Gå til innhold

Underskriftskampanje Linux og ATI

GrungierBoss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor bruke penger på 2% av markedet. ATi er ikke dumme heller. Nvidia sine drivere er kanskje "bedre" men de er ikke bra de heller.

Hvis det er va 17 000 folk som har skrevet under så langt, og hver av de personene har minimum brukt 1000,- kroner på et ATI kort, så blir det 17 mill. Det er faktisk litt penger.

Til alle dere andre som har skrevet under. Bra jobbet!

-fredrik-

Og ATi sitter da igjen med hvor mange av de 17 millionene i fortjeneste? 3% kanskje?

Det er ca 500.000kr. Hvorfor sette mange utviklere på linux drivere for 500.000kr.

Og det er om man tenker seg at de 17.000 ikke hadde kjøpt et ATi kort før ATi hadde laget skikkelige drivere, men mesteparten har nok allerede kjøpt et ATi kort noe som gjør den faktiske fortjenesten mye mindre.

Endret av Jalmar
Lenke til kommentar
Og ATi sitter da igjen med hvor mange av de 17 millionene i fortjeneste? 3% kanskje?

Det er utviklingskostnadene som er høye ved utvikling av GPUer, CPUer og andre microbrikker. Selve produksjonskostnadene er veldig lave, så for at ATI skal kunne tjene penger, så må de selge nok kort til at de får dekket utviklingskostnadene. Etter at de er dekket, så tjener de gode penger.

-fredrik-

Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell på om utgiftene kommer fra produksjon eller utvikling. Hvis utgiftene kommer fra utvikling, f.eks utvikle et program/spill/hardware så tjener du mer jo flere eksemplare du selger. Utgiftene er konstanten, slik at fortjenesten vil øke jo flere eksemplarer du selger.

NettoFortjeneste = Fortjeneste per kort x ant. solgte kort - utviklingskostnader X

Fortjenesten per kort øker når volumet av produksjonen også øker, siden det er billigere å lage 1 mill kort i forhold til å lage 10 kort.

nVidia har skjønt det, og da burde ATI også skjønne det.

Selskaper slik som AMD, Intel, nVidia, Cisco og andre hardware produsenter var av de få selskapene som faktisk tjente penger gjennom dot.com tiden.

-fredrik-

Endret av fredrin
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at ATI gir linux mer støtte.

At det 'bare' var en 16-17.000 er ikke noe å overse for ATI. De fleste som holder på med Linux er litt mer datakyndig enn gjennomsnittet. Det innebærer ofte at de hjelper andre med dataene og påvirker langt flere enn de 16-17.000.

Lenke til kommentar
Ikke underskrevet grunnet forpliktelsen om ikke å kjøpe ATI kort før ATI slipper Linux drivere. Sorry no can do :D

Jeg har skrevet under. Og jeg har ingen problemer med forpliktelsen om å ikke kjøpe ATI-kort før de slipper bedre drivere, i og med at jeg kjøpte mitt ATI-kort før jeg skrev under (X800 Pro).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...