daggerfall Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Alt på PC'en min er helt skada, og det er 2,5 år siden sist jeg sletta alt og innstalerte opprativsystemet sist... Dette kalles kanskje formatering på fagspråket? Samma det... Det jeg ønsker er å slette widows og alt innhold og innstalere på nytt. Jeg husker ikke hvordan dette gjøres... Husker noe med å sette inn en oppstartsdisket. Så kom man til et sted hvor jeg skulle skrive noe, og slette prosessen var i gang. Jeg er sikker på at det ikke er Fdisk jeg skal skrive, som jeg har prøvd etter råd om det. Fdisk var bare noe med opptimalisering av filsystem eller noe slikt.. Er det noen som husker tilbake til tiden da Xp ikke fantes og win98SE var det store? Den gangen da det ikke var så lett at du bare kunne stape in widows Cd'en, noe som hvistnok funker med Xp. Jeg trenger hjeeelp! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (endret) Start med Win98 bootdiskett, velg oppstart med CD-Rom, etter at oppstarten er ferdig og det står A: skriver du format c: og trykker enter, så advares du om at all informasjon vil gå tapt -> aksepter -> du blir spurt på nytt -> aksepter og formatering er i gang, mulig du blir spurt om å skrive volum navn. Du har allerede Win98 på maskina fra før og har da FAT32 filsystem så i Fdisk har du ingenting å gjøre. Rekkefølgen på advarslene er jeg ikke helt sikker på men det er i allefal 2 av dem. Lykke til. Endret 20. september 2004 av perpyro Lenke til kommentar
atrax Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (Og naturligvis trenger du også Windows 98SE-cden med CD-nøkkel.) Litt kjipt å sitte der i MS-DOS etterpå og tenke 'Oisann...' Det finnes forresten Win98SE-cder som du kan boote fra. Du bør nesten sjekke om din CD har slik funksjonalitet, så slipper du å ha egen oppstartsdiskett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Trenger faktisk ikke CDen dersom du allerede har den kopiert inn på en annen partisjon, men gyldig CD key må du ha. Jeg brukte Win98SE helt til i fjor høst og første gangen jeg fikk Win98SE CDen så kopierte jeg den inn på en annen partisjon. Da leter man seg nemlig bare fram til install fila til Win98 og entrer, går mye fortere en med CD. Installerte Win98SE på 15 minutter med en AMD XP 1800+. Lenke til kommentar
mikaelt Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 perpyro skrev: Du har allerede Win98 på maskina fra før og har da FAT32 filsystem så i Fdisk har du ingenting å gjøre. Du har jo noe i FDISK å gjøre hvis du skal slette eller legge til nye partisjoner. Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Takk fro hjelpen, skal prøve "format C:" er sikker på at jeg ikke kan boote direkte fra windows CD'en dor det prøvde jeg da jeg klarte å slette sys.ini. Da puttet jeg inn Cd'en, og innstalerte windows oppå det gamle, selv om det sto det ikke var annbefalt. Jeg ga faen i det...var despo og trengte PC. Pc'en var ikke god fra før, men ble ikke bedre etter dette... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå