Espenevo Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Den nye prispolitikken til telenor endrer egentlig på ganske mye - hvis det blir dyrere å benytte seg av det som finnes på nettet, blir det færre brukere. Hvordan blir det da med innholdsleverandørene, websatsingene til tv-kanaler (forsøk å få noen til å se på en webcast til 1Kr/Mb...) media, nettradio, programvare distriubusjon, oppdateringer, drivere og så videre? Det er vel kanskje på tide at innholdsleveranørene begynner å kreve sin del av kaken igjen. Ringvirkningene hvis alle leverandører begynte med prising ville jo blitt enorme! Hva er vitsen med å bruke store ressurser på å utvikle gratis nettbaserte utdanningsopplegg for et universitet når studentene plutselig ikke har råd til å følge oppleggene? Det blir jo brått slutt på å distribuere over nett for å redusere kostnadene... Kanskje ikke helt tilfeldig at itworks gikk overende, om eierne evt markedet visste om dette på forhånd. Det er vel ikke sikkert at fremtiden innen telekonferanser er fullt så lyse etter dette... En annen sak er jo selvfølgelig at dette egentlig kanskje er det som skal til for å gi NGT, BKK og andre det nødvendige løftet til å klare å utfordre Telenor. Heldigvis valgte UiB Nextgentel som partner fremfor bakstreverske Telenor. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Maa si meg enig i det du skriver. Hvor skal dette ende? Tror prisene til Telenor kommer til aa sette det norske samfunnet tilbake. runmad Lenke til kommentar
president Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Og alt dette er som kjent spekulasjoner, ettersom det ikke er sikkert at Telenor endrer noe i det hele tatt. (Selv om andre land, f.eks. Danmark, har volumprising på ADSL med max. grense) Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 11. mai 2002 Del Skrevet 11. mai 2002 Quote: Den 2002-05-11 15:40, president skrev:Og alt dette er som kjent spekulasjoner, ettersom det ikke er sikkert at Telenor endrer noe i det hele tatt. (Selv om andre land, f.eks. Danmark, har volumprising på ADSL med max. grense) danmark og volumprising? for noe pjatt! sitter da her med 256/128 til 500kr/mnd! :grin: ) Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 For min del har det ingenting å si om det koster 1 eller 2000kr måneden for ADSL, jeg får det aldri uansett... Jeg stemmer for 2000.. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Quote: Den 2002-05-12 02:51, selters skrev:For min del har det ingenting å si om det koster 1 eller 2000kr måneden for ADSL, jeg får det aldri uansett... Jeg stemmer for 2000.. Kjeften på deg... Lenke til kommentar
petter_n Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 da er vi i gang i gjenn med saklige inlegg,steng ute Selters og zuperMench!! det jeg er mest spent på er hva di andre ISP'en kommer til å gjøre på lang sikt. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Quote: Den 2002-05-12 03:25, petter_n skrev:da er vi i gang i gjenn med saklige inlegg,steng ute Selters og zuperMench!!det jeg er mest spent på er hva di andre ISP'en kommer til å gjøre på lang sikt. Hvis du skal være så sur, kan du heller bare gå og legge deg :wink: De andre ISPene vil vel følge etter Telenor, tenker jeg. De sier selvsagt at de ikke vil forandre noe... [ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-05-12 03:32 ] Lenke til kommentar
president Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 sjanten: Jeg sa ikke at dette gjaldt alle i Danmark. Og et lite eksempel hvis du tviler: Hastighed/Opkobling: 256/128 ¹) 30 øre pr. hentet og sendt MB 309,-kr. - - - Ubegrænset forbrug: 464,-kr. http://www.teledanmark.dk/menu/sm2723.htm Så pjatt på deg selv.. [ Denne Melding var redigert av: president på 2002-05-12 16:43 ] Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Quote: Den 2002-05-12 03:30, zuperMensch skrev: Quote: Den 2002-05-12 03:25, petter_n skrev: da er vi i gang i gjenn med saklige inlegg,steng ute Selters og zuperMench!! det jeg er mest spent på er hva di andre ISP'en kommer til å gjøre på lang sikt. Hvis du skal være så sur, kan du heller bare gå og legge deg :wink: De andre ISPene vil vel følge etter Telenor, tenker jeg. De sier selvsagt at de ikke vil forandre noe... <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-05-12 03:32 ]</font> Her er ett eksempel på en som ødelegger ett ellers seriøst forum. Jeg vil anbefale moderatorene å stenge zuperMensch ute fra forumet. Lenke til kommentar
NiceGuy Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Det er nå snakk om at staten angrer på at Telenor fikk gå på børs med eierrett på kabelanlegg lagt tilrette for skattebetalernes penger... Denne infrastruktur MÅ alle leie tilgang til fra Telenor, og dermed styrer Telenor en god del av prisingen. Men det er seriøs samtale i politisk krets om å kreve anlegget lagt ut for salg til eget frittstående bedrift, for staten eier fortsatt nære 70 % av Telenor som bedrift. Så indirekte er det staten som godtar misligholdet fra Telenor sin side i det "åpne" marked... Lenke til kommentar
whome Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 endelig...jeg nevnte noe om telenors eierskap i en annen thread....det MÅ være det største forsøket på å kvele fri konkuranse siden komunismen....håper dette går igjennom...slik at vi endelig kan få fri konkuranse på telemarkedet... Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Quote: Den 2002-05-12 03:25, petter_n skrev:da er vi i gang i gjenn med saklige inlegg,steng ute Selters og zuperMench!!det jeg er mest spent på er hva di andre ISP'en kommer til å gjøre på lang sikt. Dette er et diskusjonsforum der man kan si sine meninger til hverandre, det var akkurat det jeg gjorde. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 jaja hva kan me gjør,bytte adsl levrandør,kansje det men ikke enda. Kjetil [ endret av Kjetil Lura den 2002-07-26 02:59 ] Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Quote: Den 2002-05-13 22:58, selters skrev:Dette er et diskusjonsforum der man kan si sine meninger til hverandre, det var akkurat det jeg gjorde. ...hja - vi var jo med på kampanjen mot tellerskritt på ADSL. Har skrevet masse til politikere og aviser, om hvorfor mangelen på offentlig utbygging av bredbånd, skader utviklingen i distriktene. Sitter man her med ISDN og titter på denne fordømte klokka støtt... skader ikke med en mer engasjert 'overklasse' ! Så, enig med selters: opp med prisen, målt etter anvendt kapasitet/ min i forhold til ISDN/ modem, inntil det kommer fart i utbygginga. Det er ørkenspredning her ute i distriktene p.g.a. konservativ markedspolitikk - er det riktig at vi skal kjøre på krøttersti til høye priser, mens folk sentralt cruiser på motorvei mye billigere ? Er det forresten vi med tellerskritt som subsidierer uretten ? Uansett, vi får samle oss og velge politikere som vil satse på bredbånd - som det er nå, er vi splitta, og overgangen ser ut til og vare evig... Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Det er jo egentlig helt vilt... Privatiseringa av telenor. Først så betaler folket for et statlig teleselskap, og det er jo bra. Men når telenor skal bli privatisert, så får de med alt det som staten eier... Skjønner ikke helt logikken i det. Fatter ikke hvorfor telenor tør å gjøre som dem gjør, når de har sneket seg til en så stor fordel. Syns de skulle være litt ydmyke, og gi alle telekostnader som er relevante i forhold til utgiftene. Når andre operatører, som faktisk bygger ut fysisk utstyr, klarer å ligge så mye under telenor prismessig, selv om telenor har fått MYE gratis av skattebetalere... Det er meget suspekt! Lenke til kommentar
macklett Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Er spent på den nye prisordninga til Telenor. Er svært kritisk til denne, så ser for meg noe lignende av dette: opp til en gigabyte UL/DL mnd: 50 kr. mindre enn månedsbeløp i dag opp til to gigabyte UL/DL mnd: samme pris som i dag ubegrenset UL/DL: 200 kr. mer enn i dag. Og tviler på at jeg er den eneste som tror at Telenor trolig vil legge seg på en arrogant prisstruktur som dette. Og de som virkelig sender/mottar under 1 gb data i mnd- hvorfor bruker de ikke 56kb/ISDN? For telenor virker det som om en typisk ADSL-bruker omtrent kun leser avisa/henter mail... Og for å tilføye: Ut fra min forståelse er jo poenget med bredbånd å ha en fast regning en kan forholde seg til i måneden, uten å forholde seg til datamengde sendt/mottatt... Men det er jo ennå håp om at Telenor ikke gjør noe med prisordninga.... Lenke til kommentar
frans Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 Er også i fra et sted hvor det ikke er håp om bredbånd på lang tid når det er markedet som skal ordne opp i dette. Med dagens prisen på bredbånd er ikke 100 - 1000 (adsl) abonnementer interessant som marked for infrastrukturutbyggerne. Telenor bruker den utbygde telefoninfrastrukturen som "melkeku" for sin virksomhet siden det er liten konkurranse på dette. Markedsmekanismen i et monopoldominert marked tilsier at Telenor forsøker å gradvis skru opp prisene inntil mange finne akseptable substitutter (kabel-tv, satelitt osv) og de begynner å tape penger på flukten. En må huske at om noen forlater Telenor, er det ikke så farlig men kan være mest lønnsomt så lenge Telenor kan dekke dette tapet og litt til fra de trofaste kundene i Telenor. Selv var jeg en av motstanderne av privatisering av infrastrukturen til Telenor - men ting var mer eller mindre avgjort på forhånd. Mon tro om politikerne hadde vært like villig til å privatisere E6 gjennom Norge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå