aloneagain Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Heisann. Jeg har for første gang i mitt liv satt i gang med overklokking av pc'en. Har holdt meg borte fra dette da jeg mente det var best å ikke f..ke til alt bare for noen få ekstra MHz. Prøver nå allikevel, og har derfor et par spørsmål: Jeg har en XP2200+ stående i pc'en, og to svært pussige minnebrikker. Har nå tynt det hele opp i 148 MHz x 14, da BIOS'en ville sette FSB/DRAM ration til 5:4 hvis jeg gikk lenger. Da ble plutselig RAM'en satt ned til 120MHz, og det blir vel litt lavt. Har ikke rørt Vcore en eneste gang (bør jeg det?), har kjørt 3dmark 03 flere ganger for å teste litt, og alt ser ut til å funke knirkefritt. Min bror, som visstnok kan litt om dette, påsto at Athlon XP-prosessorer hadde fastlåst multiplier'en, men dette kan jeg ikke se at stemmer. Prosessoren min er orginalt 133MHz x 13.5, men 148 MHz x 14 fungerer altså glimrende. Gikk plutselig fra 1800MHz til 2070MHz, helt genialt. Hvis noen har tanker eller ideer om noe jeg bør gjøre (f.eks med Vcore) eller har svar på hva det er med XP og multiplier setting mottas det med største takk. Lenke til kommentar
Singularity Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Tror nok dette spørsmålet blir best svart i overklokkings forumet. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 For å få brikkene til å henge med i svingene (slik at du kan kjøre FSB'en enda høyere) kan du øke spenningen på vDimm (RAM'en), 2,7V burde ihvertfall gå greit, 2,8V også om du har skikkelig RAM (Corsair ol.). vCore står sannsynligvis på enten 1,6V eller 1,65V. Hvis CPU'en i tilleg har en god kjøler og ligger under 55°C (load) kan du øke denne til f.eks 1,65V eller 1,7V. Går CPU'en over 60°C (load) vil jeg anbefale deg å stoppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå