Gå til innhold

Hjelp! Lyd og bilde er usynkront

Anbefalte innlegg

Jeg har overført video fra mitt Hi8 kamera via Sony HC40 inn på pc'en. Dette er lagret som en DV avi fil. Så langt er alt ok, lyd og bilde er i synk.

Etter å ha redigert videoen og laget en DVD meny, får jeg brent alt på en DVD (mpg format)

Men når jeg nå spiller av filmen på min DVD spiller, ser jeg at lyd og bilde blir mer og mer usynkront. I begynnelsen er det ok men etter 30 min. er det irriterende merkbart, og etter 40-50 min er det håpløst. :mad:

Lyden kommer før bildene kommer.

Hva kan være feil? :cry:

Bør jeg redusere bitraten? (er nå VBR 7500)

Endre kompresjon? (er nå på 80)

Jeg benytter Ulead videostudio 8 og har en maskin med: p4 3 GHz, 512 MB RAM, 2x 160 GB HDD.

Alle tips mottas med stor takk.

mvh

Per Øyvind

Endret av Fudgeboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, dette er muligens en litt tidkrevende idè, fordi rendring tar jo tid, men jeg fyrer løs:

*Lagre filen i AVI, enten DV eller noe som er kompatibelt med andre redigeringsprogrammer.

*Åpne AVI-filen i f.eks Movie Maker (2)

*Output AVI-filen du nå har åpnet i redigeringsprogrammet til DVD, og prøv på DVD-spilleren.

Bare en tanke.

Lenke til kommentar

Har opplevd det same, på ein DVD der alt var filma i DV, berre at lyden kom etter.

Andre som såg filmen klaga ikkje på dette, men det kan vere dei ikkje har lagt merke til det, då det er lite snakking (det er ein snowboardfilm...), men det er merkbart.

Det merkelege er at det same problemet ikkje oppstod når eg spelte av filmen på PCen, so eg slutta meg til at det er DVD-spelaren min som ikkje "takler" heimebrent skikkeleg.

Har ikkje prøvd med anna bitrate eller kompresjon, kan hende det hadde vorte betre då.

Lenke til kommentar
Hmm, dette er muligens en litt tidkrevende idè, fordi rendring tar jo tid, men jeg fyrer løs:

*Lagre filen i AVI, enten DV eller noe som er kompatibelt med andre redigeringsprogrammer.

Dette er ikke noe problem

*Åpne AVI-filen i f.eks Movie Maker (2)

Fortsatt ikke noe problem

*Output AVI-filen du nå har åpnet i redigeringsprogrammet til DVD, og prøv på DVD-spilleren.

Hæ?

Bare en tanke.

Mitt redigeringsprogram til DVD er Videostudio 8. Det brukes til videoredigering og til produksjon av DVD med menyer ol.

Lenke til kommentar

Halloen

Ved å benytte TMPGEnc til rendrigen, ble jeg kvitt problemet. :D

Jeg bentter fortsatt Videostudio til capture og redigering. Så lar jeg TMPGEnc gjøre jobben med å få en MPG fil (det tok en liten eviget). Deretter åpner jeg den ferdig rendrede fila i Videostudio for å lage DVD meny og brenne alt på DVD.

Jeg har mest lyst å benytte samme program til allt, så jeg håper det er noen innstillinger som jeg har oversett. Tips mottas fortsatt med takk.

mvh

Per Øyvind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...