Gå til innhold

Kritikk av www.unrealized.org


Anbefalte innlegg

Endelig ble det tid for lansering av unrealized.org.

 

Etter en god stund med intens PHP-programmering og webdesigning ble jeg omsider ferdig med unrealized.org, fritidsprosjektet mitt. Planen er at det skal være et nettsted med artikler og guider for webutviklere, selv om det er ganske tomt der foreløpig. Takker jorgis for at jeg fikk lov å legge ut artikkelen hans om PHP-includes der!

 

Så, til det designmessige: Jeg har forsøkt å lage et lyst og enkelt design med brukervennlighet i fokus. Jeg har prøvd å lage det så konsekvent som CSS og HTML tillater det, og føler i grunnen at jeg har oppnådd det ganske bra. Jeg er ikke sikker på om dette faktisk er tilfelle, og det er derfor jeg legger designet ut for slakt her.

 

Selve PHP-biten er fullført, men ikke feilsøkt fullstendig. Derfor kunne jeg også tenke meg tilbakemeldinger om noen støter på en "fatal error" eller noe sånt noe.

 

Dette vil jeg gjerne ha tilbakemeldinger på:

- Farger/fargekombinasjon

- Typografi

- Funksjonalitet

- Layout/design generelt

 

Dette vil jeg gjerne vite om:

- Feil i designet i forskjellige nettlesere

- Usemantisk kode jeg har oversett (arve87, hvor er du?)

- Feil i PHP-biten (feilmeldinger, etc.)

 

Det var vel det! Slakt løs! :thumbup:

 

http://www.unrealized.org/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kikket ikke så veldig nøye, men en ting jeg umiddelbart la merke til var at knappene ikke virker som om det er knapper.

En hover effekt på dem, eller kanskje bare endre musepekeren til "pekehånd", eller noe sånt hadde fikset den lille tingen. (syns igrunn knappene var litt for like til input boksene)

Lenke til kommentar

NYDELIG! :w00t:

 

Fargene utveksler hverdandre ekstremt godt, og sammen med designet som har et enkelt, dog langt i fra kjedelig, preg gjør det seg knallgodt. Virkelig pent.

 

Personlig likte jeg typografien MEGET godt, spesielt fonten du har brukt i menyen. Et navn på den, kanskje? :) Eneste jeg kanskje kan utsette, er en anelse for lys font i brødtekst. Det blir ganske uklart og vanskelig å lese på min LCD-skjerm. Det er ikke mye som skal til.

 

Funksjonaliteten er det ingenting å si på, nesten. Alt ligger der du forventer at det skal ligge, og ting er oversiktlig og ryddig. Menyen mener jeg derimot at må litt lengre ned, ettersom øynene veldig lett faller på login-feltet.

 

Mer har jeg ikke å si. Nydelig utformet, pen og oversiktlig side med ikke minst veldig mye bra innhold. :woot:

Lenke til kommentar

Helt enig med Purify!

 

NYDELIG.

Alt passer utrolig godt sammen, fargene, typografien osv alt. Menyen var rett og slett digg, og fletter seg inn i siden på en utmerket måte. Header og footer var nydelig også. Glimrende fargebruk også her. Elsker måten du bruker bilder på til diverse typografi. Ser særdeles bra ut. Liker også måten du har satt opp kategoriene dine, med oversikt over hvor mange guider av hva osv.

 

Stå på lokaltog, dette er kjempemessig! :woot:

Lenke til kommentar

Absolute bedre enn det forrige jeg så der. :yes:

 

Men:

- Når jeg skulle registrere meg syns jeg at skrifta ble så tett intill input'en. Pga bildet. Så ut som den første bokstaven havna litt bak.

 

- I registrerings mailen kommer ikke æ, ø eller å.

 

Velkommen som medlem pĺ unrealized.org, et stadig voksende nettsted for webutviklere.

 

Det er kun ett steg igjen fřr du kan ta i bruk brukerkontoen din, og det er aktiveringen av den. Du aktiverer kontoen din ved ĺ fřlge denne linken:

 

- Det første punketet gjelder vel for alle inputbokser.

Savner også en :hover effekt på submitknappene.

 

Ellers er dette :thumbup:

Lenke til kommentar
- Når jeg skulle registrere meg syns jeg at skrifta ble så tett intill input'en. Pga bildet. Så ut som den første bokstaven havna litt bak.

 

- I registrerings mailen kommer ikke æ, ø eller å.

1: Hvilket bilde? Hvilken input? Hvilken nettleser? Hvilken side? Kan du utdype? ;)

 

2: Det sendes en header med riktig tegnsett i mailen, og den parses rett av Outlook og Opera. Det kan ha noe med om du sjekker mailen på internett å gjøre, men jeg skal se på saken. :)

Lenke til kommentar

1: Innputen. Ser ut som et bildet, siden det ikke er standar som det er i Opera :-P Bruker Opera 7.54

Hvilken side? Den du ville ha kritikk på :p

Fra dårlige morsomheter til litt mer seriøsheter:

Alle innputene dine er runde i kanetene. Og når jeg skal skrive noe der kommer skrifta nesten under kantene. (ugh dårlig forklart)

 

2: Bruker Gmail. Har alldri merka at æøå ikke funker der, det skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Meget, meget bra.

 

Et godt fargevalg, fargene er både rolige og kalde men likevel ikke kjedelige. Nydelig bruk av fonter - menyen er noe av det beste som er blitt vist her på forumet, perfekt kombinasjon av skriftstørrelse og farger. Veldig bra hover effekt også, den tar ikke oppmerksomheten bort men den klarer likevel å vise brukeren at "det er noe som skjer" når en beveger over et menyelement. Nice.

 

Men, det er et par ting som kan forbedres; headeren. Fine farger osv. men jeg likte ikke måten du kutter headeren, det får hele siden til å virke litt i "ubalanse" og litt skeiv. Dette syns jeg ikke passet helt med den stilen du f.eks har i menyen der alle elementene står ganske "oppreist". Prøv heller (gjerne med de samme fargene) men heller å bygge en header som står i stil med resten av siden, det hadde vært OK i mine øyne om du valgte blogger.com stilen og heller "presse" helt mot toppen av nettleseren.

 

Ellers en veldig bra start! :w00t:

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket er veldig bra :thumbup:

 

- Kjip(e) 'Les mer..'-link(er) - underline passer ikke på annet enn :hover, IMHO

- Treg loading av sidene.. Vet ikke hvorfor, men det er verdt å nevne

- Don't mess with my mouse :p Liker IKKE cursor:pointer :no:

 

 

Som du ser, er det bare pirk. Du kan være fornøyd med dette, mr.! :D

 

PS! Sinnsykt kul poll-løsning. Hjemmelaget?

Lenke til kommentar
- Kjip(e) 'Les mer..'-link(er) - underline passer ikke på annet enn :hover, IMHO

- Treg loading av sidene.. Vet ikke hvorfor, men det er verdt å nevne

- Don't mess with my mouse :p Liker IKKE cursor:pointer :no:

 

Sinnsykt kul poll-løsning. Hjemmelaget?

1: De linkene er det eneste jeg ikke er fornøyd med enda, så jeg skal ta en titt på hvordan jeg skal få fikset de slik at de blir mer stilige.

2: Sidegenereringen ligger rundt 0.2-0.3 sekunder, serveren står i Frankfurt og sidene er heller ikke kjempestore, så det skjønner jeg ikke noe av. De er ikke særlig trege her.

3: Men det gjør jeg. :p Neida, vet ikke hvorfor jeg har det sånn, liker bare ikke tekstmarkøren.

 

Japp, pollen er 100% hjemmelaget. Guide til hvordan å lage den kommer etterhvert! :)

 

Edit: alle inline-styles vil etterhvert flyttes til stilarkene.

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar
2: Sidegenereringen ligger rundt 0.2-0.3 sekunder, serveren står i Frankfurt og sidene er heller ikke kjempestore, så det skjønner jeg ikke noe av. De er ikke særlig trege her.

Tok tiden jeg:

  • Med tom cache, refresh av hovedsiden: 11,8 sekunder før alle bilder og innhold var lastet
  • Med cache lå refresh-tiden på nesten 3 sek
  • Andre sider ligger på ca. 3 sek før ferdig loadet (med felleselementer (header o.l.) i cachen)

:shrug:

 

3: Men det gjør jeg. :p Neida, vet ikke hvorfor jeg har det sånn, liker bare ikke tekstmarkøren.

Smakssak ;)

pollen er 100% hjemmelaget. Guide til hvordan å lage den kommer etterhvert!
Kewlt! :w00t:
Lenke til kommentar
Med tom cache, refresh av hovedsiden: 11,8 sekunder før alle bilder og innhold var lastet

Rart. Med tom cache bruker den 4 sekunder her. Med cache bruker den 2 sekunder på å laste sidene og 1-2 sekunder på å oppdatere siden.

 

Noen andre som sliter med treg respons fra serveren? :hmm:

 

 

Edit: takker så mye for kritikk så langt! Har dere mer så kom med det! :thumbup:

Endret av lokaltog
Lenke til kommentar
Med tom cache, refresh av hovedsiden: 11,8 sekunder før alle bilder og innhold var lastet

Rart. Med tom cache bruker den 4 sekunder her. Med cache bruker den 2 sekunder på å laste sidene og 1-2 sekunder på å oppdatere siden.

 

Noen andre som sliter med treg respons fra serveren? :hmm:

 

 

Edit: takker så mye for kritikk så langt! Har dere mer så kom med det! :thumbup:

Uuups, my bad.. Hadde visst Bittorrent gående i bakgrunnen :blush:

 

Med den av ble der straks bedre :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...