Gå til innhold

Fått tilbud om EOS 300D gjennom hjemmepc-ordning


Anbefalte innlegg

Hei,

 

først av alt så er jeg nybegynner. Jeg er en av de som har trålet tester på digitalkamera i alt for lang tid. I det siste har jeg sett litt på Canon G6, men jeg blir litt usikker på om jeg virkelig ønsker å bla opp over 6000 for et kompaktkamera.

 

Uansett, endelig har Universitetet i Bergen funnet ut at de skal tilby sine ansatte hjemmepc-ordning, og jeg kommer til å hoppe på den. Men i tillegg er det et tilbud om å få med et Canon EOS 300D m/standardobjektiv. Jeg er fristet, spesielt siden det i mitt tilfelle vil gjøre at jeg ender opp med å betale et lite beløp i måneden (ca. 130 kroner). Og jeg har jo fått med meg at et digitalt speilrefleks har en del fordeler i forhold til kompaktkameraene, ikke minst med tanke på å ta bilder av folk og gjenstander i bevegelse, og muligheten for å ta bilder i situasjoner med dårlige lysforhold.

 

Men det jeg blir usikker på er om:

- er dette kameraet et godt valg for en nybegynner?

- er det fremdeles et godt kamera?

 

Det virker på meg som om de fleste velger D70 for tiden, men dette kameraet er ikke med i ordningen jeg har fått tilbud om. Som nybegynner er jeg ikke så opptatt av at jeg MÅ ha det beste, jeg har rett og slett fått et tilbud som virker tiltrekkende.

 

Dersom dere mener at jeg burde holde meg unna speilrefleks og heller kjøpe et kompaktkamera, så ville jeg satt pris på synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du spør i utgangspunktet et vanskelig spørsmål, og det er kun deg selv som kan gi det rette svaret. Et digitalt speilrefleks gir deg flere muligheter enn et kompaktkamera. Hvis du vil utvikle deg som amatør fotograf bør du gå for et speilrefleks, men det kan godt hende at du vil være like fornøyd med et kompaktkamera - det er helt avhengig av dine preferanser og hva du vil.

Med et speilrefleks har du i utgangspunktet lang større kontroll over kameraet, og dermed resultatene i av bildene du tar (på godt og vondt). Et speilrefleks vil nok kreve mer av deg som fotograf (hvis du da ikke setter kameraet i automodus og knipser i vei som du gjør med et kompaktkamera).

Jeg tilhører Canon lerien her og har et 10D. Har også hatt et 300D og begge kameraene har gitt (og gir) meg stor glede. Jeg har gode objektiver (Canon sine L glass) som koster noen lapper - men er verdt alle pengene. Nå som 20D'en er kommet vil du kunne få noen gode brukttilbud på både 300D og 10D - og det er kanskje dumt å satste på en hjemme PC ordning med kamera. Det blir et dyrt 300D uansett. Nå kan du få deg en god 300D med kit linsa for en 6-8 lapper. D70 kjenner jeg ikke til, men det er også et godt kamera, men koster mye mer enn en brukt 300D..

Når det gjelder spørsmålet ditt så er det du som må velge, hvis du ønsker kreativ kontroll velg speilrefleks..

 

mvh

thomas

Lenke til kommentar
Du spør i utgangspunktet et vanskelig spørsmål, og det er kun deg selv som kan gi det rette svaret. Et digitalt speilrefleks gir deg flere muligheter enn et kompaktkamera. Hvis du vil utvikle deg som amatør fotograf bør du gå for et speilrefleks, men det kan godt hende at du vil være like fornøyd med et kompaktkamera - det er helt avhengig av dine preferanser og hva du vil.

Med et speilrefleks har du i utgangspunktet lang større kontroll over kameraet, og dermed resultatene i av bildene du tar (på godt og vondt). Et speilrefleks vil nok kreve mer av deg som fotograf (hvis du da ikke setter kameraet i automodus og knipser i vei som du gjør med et kompaktkamera).

Jeg tilhører Canon lerien her og har et 10D. Har også hatt et 300D og begge kameraene har gitt (og gir) meg stor glede. Jeg har gode objektiver (Canon sine L glass) som koster noen lapper - men er verdt alle pengene. Nå som 20D'en er kommet vil du kunne få noen gode brukttilbud på både 300D og 10D - og det er kanskje dumt å satste på en hjemme PC ordning med kamera. Det blir et dyrt 300D uansett. Nå kan du få deg en god 300D med kit linsa for en 6-8 lapper. D70 kjenner jeg ikke til, men det er også et godt kamera, men koster mye mer enn en brukt 300D..

Når det gjelder spørsmålet ditt så er det du som må velge, hvis du ønsker kreativ kontroll velg speilrefleks..

 

mvh

thomas

Takker for et godt svar!

 

Jeg er vel en av de som tror og håper at jeg kommer til å ta en del bilder og eksperimentere etter hvert som jeg blir kjent med kameraet.

 

Punktene du kommer med et behørg notert :w00t:

Lenke til kommentar
Noe du absolutt bør sjekke før du slår til:

- hva blir den egentlige totalprisen for kameraet med denne ordningen (etter skattefradrag etc)?

- hvordan er denne prisen sammenliknet med en brukt D70, 10D eller 300D (sjekk bruktmarkedet her og på foto.no)?

Totalt med linse + 256MB minnekort + bæreveske så ender det på rundt 5000 kroner, da har jeg tatt med tapte feriepenger også.

Lenke til kommentar
Noe du absolutt bør sjekke før du slår til:

- hva blir den egentlige totalprisen for kameraet med denne ordningen (etter skattefradrag etc)?

- hvordan er denne prisen sammenliknet med en brukt D70, 10D eller 300D (sjekk bruktmarkedet her og på foto.no)?

Har fortsatt til gode å se en sånn løsning som ikke er gunstig, dessuten har man alltid forsikring/garanti i 3 år på utstyret. Og så får man 3 års gratis nedbetaling...

 

Klart, noen har bedre priser enn andre. Det sure er at det ofte er lang leveringstid fra man bestiller :hrm:

Lenke til kommentar

Når du spør om Canon 300D vil være egnet til en nybegynner , så vil jeg si at det er det.

Den vil nok være like enkel å bruke som G6 , siden du kan bruke så å si de samme automatikkene.

I tillegg vil du bruke mer og mer de mer avanserte instillingene etterhvert som du ser hvor gøy det er med speilrefleks. :yes:

Jeg selv gikk fra G5 til 10D og har det kjempeartig :dribble:

Når du spør om 300D fremdeles er et godt kamera , så vil jeg si at det er det.

Noen fremstiller et kamera som dårligere fordi det kommer nye modeller :!:

men kameraet er jo like godt som det var selv om det kommer en ny modell.

Og det er ikke alltid biledkvaliteten som blir bedre med nye modeller , men heller flere pixler (som etter min mening er overvurdert) og hastighet på oppstart og bilder pr sekund.

Disse tingene tror jeg ikke en "vanlig" fotograf vil ha så ekstremt bruk for.

Hvis du gjør det som en vane å slå på kameraet før du tar av objektivdekselet så er kameraet uansett klart til å ta bilde når du er ferdig med å ta av dekselet.

Og om kameraet kan ta bilder med en hastighet på 2.5-3 bilder i sekundet vil det være raskt nok til å få med deg de fleste forandringer i en hendelse hvis du ikke skal bruke kameraet til hurtig sportsfotografering.

Om kameraet har en oppløsning på 6.5 Mp , så vil det holde fint med kvaliteten på speilreflekskamera. Og om du lærer å se de riktige utsnittene når du tar bildet , så trenger du ikke å klippe vekk så mye av bildet etterpå.

Jeg tror du blir fornøyd om du velger 300D , og det tar garantert like flotte bilder som D70 (om ikke flottere) :yes:

Hjemmepc avtaler er ofte gunstige alikevel

Lykke til :)

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

HAr hatt en EOS 300D i snart ett år nå, mener jeg har lært enormt mye med dette kamera og at det helt klart har dekket mine behov i denne tiden... skal legge til at det har blitt investert en del i optikk og at jeg har tatt ca 14000 biler på 10 mnd.... og igår var Canon EOS 20D i hus....

 

Trå til du, det virker VELDIG gunstig til den prisen, men beregn et ekstra minnekort på minst 512MB med en gang... og det trenger faktisk ikke være av de dyre, raske typene om ikke du er avhengig av å ta raske serier... for det er først når bufferet fylles du får behov for raske minnekort....

 

(hørte en selger på FotoVideo i Møllergata prøvde å overtale en kunde til å kjøpe med enn dyrt/raskt kort til sin EOS 20D igår ved å hevde at han ikke fikk utnyttet 5 bps og lange serier uten det... noe som ikke stemmer... men med ett raskt kort, kan jeg ta opptil 40-50 bilder i 5 bps (største jpg beste kvalitet), noe som er litt kult, men kanskje ikke så veldig nyttig?)

Lenke til kommentar
på 300D kommer det nok ikke så veldig mange flere enn det det går i bufferet før hastigheten synker.. og DA merker man forskjell på ett raskt Sandisk Ultra kort og ett tregt standard Twinmos

De som har testa 300D sier at forskjellen påde vanlige korta og de superraske er helt marginal, grunnen skal visstnok være at begrensningen ligger i interfacet og ikke i hastigheten til kortet.

Lenke til kommentar
EOS 20 D..... nesten skummelt raskt for en amatør :-)

 

på 300D kommer det nok ikke så veldig mange flere enn det det går i bufferet før hastigheten synker.. og DA merker man forskjell på ett raskt Sandisk Ultra kort og ett tregt standard Twinmos

JEg har betillt 2 stk slike til mitt kommende 20D, det er vel kjapt nok vel? :dontgetit:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=9584

Lenke til kommentar
EOS 20 D..... nesten skummelt raskt for en amatør :-)

 

på 300D kommer det nok ikke så veldig mange flere enn det det går i bufferet før hastigheten synker.. og DA merker man forskjell på ett raskt Sandisk Ultra kort og ett tregt standard Twinmos

JEg har betillt 2 stk slike til mitt kommende 20D, det er vel kjapt nok vel? :dontgetit:

 

http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=9584

Det er vel noe av det kjappeste du kan få..

Men du hadde sikkert klart deg med 1 kjapt og 1 tregere/billigere kort, så kunne du bruke det raskeste kortet når du skal ta 50 bilder i serie :)

Lenke til kommentar

En plass å sammenligne forskjellige hastighetene til minnekort er på Rob Galbraith:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007

(Velg kamera i dra-ned-menyen).

 

Å sammenligne 300D og D70 på hastighet er ikke artig, men det har jo bare betydning når man skal ta (veldig) mange bilder etter hverandre. Bildekvaliteten er omtrent hipp som happ, men objektivet som kan kjøpes med D70 er et hakk vassere (og et hakk dyrere) enn på 300D.

 

20D har ikke kommet inn ennå, men i omtalen av den har de noen måleresultater:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_pag...-6458-7153-7161

(se litt ned på siden) Jeg kunne godt tenke meg en 20D på hjemmePC-ordning..

Lenke til kommentar
Det er vel noe av det kjappeste du kan få..

Men du hadde sikkert klart deg med 1 kjapt og 1 tregere/billigere kort, så kunne du bruke det raskeste kortet når du skal ta 50 bilder i serie :)

Japp :)

 

Men med ordningen her på jobben får jeg 2 for prisen av en (nesten) men jeg takker for innspillet om å kjøpe 2 stk på 1 gb istedenfor en på 2 gb. :thumbup:

 

- Litt kjedelig dersom 2 gig kortet skulle krasje og ingen alternativer finnes, ja..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...