Gå til innhold

Prosessor = 1. prioritet

WladimirPutin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
om du skal encode mp3/dvd for eksempel er det viktig med sterk prosessor.

OK :yes:

Hva er viktigst av dersom man skal lese inn svære bilder, og "flytte seg" kjapt rundt i bildet? (Feks et flyfoto på 30 Mb.) Er prosessoren da viktigere enn skjermkortet? Og hvor viktig vil det være med mye og rask RAM?

Et bilde på 30MB vil kreve en del minne og en god del CPU.

Skjermkortet vil bare brukes som et 2D-kort, dvs at det vil være flust med krefter.

Lenke til kommentar

Hva er viktigst av dersom man skal lese inn svære bilder, og "flytte seg" kjapt rundt i bildet? (Feks et flyfoto på 30 Mb.) Er prosessoren da viktigere enn skjermkortet? Og hvor viktig vil det være med mye og rask RAM?

I det tilfellet vil både prosessor og RAM være viktig, dette i kominasjon med raske busser mellom CPU og RAM. Skjermkortet til en viss grad, men du vil ikke merke forskjell på et 9800pro og et X800XT i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Det er så sinnsykt mye mer kraft i en GPU (Skjermkort) og med de nye skjermkortene kan man bruke denne kraften til f.eks encoding/decoding av film. De har så vidt begynt å utvikle programvare som gjør det mulig og bruke kraften i skjermkortet til musikk også.

Ikke bare spilling :p

Endret av dreden
Lenke til kommentar
et flyfoto på 30mb er ikke så mye, værre når det kommer oppi gb'en. 30mb burde gå greit med de fleste "nyere" maskiner

Tja, si ikke det. Et jpg bilde på 30mb er ganske krevende, og man vil oppleve "lagging" ved zooming og bevegelse i bildet selv med kraftige AMD64 maskiner.

Lenke til kommentar
et flyfoto på 30mb er ikke så mye, værre når det kommer oppi gb'en. 30mb burde gå greit med de fleste "nyere" maskiner

Når man håndterer bilder på over GB'en må man også ha disker som står i stil med RAM og CPU (f.eks Raptor), siden den må bruke SwapFil i en større grad og i tillegg lese mye mer data.

Lenke til kommentar

Skjermkortet vil bare brukes som et 2D-kort, dvs at det vil være flust med krefter.

Aha - da må jeg legge til noe som kanskje er ganske vesentlig. En del av bildene jeg kikker på er i 3D. Da bruker jeg 3D-briller av den enkle typen, altså rødt på det ene øyet og grønt/blått på det andre. (Jeg bruker ikke 3D-briller av typen som åpner og lukker kjapt for ett av øynene om gangen.)

Hva tror dere da?

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Aha - da må jeg legge til noe som kanskje er ganske vesentlig. En del av bildene jeg kikker på er i 3D. Da bruker jeg 3D-briller av den enkle typen, altså rødt på det ene øyet og grønt/blått på det andre. (Jeg bruker ikke 3D-briller av typen som åpner og lukker kjapt for et av øynene om gangen.)

Hva tror dere da?

Selv om disse bildene er såkalte 3D-bilder, vises de i 2D på skjermen din, det er bare måten fargelagene er bygd opp på som gir deg en 3D effekt når du bruker brillene.

Lenke til kommentar

Tja, si ikke det. Et jpg bilde på 30mb er ganske krevende, og man vil oppleve "lagging" ved zooming og bevegelse i bildet selv med kraftige AMD64 maskiner.

For å svare på mitt eget innlegg:

Jeg testa litt med et jog bilde på 30 mb, da jeg zoomet godt inn hadde ikke systemet noe problem med å sluke godt over Gigabyten med RAM, og jeg måtte vente i en del sekunder på resultatet. Kan ikke akkurat si at jeg fikk "bevegd" meg mye i bildet da.

Og riktig som nevnt over: harddisken blir en flaskehals når man slipper fri for minne.

Endret av alfern
Lenke til kommentar
Selv om disse bildene er såkalte 3D-bilder, vises de i 2D på skjermen din, det er bare måten fargelagene er bygd opp på som gir deg en 3D effekt når du bruker brillene.

Flott, da har jeg fått svar. :thumbup:

Det som gjorde at jeg lurte litt er at det jo tross alt ikke er snakk om et vanlig 2D-bilde. Det er to bilder som ligger og "flyter" oppå hverandre. (Hvordan disse bildene ligger i forhold til hverandre må justeres fra person til person for å kunne se i 3D.)

Lenke til kommentar

Jeg testa litt med et jog bilde på 30 mb, da jeg zoomet godt inn hadde ikke systemet noe problem med å sluke godt over Gigabyten med RAM, og jeg måtte vente i en del sekunder på resultatet. Kan ikke akkurat si at jeg fikk "bevegd" meg mye i bildet da.

Det er nettopp det som er problemet mitt med de maskinene jeg har brukt til nå. Mange laaaange sekunders ventetid bare for å få flyttet seg littegrann i bildet.

Og riktig som nevnt over: harddisken blir en flaskehals når man slipper fri for minne.

Men rask harddisk bør vel ikke prioriteres foran mye og rask RAM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...