Gå til innhold

Hvor bør rad m/vifte være plassert - oppe/nede?

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart (når PS-data får det på lager og sender det til meg) sette inn vannkjølinga fra Thermaltake, den billige :!: som mange (!?) av dere vet om. Jeg har nettopp kjøpt meg dette Lian-Li kabinettet, og vil vel helst ikke skjære i toppen (av kosmetiske grunner). Vil gjerne ha hele vannkjølinga inni kabinettet.

Hva om jeg tar og kutter :dremel: et 120mm hull i bunnen bak slik at rad-vifte blåser opp på 3D-kortet, vil det gi bra temp med tanke på at resten av systemet vil få varm radiator luft? Ville det ikke blitt samme situasjon oppe; man tar luft fra kabinettet som er "varm" og lar den gå gjennom radiator.... Det beste blir vel i alle tilfeller å ha radiatoren nede og ta inn den kalde lufta ved gulvet! (?) Jeg skal for all del heve kabinettet litt mer enn bare de ferdigpåmonterte labbene gjør!

Vil ei 120 mm vifte på hver side av radiatoren gjøre stor forskjell sammenliknet med bare den originale?

Regner med at det er fler enn jeg som kjøper dette settet, så det er vel mange tanker rundt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ei 120 mm vifte på hver side av radiatoren gjøre stor forskjell sammenliknet med bare den originale?

Er ikke sikkert det kjøler så veldig mye bedre (et par graders forskjell bare her hos meg) men til gjengjeld så kan du kjøre 2 vifter på lav hastighet - og dermed mindre støy - og oppnå samme kjøling som en på full hastighet.

Lenke til kommentar

Dette avhenger av så mange faktorer, så det er ikke godt å gi noe fasitsvar.

For det første så må man vite hvor hardt radiatoren er belastet (dvs. har den kapasitet til å fjerne mer varme uten å øke vanntemp noe særlig).

Hvis radiatoren er hardt belastet, så er det naturlig å tilføre den så kald luft som mulig for å gi den hjelp til kjøle ned vannet. Problemet er som du nevner at da vil de andre komponentene lide pga at de blir kjølt med luft som allerde er oppvarmet. Spørsmålet blir da hvor varm er luften som kommer ut av radiator.

Jeg tror en grei regel er at systemer som kun kjøler CPU kan klare seg med luft som kommer fra kabinettet, mens systemer som kjøler CPU + GPU + NB bør ha kald luft utenfra.

Det ideelle er selvfølgelig å separere luften, slik at radiator og komponenter får kald luft fra hver sin luftkilde, men dette krever endel modding hvis du skal ha alt plassert inne i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøle CUP + GPU. Etter dette er det ikke så my som trenger å kjøles inn kab. NB får kanskje en 80 mm vifte med elelr uten ramme på 7 volt... HD er blir kjølt med 120mm med kald luft, da gjenstår min NorthQ 400W med 120mm vifte som kanskje blir for varm?

Planen er altså:

120mm inn foran på HD

120mm nedenfra gjennom rad (kjøler CPU og GPU)

120mm opp som blåser ut gjennom PSU

80mm som holder luftsirkulasjon til NB

Er dette brukbar kjøling sånn overall?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...