Gå til innhold

Mangler 100GB på harddisken

pelzi

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt en ny pc og bygget opp.....alt fungerer fint utenom at jeg mangler 100 gb på harddisken.....den er på 250 Gb noe som også viser i bios, men i windows får jeg ikke opp mer enn 150 gb, fordelt på 2 partisjoner, en på 10GB, og en på 140......Hvorfor kan jeg ikke opprette en partisjon med resten?

Noen råd?

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg prøvd exe-fila "Big Disk Enabler" som ikke virket....så har jeg lagt til registerfila, og startet på ny.....men hva nå? Har gått inn i diskbehandling, men kan ikke oprette en ny partisjon her.....hvordan "finner" jeg resten??? :hmm:

Lenke til kommentar
Nå har jeg prøvd exe-fila "Big Disk Enabler" som ikke virket....så har jeg lagt til registerfila, og startet på ny.....men hva nå? Har gått inn i diskbehandling, men kan ikke oprette en ny partisjon her.....hvordan "finner" jeg resten??? :hmm:

Så bruker du Partition Magic, sletter alt, og partisjonerer og formaterer på nytt.

Lenke til kommentar
Har du SP1? XP takler ikke større disker enn 120 gig uten sp1.

Dette stemmer ikke. XP og store disker går hånd i hånd så lenge man har 48-bit LBA på plass, dette er en liten registerverdi. Man trenger ikke SP1.

Fikk du ikke med deg noe forrige gang dette var oppe.

Man risikerer korrupsjon ved kun enable i registry uten å oppdatere til ny atapi.sys (som er i sp1).

Lenke til kommentar

Forrige gang? Hvilken av de 1000 trådene om dette tenker du da på?

Har aldri hatt noe som helst problem med å kun bruke EnableBigLba i hverken XP eller 2k. Ingen har vel rapportert noe sånt i stickien heller svjv.

Har du en link til en evt. MS-kunnskapsdatabaseoppføring om dette?

Svaret mitt var til en påstand om at XP ikke takler store disker uten SP1, hvilket er feil.

Lenke til kommentar

Du ser på det litt for svart-hvit nå. Service Pack 1 vil løse problemet. Om det ikke er den eneste løsningen, så vil det ihvertfall løse "problemet", og en god del andre.

Nå som vi har Service Pack 2, så kan også den være en mulighet. Jeg anbefaler den ihvertfall.

Jeg har også hørt om den potensielle korrupsjons feilen...

Lenke til kommentar

Søkte litt på Microsoft.com og kom over det jeg leste tidligere:

How to enable 48-bit Logical Block Addressing support for ATAPI disk drives in Windows XP

Warning Data corruption may occur if either of the following conditions is true:

You use this registry value to enable 48-bit LBA support in the original release version of Windows XP Home Edition or of Windows XP Professional.

Men hvem kjører Windows XP på internet uten oppdateringer? :cool:

Så problemstillingen er egentlig ikke så stor.

Lenke til kommentar

Dette forumet er helt utrolig når det gjelder mengden av like tråder, og folks villighet til å faktisk diskutere et emne om og om igjen. Akkurat nå venter jeg bare på at dikusjonen skal dreie inn på GB vs GiB osv... :roll:

Mulig løsning: Link til tidligere tråd om samme emnet -> steng den nye tråden.

Men, det er kanskje litt vanskelig å få til her med så mange og unge brukere...

Lenke til kommentar

OBServer, om du leser tråden om igjen, så kan du se at vi har kommet over et tema som vi tydeligvis ikke har diskutert tidligere. Om du kan finne en tidligerer tråd som omhandler "Data corruption" ved .Reg modifisering, så gjerne gi oss et vink :)

Lenke til kommentar

Finner du ikke det upartisjonerte området? I så fall så har du ikke fått inn patchen skikkelig. Prøv en gang til.

Så går du i diskbehandling og finner det upartisjonerte området. Så oppretter du en ny partisjon der. voila!

PS. Sto virkelig ikke dette i sticy-tråden som ble linket?

Lenke til kommentar
hmmm.... trodde jeg mangla en del GB selv også, til jeg fant ut at jeg hadde 20GB utildelt som jeg hadde oversett på en eller annen måte :blush:

men jeg syns fortsatt det var litt lite.... nah, det er vel riktig... hakke gidda å regne ut hvor mye det skal være med tanke på 1000/1024MB osv....

Winsows oppgir alltid GB-tallene ca 7,4% for lave. Du ganger bare det windows oppgir i GB med 1,074 så har du et ganske nøyakytig svar på hvor mange ekte GB du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...