Gå til innhold

Error: Unmountable boot volume

Simen1

Anbefalte innlegg

Hva betyr denne feilmeldingen:

Det er oppdaget et problem, og windows avslutter for å hindre skade på datamaskinen

unmountable_boot_volume

Kontroller at all ny maskinvare og programvare bla bla bla.

Den dukker opp i det jeg prøver å innstallere Windows XP SP1 på en PC her. Samme melding kommer om jeg prøver å innstallere på en annen harddisk som jeg også vet fungerer. PC'n er ikke overklokket for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den feilen kommer også hvis du prøver å installere på en disk på en RAID eller SATA kontroller uten å ha lest inn drivere til den (F6 i starten av installasjonen)

Jeg har hverken SATA-kontroller eller RAID-kontroller på hovedkortet så da er det vel ikke der problemet ligger.

sett her?

Tusen takk! Det sto mye nyttig der. Ut fra det jeg kan se der så er ikke problemet noen av de nevnte tingene.. men jeg lurer veldig på om det ikke kan være nært beslektet likevel. Kanskje det er ATA-kabelen som er gåen? Jeg har prøvd 2 stk, men likevel.. Kanskje? Eller kanskje det er ATA-kontrolleren på hovedkortet streiker.. ?

Noen flere forslag om hva det kan være?

Lenke til kommentar

Siden du har prøvd flere disker så kan man vel utelukke problem med disk/MBR.

Har du hatt OS på den maskina, eller hw kombinasjonen før? Hvis ikke kan en bios-flash kanskje hjelpe?

Er riktig hastighet på pci/agp? Kan det være en "divider" er satt feil? Enten i biosSW eller jumper på kortet.

Knut

Lenke til kommentar

enemigo: Jeg har hatt hardwarekombinasjonen før ja. Skulle bare legge inn windows på nytt.

Jeg har klokket ned til orginal hastighet så problemet ligger ikke der. Har også satt biosen til "fail safe defaults". Noe som ofrer ytelse for bedre stabilitet, men det hjelp heller ikke.

Shortyboy: CD'n booter men stopper et stykke inn i innstallasjonen og gir meg den feilmeldingen.

festhk: Så PC'n din funker fortsatt ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...