Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilanlegg til Lancer '96

hyp3z

Anbefalte innlegg

Hmmmm... Ville seriøst vurdert en 4 kanals forsterker, subelement og bygd kasse selv. Drevet både frontsett og sub med 4kanalern. Infinitys 10" eller 12" spiller både høyt og rent med ca 200W til rådighet. Koster kanskje litt mer samlet sett, men mye mer fleksibelt. Anbefaler å høre om du kan få deale med en forhandler. Kan godt gi deg tips om forhandlere annet enn bilradiaospes som er fine i pris ;)

Ellers tror jeg nok det vil høres bra ut med det du har satt opp her også, men ikke fullt så fleksibelt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tips. Går nok for den pakken, mulig det blir Sony subwoofer'en også - alt avhenger av lommeboka. :) Kan alltids anskaffe forsterker senere. Fordelen med det jeg har funnet her er at det er enkelt å fjerne ved senere anledninger, pluss kjapt å montere (forhåpentligvis).

Om du kjenner til andre forhandlere som kan være aktuelle så bare send meg en PM eller noe ;)

Lenke til kommentar

Fikk tilbud om Pinoeer DEH-P56x0MP til 2050,- (førpris 3000) eller DEH-P3630MP til 1742,- (førpris 2200) gjennom en kompis.

Ser at den største forskjellen mellom disse to er at den dyreste har egen subutgang, resten ser veldig likt ut på specs'a.

Er det sånn at jeg likevel bør hoppe på den dyreste?

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med DEH-P3630MP likevel, fikk en kjekk pris og slo til. Selv med de svake høyttalerene som står i bilen nå merker jeg et mer 'levende' lydbilder, detaljer som ikke kom fram med den gamle spilleren. Dessuten var MP3-funksjonen vanvittig kjekk! Kunn svi ei plate på 699MB i 52x hastighet, og fyre rett inn i bilsteroen null problem. (Den gamle spilleren jeg hadde måtte ha audioplater med minst mulig brennehastighet, maks 12x..)

Neste på lista blir å bytte ut frontsettet med noen Infinity Reference 4-tommere og høyttalerene bak med noen rimelige Sony-elementer. Etter det blir det muligens forsterker og sub, ser Bilradiospesialisten selger 4-kanalsforsterker fra Blaupunkt til 1490,-.

Som dere kanskje ser så ble det ikke noen aktiv sub i første omgang. Grunnen til det er at jeg regnte litt på hva jeg fikk for pengene, og fant ut at jeg får en mye bedre sub OG forsterker hver for seg for 200,- ekstra i forhold til bare aktiv sub..

Lenke til kommentar

Vil på det sterkeste oppfordre om at du glemmer høyttalere bak og heller legger pengene i noe annet, kabling, større forsterker el.l. Lag gjerne hull i hattehylla så lyden fra suben slipper inn i kupeen. Hullene kan du trekke med filt, gitter el.l.

Billige crap - høyttalere bak vil rote til lydbildet ditt og ødelegge godlyden fra Infinityene.

Lenke til kommentar

Må nok skifte ut høyttalerene bak uansett, de er på 5W.. ;) Dessuten vrenger de seg når jeg spiller for høyt.

Hvis jeg trasher Sony'ene, så tenker jeg litt på JBL GTO-6536e (3-veis): http://bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=670 (750,-) Mener å ha lest her inne at man ikke bruker mye penger på høyttalere bak, og JBL'en er vel mer en god nok da?

Men, frem til jeg kjøper forsterker - kan jeg ødelegge enten bilstereoen eller høyttalerene om jeg kjører dette direkte på spiller (4x 50W)?

Framme: 105 Watt / 35 W RMS

Bak: 180 Watt / 60 W RMS

:hmm:

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar
Men, frem til jeg kjøper forsterker - kan jeg ødelegge enten bilstereoen eller høyttalerene om jeg kjører dette direkte på spiller (4x 50W)?

Framme: 105 Watt / 35 W RMS

Bak: 180 Watt / 60 W RMS

:hmm:

Som sagt, det er langtfra anbefalt å ha høyttalere i hattehylla uansett fordi:

1. Du ødelegger lydbildet.

2. Grumser til den klare rene lyden fra et frontsett med noe crap som er totalt underlegent kvalitetsmessig.

3. Om høyttalerne står fritt ned til det luftvolumet en sub vil spille mot så får membranene et enormt påtrykk fra suben, noe som aldeles ikke er sunt og slettes ikke forbedrer lyden.

4. Du sitter ikke med ryggen til på konsert!(?)

5. Du kommer til å angre når du finner på å skru dem av første gangen og skaller hodet i ratet i ren frustrasjon.

6. Kraniebrudd er aldri gøy

Skulle du være lur og velge bort bakhøyttalerne vil du:

1. Få bedre lydbilde, detaljrikdom og klarhet i musikken

2. Ha mulighet til å få lyden fra suben inn i kupeen via hullene i hattehyllen.

3. Frigkøre midler til en ekstra øll og litt bedre kabler el.l

Så litt om høyttalere.

Høyttalere er egentlig bygd omkring et magnetdrevet stempelsystem (voicecoil/talespole) med en membran på toppen som beveger seg X antall ganger i sekundet (Hz) Jo mer effekt, jo større utslag på stempelet pr. tidsenhet, og større mengde luft flyttes av membranen. Tilslutt beveger stempelet seg ut mot de mekaniske ytterpunktene og i utkanten av det området hvor magneten har kontroll over talespolens lineære bevegelse og i tillegg utvikles det varme pga effekten som kjøres gjennom talespolen.

Effekten som trengs for å nå disse ytterpunktene i frekvensområdet 20 - 20k Hz refereres til som WATT RMS

I korte perioder tåler elementet langt høyere belastning siden det er sjelden at hele frekvensspektret er representert i musikk, da blir det bare sus, hehe. Denne effekten kalles dynamisk effekt, men bør ikke tas med i vurderingen akkurat som MAX kontra RMS effekten oppgitt på forsterkere.

konklusjonen med alt babbelet mitt er at ja, du kan bruke spilleren på høyttalerne, men bruk med vett! Spilleren gir kanskje 14 W RMS med 0.1% THD. THD er Total Harmonic Distortion, altså det suset som oppstår når du vreneger opp høyttalerne uten noe musikk er tilstede veldig tidlig og ødelegger lyden og er heller ikke sunt for høyttalerne over lengre tid. Du hører godt når de begynner å spille urent.

Det får greie seg for denne gang, og om noen finner noe feil her så føl dere fri til å rette på meg da dettte gikk kjapt som fan uten sensur :)

Lenke til kommentar

Det var lærerikt! :)

Slik jeg forsto din forrige post så trodde jeg du mente at Sony'ene ødela den totalte lydkvaliteten, men du mener altså at _alle_ høyttalere i hattehylla gjør det. Var faktisk ikke klar over dette..

Grunnen til at jeg i det hele tatt ville skifte til bedre høyttalere bak er av den enkle grunn at hvis jeg er passe fornøyd med bassen fra de nye høyttalerene, så hopper jeg over kjøp av sub.

Om jeg fjerner høyttalerene bak, så har jeg faktisk to flotte hull med original 'grill' over, så det vil ikke være synlig at disse mangler en gang. Men det vil vel ikke være mye å hente fra to stk 4" framme som står i knehøyde på dashbordet? (og sub bak, vel og merke?)

Lenke til kommentar

Riktig installert så vil de 4" sakene overraske deg stort mhp hvor bra de spiller. Sørg for at de får nok volum å spille mot og at det er 100% tett rundt høyttalerene. Kutter du ved 80 Hz vil de stortrives, og det samme vil suben ved å spille fra 80 Hz og nedover. Delefrekvens stilles på forsterkeren :) Tilt dem slik at en tenkt linje fra sentrum i hver høyttaler krysser hverandre ca mellom nakkestøttene fremme. eksperimenter littt med plassering av diskanterne og hvordan du retter inn disse for å justere lydbildet til du er fornøyd. Tape med borrelås er saker her ;)

En annen mulighet er jo å montere to 8" i selve hattehyllen og forsegle kupeen fra bagasjerommet. Spiller ikke like høyt, men med utrolig punch og klarhet. Vil nok også gå dypt nok til at du kjenner det sitre :) Mer jobb, mer penger,men spennende oppsett.

Vil foreløpig anbefale sub bak og lufting inn til kupe, hattehyllemontering av suber er noe omfattende :)

Lenke til kommentar

Du snakker om diskanter som skal justeres, så da regner jeg med du mener et komponent-sett av 4". Det Reference-settet jeg har funnet fram til har ikke separate diskanter, og såvidt jeg kan se så finner jeg heller ingen 4" med separate diskanter. Men hvis jeg likevel skal gi blanke i høyttalere i hattehylla så kan jeg likegjerne betale 300,- ekstra for å få Infinity Kappa 42.5i 4-tommere (1395,-).

Angående sub, hvor 'upresis' låter en 12" i forhold til en 10"?

Tenker på en lukket ferdigkasse med sub fra JBL: JBL CS-1000B kontra JBL CS-1200B

http://bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=1077

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar

Absolutt et lurt trekk å gå for komponentsettet ;)

Mhp både valg av frontsettt og forster så er nok 10" det mest fornuftige valget.

Tror dette blir en stooor forbedring fra det du har. Og det er jo lov å spørre om pakkepris på brs også da ;) Dealing og pruting er alltid på sin plass, kanskje de har en forsterker eller noe på salg lokalt i sjappa også vettu :)

Lenke til kommentar

Det er ett jeg kan anbefale, men det er mulig det gnager vel hardt på budsjettet ditt. Men jiiiis så fett det ser ut, og lyden er nok aldeles upåklagelig. Her er det power å hente, sjekk magneten, dette er ikke bling for øyet, men ren power ;)

Norske priser her, mer info her. sett delefrekvensen på 100Hz her og du har knallyd!

Et lite tips: En som hadde et RF sett til 5 laken bytta det ut med Xtream seriens 6" sett, og syntes det låt mye bedre. Edge er hakket over Xtream og låter nok derfor enda bedre ;) Ellers er jo Cadence aldeles fine saker det. Du kunne jo også fått noen fra brs eller ei anna sjappe til å sett om du likevel kan få plass til 4.5" sett, er jo ikke så mye om å gjøre :)

Lenke til kommentar

Fant ingen Cadence høyttalere hos Musical Transparency, men regner med det settet er temmelig dyrt.. ;)

Hadde vært fint å kjøpe det Infinity frontsettet (Kappa'en), men er redd lydbildet ødelegges når høyttalerene plasseres i knehøyde, med helling på skrå mot gulvet?

Se vedlagt bilde for plassering. (_ikke_ min bil, men samme modell ;))

post-151-1096877577_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Musical Transparency har ikke Cadence, men Soundstream. Settet koster 2790, men er verdt hver krone og vel så det. Ville nok sett om det ikke går an å få inn infinitys 4.5" sett, eller gått for cadence settet. Sender deg PM på en du kan spørre om handel for tips og råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...