PIIIpower Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Anyone? For og imot. Skal brukes som ftp/mail/web/firewall/virusfilter/router/nameserver Må støtte modem og seinere xDSL Seinere: dmz Server for ca 20 brukere HW cel 1Gzh 128MB RAM 40 GB hd Voodoo 3 2000 Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 11. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2002 er alle linux geeksa ute å fester? NOT.... :smile: Beklager med det var da lite respons her... Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 vel....liker ikke tanken å kalle en maskin som kjører tjenester for fw men pytt sann. Jeg holder på med litt begge deler, for å lære på en gammel laptop. Fra før har jeg brukt mest linux, da SuSE. Etterhvert brukte jeg Smoothwall for samma jobben, men mange gir positiv tilbake melding på clarkconnect, som kjører tjenester i tillegg til fw. NetBSD var en positiv overaskelse, men fikk ikke pcmcia nettverkskortet til å fungere, jeg er ikke god nok enda. Så jeg har godt over til noe annet i mellom tiden. FreeBSD fikk jeg ikke til å FTP'e (har NetBSD på ISO), så det ga jeg opp også. Personlig, ville jeg anbefalt deg til å bruke f.eks clarkconnect til dette, mens du lærer deg litt mer å sette opp ting manuelt hvis du ikke kan det fra før i *BSD. Lenke til kommentar
WaRFaiR Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Av erfaring synes jeg BSD er best til denne typen oppgaver. FreeBSD eller OpenBSD er begge gode alternativer. Begge har høy sikkerhet og stabilitet/ytelse er upåklagelig. Det er også enkelt å finne informasjon om hvordan man skal kunne sette opp dette på en skikkelig måte. Men dette er jo en vurdering ut i fra hvor mye peiling du evnt. har fra linux/unix/bsd fra før av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå