Gå til innhold

Snøskraper med innebygd varme

OrakL

Anbefalte innlegg

HEi, Jeg har et prosjekt på skolen at jeg skal lage en snøskraper med innebygd varme.. men jeg trenger ting og tang til å fixe den.. hehe.. noen som kan hjelpe meg med alt mulig? tips, linker alt egentlig.. d haster. Mvh =) (ps, spesielt noe som kan varme den)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare lage et hel dekkende sort teppe så får du solen til å smelte det :p

Neida... har du tenkt å legge tråder slik som i varmegulv vær klar over en ting... hvis du ikke legger trådene i riktig avstand fra hverandre og du kjører på med strøm så vil det dannes et elektrisk felt som kan være usunt...

Saken er at når de ligger i riktig avstand fra hverandre vil de to elektriske feltene nulle hverandre ut (ettersom de er motsatte...).

Men hvem pokker vil varme musa da med mindre man arbeider i artisk klima eller noe... nei da tror jeg heller foretrekker den musa med vifte i...

Uansett tror du aldri får varmet plogen mer enn at snøen blir sørpe...

Men lykke til ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Peltierelement: Ubruklig da jeg tviler på at noen vil betale mange hundre kroner for ei oppvarmet snøskrape

Varmetråd: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2012513.htm Fremdeles ganske dyrt.

Effektmotstand: http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?sort=&pi...1720273&1720295

Grei løsning, men de største motstandene begynner igjen å koste noe.

Konklusjon: Sverge seg til god gammel skrape og litt banning!

Endret av evil-twin
Lenke til kommentar
Kan du ikke bare lage et hel dekkende sort teppe så får du solen til å smelte det :p

Neida... har du tenkt å legge tråder slik som i varmegulv vær klar over en ting... hvis du ikke legger trådene i riktig avstand fra hverandre og du kjører på med strøm så vil det dannes et elektrisk felt som kan være usunt...

Saken er at når de ligger i riktig avstand fra hverandre vil de to elektriske feltene nulle hverandre ut (ettersom de er motsatte...).

Men hvem pokker vil varme musa da med mindre man arbeider i artisk klima eller noe... nei da tror jeg heller foretrekker den musa med vifte i...

Uansett tror du aldri får varmet plogen mer enn at snøen blir sørpe...

Men lykke til ihvertfall :)

takk ;)

Lenke til kommentar

Hvis du vet hva du driver med, kan du ta en tur til fretex og finne en brødrister som du demonterer. Så kan du feste varmetrådene på en luddig måte til baksiden av skuffen. Dette blir billig og sikkert ganske varmt, men ulempen er at du trenger ledning, og er i konstant livsfare når du måker - med mindre du isolerer svært godt, f. eks med porselen eller ovnskitt (?). Jeg er sikkert alt for sent ute, men skrivetrangen ble for stor.

Lenke til kommentar
HEhey se der ja.. veit det høres litt dumt ut men det er en bedriftside på skolen (jeg går salg og service) .. .. men men takk for alt. seiøst bra! hjalp ganske :D

dette får du kjøpt allerde, i mange versjoner, eks: is skrape

problemet er bare at det ikke fungerer.

dersom det er så kaldt at du trenger denne skrapa (når stål-isen kommer), vil du (kanskje, de fleste har altfor liten effekt) smelte litt is, som bare fryser til med forsterket kraft 5cm under skrapa di. Dette er et fullstendig ubrukelig verktøy. du må isåfall gå etter med klut, og tørke opp den smelta isen etter deg.

dersom du har stål-is, så funker det bedre med en vannkoker.

klippet fra forum:

"These things are total and utter crap!!!

I'm a gadget freak and when I saw a heated ice scraper I had to get one. The

real test came when my girlfriends car was covered in ice and she had to go

out. "Don't worry luv. You get yourself ready and I will de-ice your car". I

say, thinking that the heated ice scraper will keep my hands warm and I can

have a ciggy at the same time!

I plug it in and it starts warming up. I perform the usual spit test in

order to see how hot it was and sure enough it starts boiling away. So onto

the windscreen it goes.

A few minute or so slowly moving it around and not much has happened.

Odd. So spit test number two. The element is still hot. I hold the heater in

one place fore 30 secs and it still hasn't melted the ice.

So into the garage for a can of de-icer and a proper scraper. Two minutes

later the car is clear of ice."

-men for all del, som et skole prosjekt har det sikkert en god funksjon

Lenke til kommentar

Tror ikke oppvarming av skrapa har noe å si for hvorvidt man klarer å skrape bilen fortere. Det er tross allt liten kontakt flate mellom skrapa og isen på ruta. Men det man kanskje kan vurdere er å varme håntaket slik at man ikke blir så sinnsykt kalsd på fingrene når man holder på.

Lenke til kommentar

De som lagde den isskraperen har nok ikke lært fysikkleksa si...

I fasediagrammet til vannet finnes det to punkter hvor det må tilføres mye energi før vannet/isen øker temperatur.

Smeltevarme er en ganske stor størrelse.

Det kreves derfor masse energi (tid) for å smelte isen!

En ganske ugjennomtenkt idé...

Lenke til kommentar

Uansett vil et strykejern være mer effektiv til å smelte isen (ihvertfall på glass som ikke er bøyd for mye...)

Konklusjon: Skal man skrape bort isen raskt og greit bruker man en god gammeldags isskrape...

Skasl man smelte isen bruker man strykejern eller noe :p

Lenke til kommentar
HEhey se der ja.. veit det høres litt dumt ut men det er en bedriftside på skolen (jeg går salg og service) .. .. men men takk for alt. seiøst bra! hjalp ganske :D

dette får du kjøpt allerde, i mange versjoner, eks: is skrape

problemet er bare at det ikke fungerer.

dersom det er så kaldt at du trenger denne skrapa (når stål-isen kommer), vil du (kanskje, de fleste har altfor liten effekt) smelte litt is, som bare fryser til med forsterket kraft 5cm under skrapa di. Dette er et fullstendig ubrukelig verktøy. du må isåfall gå etter med klut, og tørke opp den smelta isen etter deg.

dersom du har stål-is, så funker det bedre med en vannkoker.

klippet fra forum:

"These things are total and utter crap!!!

I'm a gadget freak and when I saw a heated ice scraper I had to get one. The

real test came when my girlfriends car was covered in ice and she had to go

out. "Don't worry luv. You get yourself ready and I will de-ice your car". I

say, thinking that the heated ice scraper will keep my hands warm and I can

have a ciggy at the same time!

I plug it in and it starts warming up. I perform the usual spit test in

order to see how hot it was and sure enough it starts boiling away. So onto

the windscreen it goes.

A few minute or so slowly moving it around and not much has happened.

Odd. So spit test number two. The element is still hot. I hold the heater in

one place fore 30 secs and it still hasn't melted the ice.

So into the garage for a can of de-icer and a proper scraper. Two minutes

later the car is clear of ice."

-men for all del, som et skole prosjekt har det sikkert en god funksjon

haahhe, seriøst drit bra!! Det er egentlig samma om d ikke funker se.. Vi skal lissom bare få Mission Complete, vi trenger ikke å lage den sjøl vi kan bare kjøpe derifra lissom..

Takk for alt. kunne ikke gjort det uten deg! ehahea

Mvh :D <3

Lenke til kommentar
Hvis du vet hva du driver med, kan du ta en tur til fretex og finne en brødrister som du demonterer. Så kan du feste varmetrådene på en luddig måte til baksiden av skuffen. Dette blir billig og sikkert ganske varmt, men ulempen er at du trenger ledning, og er i konstant livsfare når du måker - med mindre du isolerer svært godt, f. eks med porselen eller ovnskitt (?). Jeg er sikkert alt for sent ute, men skrivetrangen ble for stor.

Bra ide !! :D takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...