Gå til innhold

Hva er vanlig garanti-tid på bærbar ?


Prosessoren

Anbefalte innlegg

Ser at de fleste distrubutører (Elkjøp/expert/komplett osv)

Bare har 1 års garanti på laptop's, er dette vanlig ?

 

Trodde virkelig det var 2-3 års garanti på denne type produkt ?

 

Er reklamasjonstiden på bærbar 2 år ?

 

Finnes det noen laptop merker som har en fabrikkgaramti/butikkgaranti som går over 2-3 år ?

 

Skal kjøpe ny laptop, men er litt opptatt av garanti, kan fort bli dyrt hvis noe går i stykker... Så vil helst ha 2-3 år på den lapop'en jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt du kjøper av hardware har 2år`s garanti (kjøpsloven) men du kan kjøpe deg extra garanti hos noen produsenter, (dell, HP osv.) men dette koster selvsakt endel extra. Med 3 år hos dell koster det rundt 3000,- extra, men da er det også utvidet support avtale inkl.

Eneste som går utenom er batteriet som det normat er 1 år garanti på.

Endret av Firstc
Lenke til kommentar

Alt som kjøpes i norge har 2 års reklamasjonsrett. Er det noe feil på f.eks. en bærbar maskin innen to år er det reklamasjon. Dvs. hvis det er feil på hardware. Det kan være skjermen som dør, batteriet osv. Hvis produsenten har oppgitt 1 år må du enten snakke med forhandleren av utstyret du kjøpte det ifra eller sende den inn for egen regning til produsent etter avtale. HP sin 1 års garanti er på døren service, den får du ikke etter dette året er omme uten en ekstra "garanti" pakke som de kaller det.

Lenke til kommentar

Man skal argumentere HARDT for å overbevise noen om at det kun er 2 års reklamasjonsrett på laptop'er. Går det så langt som en rettssak, blir det 5 år og ferdig med det.

 

En ting som jeg har hatt litt humor av; "livstidsgaranti"... Garanti som kun gjelder så lenge produktet fungerer?

 

Veldig mange HP, Fujitsu-Siemens, Medion og Compaq maskiner har kun 1 års garanti som standard. Dell har også kun 1 år... Packard Bell har som regel 2 år. Ofte kan disse garantitidene utvides for en grotesk mengde penger :roll:

Lenke til kommentar

Koset meg 1500 og utvide garantien på min acer travelmate 8005. Har då 3 års garanti og forsikring mot uhell. So om ej mister eit glass med vann i pcen etter 2,5 år får ej fikset dette gratis. Detter den ut vinduet får eg også den fikset. Synest at 1500 er ein meget fin pris for ein slik avtale.

Lenke til kommentar
Alt du kjøper av hardware har 2år`s garanti (kjøpsloven)

Det står ikke nevnt NOESOMHELST om garanti i verken kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven. Den gir bare reklamasjonsrett mot feil og mangler som var tilstede i kjøpsøyeblikket.

Poenget er at du får det dekket vis feil skulle oppstå.

 

Hadde en kammerat som hadde problemer med en mobil som begynte å slå seg av i tide og utide. Garantien av på 1 år og var utgått. Han gikk til butikken og skulle ha dette fixet men fik beskjed om at garantiden var utgått, og han sa da at han var klar over det med han ville bruke reklamasjonsretten og at denne var 2 år. Dette forsto selvsakt ikke han som stod i butikken og etter mye om og men fikk han snakke med butikk sjefen og feilen ble rettet opp.

 

Dek kan hende feil og mangeler oppstår etterhvert !! Vis det feks. er en svakhet i tastaturet på en bærbar, da kan det fungere fin en stund og så "klikke" helt etter en stund. Da er det en feil som ikke var der i kjøpsøyeblikket men likevell skal bli dekket av reklamasjonsretten.

Endret av Firstc
Lenke til kommentar

§ 32. Reklamasjon.

 

(1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.

 

(2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002).

 

Lov om kjøp

Lenke til kommentar

firstc: skal du først henvise til lover, så henvis til korrekt lov. kjøpsloven gjelder ikke lengre på samme måte som tidligere, nå er det forbrukerkjøpsloven som gjelder for forbrukere:

 

§ 27. Reklamasjon

 

      Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

      Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

      Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

      Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

jeg antar at firstc jobber i butikk - de er eksperter på å overse forbrukerkjøpsloven som nå gjelder, og henviser heller til den gamle kjøpsloven (som nå er modifisert og gjelder for næringskjøp).

Lenke til kommentar
En ting som jeg har hatt litt humor av; "livstidsgaranti"... Garanti som kun gjelder så lenge produktet fungerer?

Slik jeg har skjønnt begrepet: Garanti så lenge kjøperen lever. (Ikke det at jeg tror de risikerer at særlig mange kunder kommer tilbake med produktet og kvitteringen etter 10+ år)

 

Edit: Fjernet unødvendig sitering.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dek kan hende feil og mangeler oppstår etterhvert !! Vis det feks. er en svakhet i tastaturet på en bærbar, da kan det fungere fin en stund og så "klikke" helt etter en stund. Da er det en feil som ikke var der i kjøpsøyeblikket men likevell skal bli dekket av reklamasjonsretten.

Det du her beskriver er en skjult mangel / konstruksjonsfeil. Det ligger i sakens natur at den allerede har foreligget på kjøpstidpunktet, men har ikke matrialisert seg, enda.

 

Dersom feilen skyldes slitasje fra normalt bruk har man ikke noen reklamasjonsrett, men det kan hende at garantien dekker slitasjen.

 

I begrepet garanti skal det ligge at man gir rettigheter som er videre en kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven. (Ellers er det villedene markedsføring og i strid med markedsføringsloven)

 

Nå finnes det flere typer garantier, f.eks. bevisbyrde garanti, der det er selger som har bevisbyrden for hva feilen skyldes.

 

Normalt i Norge gir ikke garantiene noe utvidet rett i forhold til det som følger av forbrukerkjøpsloven, men butikken der du har kjøpt en vare lider ikke noe tap da han kan ta det på garantien overfor sin leverandær. Dersom det blir reklamert er det ikke sikkert butikken kan gå på sine tidligere ledd, da må han ofte ta tapet selv, noe som forklarer hvorfor de ofte er kranglete.

Lenke til kommentar

De har 3 år. Jeg har hatt to fujitsu siemens bærbare bare i år, og de kom med 3 års garanti. Sjekk nettsteder som selger fujitsu siemens og du vil se at det er 3 års garanti.

Dessuten tror jeg du har blingset litt, det er HP det har vært snakk om. Jeg har sagt det er 1 år, etter hva jeg har lest, og en annen sier 3 år. ;)

Endret av MrBlueJack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...