ratix Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Nå sitter jeg her og tukler med Alsa og .asoundrc, jeg prøver å bruke xmms imens jeg spiller quake3 (defrag ), jeg hadde fra før sånn at jeg kunne spille musikk med xmms og se på film med mplayer samtidig, men så klarte jeg å slette den gamle .asoundrc og nå sitter jeg med en som ikke virker til noe annet enn å bruke en ting om gangen. HJELP! :S Jeg trenger virkelig en .asoundrc (eller /etc/asound.conf) som _virker_ (spille flere lyder samtidig), hvis noen kan paste sin her eller forklare hvordan jeg skal endre min så hadde det vært fint: pcm.!default { type plug slave.pcm "dmixer" } pcm.dmixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,0" period_time 0 period_size 1024 buffer_size 8192 rate 48000 } bindings { 0 0 1 1 } } ctl.dmixer { type hw card 0 } Jeg har lest at jeg kanskje trenger: pcm.dsp0 { type plug slave.pcm "dmixer" } for å få det til virke, men først må jeg altså ha en som virker. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Kan JACK ha noe med saken å gjøre, eller er jeg på villspor? *hilsen fyren som klikker på "Bruk ESD* overallt* Lenke til kommentar
ratix Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 leste litt om jack nå.. skal prøve det når jeg har en ordentlig .asoundrc Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Quake bruker vel OSS, altså Alsa-oss emulering, er ikke sikker på om software mixing med dmix funker da. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 Quake bruker vel OSS, altså Alsa-oss emulering, er ikke sikker på om software mixing med dmix funker da. Dette ante jeg jo ikke...(!) Kan ikke noen spytte ut en .asoundrc før jeg blir gal? Lenke til kommentar
drall Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Litt lenge siden jeg har vært borti dette, siden jeg anskaffet et soundblaster live lydkort. Jeg tror fjotten har rett i at det bare fungerer mellom program som bruker alsa direkte. Det er derfor viktig at du velger alsa som output i de programmene som støtter det. Du kan teste å kjøre quake3 med aoss, som vanligvis ligger i alsa-oss pakken. aoss quake3 Fungerende /etc/asound.conf: pcm.mixer { type dmix ipc_key 1024 slave { pcm "hw:0,0" period_time 0 period_size 1024 buffer_size 8192 rate 44100 } } pcm.!default { type plug slave.pcm "mixer" } Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 takk , nå må jeg bare får det til å virke Lenke til kommentar
drall Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Mer om dmix og aoss. Eksemplene der så noe mer innviklet ut enn mitt, mulig jeg har gått glipp av noe... Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 nå virker xmms og mplayer og sånnt, men aoss scriptet forandrer LD_PRELOAD path så quake3 ikke finner libGL.so.1, når jeg symlinker den til /opt/quake3 så klager quake3 over: ...loading libGL.so.1: QGL_Init: Can't load libGL.so.1 from /etc/ld.so.conf or current dir: libnvidia-tls.so.1: cannot handle TLS data Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Kan i alle fall spille q3a samtidig som jeg spiller ogg... Min er som standard fra fedora 2 - og det er ikke snakk om noe HW greier (et built-in ESS drittlydkort i en laptop) Hmm... fant ikke noe asound.conf eller .asoundrc - men en /etc/asound.state fant jeg da. Poster den, kansje kan den komme til nytte: [kyrre@kyrrelaptop kyrre]$ cat /etc/asound.state state.PCI { control.1 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Master Playback Switch' value true } control.2 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'Master Playback Volume' value.0 19 value.1 19 } control.3 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Master Mono Playback Switch' value true } control.4 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'Master Mono Playback Volume' value 0 } control.5 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'PC Speaker Playback Switch' value true } control.6 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 15' iface MIXER name 'PC Speaker Playback Volume' value 0 } control.7 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Phone Playback Switch' value true } control.8 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'Phone Playback Volume' value 0 } control.9 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Mic Playback Switch' value true } control.10 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'Mic Playback Volume' value 0 } control.11 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Mic Boost (+20dB)' value true } control.12 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Line Playback Switch' value true } control.13 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'Line Playback Volume' value.0 0 value.1 0 } control.14 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'CD Playback Switch' value true } control.15 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'CD Playback Volume' value.0 0 value.1 0 } control.16 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'PCM Playback Switch' value true } control.17 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 31' iface MIXER name 'PCM Playback Volume' value.0 27 value.1 27 } control.18 { comment.access 'read write' comment.type ENUMERATED comment.item.0 Mic comment.item.1 CD comment.item.2 Video comment.item.3 Aux comment.item.4 Line comment.item.5 Mix comment.item.6 'Mix Mono' comment.item.7 Phone iface MIXER name 'Capture Source' value.0 Mic value.1 Mic } control.19 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'Capture Switch' value true } control.20 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 15' iface MIXER name 'Capture Volume' value.0 0 value.1 0 } control.21 { comment.access 'read write' comment.type ENUMERATED comment.item.0 Mix comment.item.1 Mic iface MIXER name 'Mono Output Select' value Mix } control.22 { comment.access 'read write' comment.type ENUMERATED comment.item.0 Mic1 comment.item.1 Mic2 iface MIXER name 'Mic Select' value Mic1 } control.23 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 15' iface MIXER name '3D Control - Center' value 0 } control.24 { comment.access 'read write' comment.type INTEGER comment.range '0 - 15' iface MIXER name '3D Control - Depth' value 0 } control.25 { comment.access 'read write' comment.type BOOLEAN iface MIXER name 'External Amplifier' value true } } Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 asound.state er autogenerert Lyden fungerer fint med alsa nå og jeg kan gjøre flere ting samtidig. Uansett, jeg sliter med aoss og quake3, som sagt så gjør LD_PRELOAD variablen at libGL.so.1 ikke lastes av quake3 (jeg har til og med prøvd: "ln -s /usr/lib/* /opt/quake3/," (med en backup), kyrsjo: bruker du esound, arts, eller noe annet rart? (jeg vil helst slippe å bruke det) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Ligger ikke libGL.so vanligvis i /usr/X11R6/lib ? Edit: /usr/lib er en av default plassene til ld, skal ikke trenge å være konfigurert/linket/noesomhelst Endret 21. september 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Ligger ikke libGL.so vanligvis i /usr/X11R6/lib ? /usr/X11R6/lib/libGL.so.1: symbolic link to `libMesaGL.so' (det er MesaGL, men det er ikke problemet mitt) Edit: /usr/lib er en av default plassene til ld, skal ikke trenge å være konfigurert/linket/noesomhelst Nettop! det skal ikke det, men når LD_PRELOAD variablen blir byttet (aoss scriptet gjør det for å legge til /usr/lib/libaoss.so for alsa-oss wrapper) kan ikke quake3 loade libGL.so.1 (eller noen andre bibliotek). Endret 21. september 2004 av RatiX Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Tviler på at den ikke får tilgang til noen biblioteker, i og med at den skriver output tyder jo på at den har tilgang på skriverutiner som f.eks ligger i /usr/lib/libc.so ld holder styr på biblioteker dynamisk, lokasjoner blir bare cachet opp når ldconfig kjøres slik at om man roter med ld.so.conf eller variable underveis skal ikke det ha noen innvirkning om man ikke bygger ny cache med ldconfig. Tror ikke det er der problemet ditt ligger. Du kan jo kjøre $ aoss ldconfig -v | grep libGL.so for å se om den faktisk masker bort noe. Hvis du kan poste output som du får før det krasjer så blir det litt mer enn bare gjetting her. Endret 21. september 2004 av MailMan13 Lenke til kommentar
ratix Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 (endret) Du hadde rett: (root)(/opt)$ aoss ldconfig -v | grep libGL.so libGL.so.1 -> libGL.so.1.0.6111 libGL.so.1 -> libMesaGL.so libGL.so.1 -> libGL.so.1.0.6111 Quake3: (ratix)(/opt/quake3)$ aoss ./quake3.x86 Q3 1.32b linux-i386 Nov 14 2002 ----- FS_Startup ----- Current search path: /home/ratix/.q3a/baseq3 /opt/quake3/baseq3/pak8.pk3 (9 files) /opt/quake3/baseq3/pak7.pk3 (4 files) /opt/quake3/baseq3/pak6.pk3 (64 files) /opt/quake3/baseq3/pak5.pk3 (7 files) /opt/quake3/baseq3/pak4.pk3 (272 files) /opt/quake3/baseq3/pak3.pk3 (4 files) /opt/quake3/baseq3/pak2.pk3 (148 files) /opt/quake3/baseq3/pak1.pk3 (26 files) /opt/quake3/baseq3/pak0.pk3 (3539 files) /opt/quake3/baseq3 ./quake3.x86/baseq3 ---------------------- 4073 files in pk3 files execing default.cfg execing q3config.cfg couldn't exec autoexec.cfg Hunk_Clear: reset the hunk ok ------- Input Initialization ------- Joystick is not active. ------------------------------------ ----- Client Initialization ----- ----- Initializing Renderer ---- ------------------------------- ----- Client Initialization Complete ----- ----- R_Init ----- ...loading libGL.so.1: QGL_Init: Can't load libGL.so.1 from /etc/ld.so.conf or c urrent dir: /opt/quake3/libGL.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory failed ----- CL_Shutdown ----- RE_Shutdown( 1 ) ----------------------- ----- CL_Shutdown ----- ----------------------- Sys_Error: GLimp_Init() - could not load OpenGL subsystem EDIT: hvis jeg symlinker /usr/lib/libGL.so.1 (eller den virkelige filen) til /opt/quake3/libGL.so.1 og /usr/lib/libnvidia-tls.so.1 til /opt/quake3/libnvidia-tls.so.1 så får jeg: ... ----- R_Init ----- ...loading libGL.so.1: QGL_Init: Can't load libGL.so.1 from /etc/ld.so.conf or current dir: libnvidia-tls.so.1: cannot handle TLS data failed ----- CL_Shutdown ----- .. Endret 21. september 2004 av RatiX Lenke til kommentar
ratix Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Hmm, er det virkelig helt umulig? kyrsjo: bruker du en esdwrapper for å kjøre quake3... eller er du trylle-ting? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå