Gå til innhold

Hvor bra yter 1,7 ghz (2 mb cache) Dothan ?


eivindhg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En "regel" som jeg har sett flere steder, er å "legge på" ca 1,2 ghz når man snakker om Pentium M (dothan) prosessorene, sammenlignet med P-4. Jeg vet ikke hvor presist det er, men det gir en pekepin om ikke annet.

 

Edit: Mente da dothan prosessorer, da jeg ikke har lest tester for banjas

Endret av Amothz
Lenke til kommentar

Vil ikke si at det er en blandig av P3 og P4...

 

Pentium-m er laget for laptop bruk, og har derfor alltid hatt minst dobbel så stor cache (1Mb på banias og 2Mb på Dothan) enn P4 for å få en lavere klokkefrekvens for å minske varmeutviklingen og strømforbruk. Den økte cache minnet er med på å holde ytelsen på niva ved P4 ved at den yter mer pr klokkefrekvens...

 

Siden Dothan har dobbelt så stor cache enn Banias, så vil den yte mer pr klokkefrekvens enn banias som er den eldre utgaven

Lenke til kommentar

Pentium-M har hentet følgende egenskaper fra PentiumIII Tualatin: FPU'en, cache-kontrolleren mm.

 

Pentium-M har hentet følgende egenskaper fra Pentium4:

FSB-kontrolleren, integer-enheten SSE2 mm.

 

Alle disse sakene er altså klippet og limt fra de andre CPU'ene og sydd sammen. Det har selvfølgelig blitt en del tilpassing på mange måter. Det med at L2 cachen har blitt økt, er en av de forandringene som arkitektrumessig er en bagatell, men som har en del å si for ytelsen.

Lenke til kommentar
En "regel" som jeg har sett flere steder, er å "legge på" ca 1,2 ghz når man snakker om Pentium M (dothan) prosessorene, sammenlignet med P-4. Jeg vet ikke hvor presist det er, men det gir en pekepin om ikke annet.

HER påstår de noe annet om Pentium-M 755 (2.0 GHz):

 

"The Dothan core's short processor pipeline and beefy 2 MB of on-die L2 cache push performance levels of this chip near 3 GHz Pentium 4's."

Lenke til kommentar
Pentium-M har hentet følgende egenskaper fra PentiumIII Tualatin: FPU'en, cache-kontrolleren mm.

 

Pentium-M har hentet følgende egenskaper fra Pentium4:

FSB-kontrolleren, integer-enheten SSE2 mm.

 

Alle disse sakene er altså klippet og limt fra de andre CPU'ene og sydd sammen. Det har selvfølgelig blitt en del tilpassing på mange måter. Det med at L2 cachen har blitt økt, er en av de forandringene som arkitektrumessig er en bagatell, men som har en del å si for ytelsen.

Men P-m har fortsatt enkelte veldig viktige egenskaper den ikke har arvet fra noen:

 

-SpeedStep

 

-Tilfører strøm til kun et lite område av cahce om gangen (32kb?)

 

-Adresseringsalgoritmer. Er ganske mange andre cpu'er som har det også :) - men kompromisset mellom latency i cahce som følge av et små samtidig aktive deler av cahchen og utført arbeid pr klokkefrekvens gjør at adresseringen her er prioritert noe annerledes enn i andre cpu'er.

 

-Og jeg har ikke god nok greie på dette til å utelukke at den ikke har flere særegne kvaliteter.

 

Men det er jo klart at disse cpu'ene har endel felles, de er jo bygd på 478/479 (pin) socket, som er veldig like.

 

Knut

Lenke til kommentar
Pentium-M har hentet følgende egenskaper fra PentiumIII Tualatin: FPU'en, cache-kontrolleren mm.

 

Pentium-M har hentet følgende egenskaper fra Pentium4:

FSB-kontrolleren, integer-enheten SSE2 mm.

 

Alle disse sakene er altså klippet og limt fra de andre CPU'ene og sydd sammen. Det har selvfølgelig blitt en del tilpassing på mange måter. Det med at L2 cachen har blitt økt, er en av de forandringene som arkitektrumessig er en bagatell, men som har en del å si for ytelsen.

Men P-m har fortsatt enkelte veldig viktige egenskaper den ikke har arvet fra noen:

 

-SpeedStep

 

-Tilfører strøm til kun et lite område av cahce om gangen (32kb?)

 

-Adresseringsalgoritmer. Er ganske mange andre cpu'er som har det også :) - men kompromisset mellom latency i cahce som følge av et små samtidig aktive deler av cahchen og utført arbeid pr klokkefrekvens gjør at adresseringen her er prioritert noe annerledes enn i andre cpu'er.

 

-Og jeg har ikke god nok greie på dette til å utelukke at den ikke har flere særegne kvaliteter.

 

Men det er jo klart at disse cpu'ene har endel felles, de er jo bygd på 478/479 (pin) socket, som er veldig like.

 

Knut

- PentiumIII har speedstep. Det ble innført med coppermine-kjernen allerede på 500MHz. Jeg har selv etterfølgeren PentiumIII mobile (Tualatin) 1GHz og den har også Speedstep. Pentium-M's speedstep fungerer på akkurat samme måten, men jeg tror det er lagt til et par nivåer ekstra og raskere swithcing mellom nivåene.

 

- Så Pentium-M bruker kun 32KiB av cachen sin til enhver tid? Nei, det tror jeg ikke på, men det kan godt være at stroben er fordelt litt jevnere enn på PentiumIII'en. Det vet jeg ikke noe om.

 

- Adresseringsalgoritmer.. Det vet jeg ikke noe om. (Mener du adressering av cache eller av ram?)

 

Antall pinner (478) er på grunn av at den benytter akkurat samme FSB som Pentium4. Men jeg tror pinnene er plassert litt annerledes på et hjørne slik at den ikke skal passe i desktop-hovedkort.

Lenke til kommentar
- PentiumIII har speedstep. Det ble innført med coppermine-kjernen allerede på 500MHz. Jeg har selv etterfølgeren PentiumIII mobile (Tualatin) 1GHz og den har også Speedstep. Pentium-M's speedstep fungerer på akkurat samme måten, men jeg tror det er lagt til et par nivåer ekstra og raskere swithcing mellom nivåene.

 

- Så Pentium-M bruker kun 32KiB av cachen sin til enhver tid? Nei, det tror jeg ikke på, men det kan godt være at stroben er fordelt litt jevnere enn på PentiumIII'en. Det vet jeg ikke noe om.

 

- Adresseringsalgoritmer.. Det vet jeg ikke noe om. (Mener du adressering av cache eller av ram?)

 

Antall pinner (478) er på grunn av at den benytter akkurat samme FSB som Pentium4. Men jeg tror pinnene er plassert litt annerledes på et hjørne slik at den ikke skal passe i desktop-hovedkort.

Speedstep i P3? Trodde den bare var i mobile varianten jeg.

 

Adresseringsalgoritmer til cahce ja, kom kanskje ikke helt bra frem.

 

Ang aktiv del av cache:

 

"With Banias, this is what allows only 1/32 of the entire L2 cache to be continually active, and this supposedly contributes to the lower power consumption of the chip. "

 

Ref thg

 

Det var visst 1/32 del, og ikke 32kb.

 

Knut

Lenke til kommentar
- PentiumIII har speedstep. Det ble innført med coppermine-kjernen allerede på 500MHz. Jeg har selv etterfølgeren PentiumIII mobile (Tualatin) 1GHz og den har også Speedstep. Pentium-M's speedstep fungerer på akkurat samme måten, men jeg tror det er lagt til et par nivåer ekstra og raskere swithcing mellom nivåene.

Speedstep i P3? Trodde den bare var i mobile varianten jeg.

Vel, speedstep er i coppermine ja, men det er slått av i desktop-varianten. Det var vel arkitekturmessig vi pratet, siden vi snakket om arv av arkritektur?

 

Lite vits med 1Mi cache dersom banias ikke kan bruke mer enn 32KiB av gangen.. :roll: Jeg tipper THG har formulert seg litt feil her og mener noe annet.

Lenke til kommentar

Vi snakker arkitektur ja ? Ble litt teit formulert av meg, speedstep fantes i p3 arkitetkuren :)

 

Jeg tør ikke si om THG har feilformulert seg. Men det skal ikke være noe i veien for at kun deler av cachen er aktive om gangen. Cache må jo ha spenning for å holde på dataen, men det høres jo forsåvidt logisk ut at dataen utenfor det aktive området ikke kan adresseres, og at dette vil gi en gevinst i form av lavere strømforbruk. Poenget med adresseringsalgoritmene (til cache : ) er jo at den på forhånd vet hvor den finner "riktig" data (som vi vet), dermed kan den også i forkant aktivere riktig del av cache. Hvilket ikke alltid er fint for latency, men det er jo litt av den "nye" tenkemåten i P-m. Nå venter vi bare på at en lur grafikkkort produsent greier å lage en GPU med slik teknologi!

 

Men, jeg skrev jo i et tidligere innlegg at store deler av cachen ikke "hadde" strøm, det tolkes fort litt feil, med rette! Ikke så lett å formulere seg så tidlig på morgenen, ehmm...

 

Knut

Lenke til kommentar
Fikk e-mail fra Netshop nå, der de svarte på hvor bra min 1,7 ghz Pentium-M yter i forhold til "vanlig" Pentium 4, de svarte at det avhenger, men ligger som regel mellom 2,8 ghz og 3,0 ghz!!

Netshop selger vel for det meste modeller med Pentium-M. Det er derfor i deres interesse at denne prosessortypen blir fremstilt så postitivt som mulig.

 

Jeg vet ikke hvem som har rett, men konstaterer at den linken (og sitatet) jeg henviste til strider mot påstanden til Netshop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...