jic Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hey. Jeg bruker denne. SELECT * FROM wap WHERE cat2='pop' Går det ann at jeg får det slik. SELECT * FROM wap WHERE cat2='movie' SELECT * FROM wap WHERE cat2='pop' Slik koden blir index.php?cat2=pop så kommer pop opp index.php?cat2=movie da kommer så klart movie opp. Vil ha bare ei fil. ikke flere. Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Er jo så enkelt som å hente en variabel fra URLen som sier hvilken kategori man ønsker å hente resultatet fra og skrive spørringen deretter. Eks: 1. Hent variabelen cat2 med $_GET['cat2'] 2. Sjekk om $_GET['cat2'] er en lovlig verdi (kan f.eks gjøres med array og in_array()) 3. Putt variabelen inn i spørringen slik: "SELECT * FROM wap where cat2 = '$variabel'" Lenke til kommentar
jic Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 Hei! Jeg er ingen ekspert så hvis du kunne forklart litt mer. Ser ganske bra forklart ut, men jeg greide det ikke. Lenke til kommentar
arnizzz Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 jeg tror han mener at hvis du skriver f.eks index.php?cat2="noe her" som adresse kan du hente ut den verdien med $_GET["cat2"] $cat2valg = $_GET["cat2"]; // cat2valg får da verdien som er skrevet i linken. så må du kontrollere at det er en lovlig verdi. (vet ikke helt hva han mener her men) Da blir Queryen slik: SELECT * FROM wap where cat2 = '$cat2valg' Lenke til kommentar
RipZ- Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Nøyaktig hva er det du ikke greier? Man trenger absolutt ikke være noen ekspert for å få til dette. Av prinsippielle grunner gir jeg deg ikke noe ferdig script, slik at du heller kan strebe litt for å få til dette (slik at du lærer litt også). Vet du hva en array er? Kan du å bruke if() osv? Hvis ikke anbefaler jeg deg til å finne deg noe lesestroff for nybegynnere. PS: Denne posten er ikke ment for å være frekk på noen måte. Men den beste måten man lærer på, er ved å prøve å få til noe slik. Da blir man tvunget til å aktivere de små grå i hodet. Lenke til kommentar
jic Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 Vel jeg må innræmme at jeg ikke kan array eller if. Jeg greide det til slutt etter å lest litt omkring på forskjellige steder. Hvis det finnes php bok på norsk som dere kan anbefale så er jeg takknemlig for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå