Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte Toppakningen / topplokk


Angry Saab

Anbefalte innlegg

Hei, det ryker hvit av bilen min (saab 900) når jeg gir gass, har fåt høre at det mest sansynlig er topplokket/toppakningen. Noen som har gjort dette på sin bil?

Er det dyrt? Må sette bort hele jobben fordi jeg ikke kan mekke selv....... :(

Alle forslag uansett merke motas med stor glede :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

 

Prøv først å blande radiatortetting i kjølevannet, det kan løse problemet.

Det er jo selvølgelig ikke den ideelle løsningen, men det koster ikke en promille av det å skifte toppakningen på verksted.

Om ikke mindre så får du kanskje vite om det er toppakningen eller ikke som er problemet.

Hvit røyk får man av kondends i bensinen også.

Lenke til kommentar

hvit røyk=damp =seriøs lekkasje i kjølesystemet!

kan funngere helt greit med radiatortett/kanel, men det beste er nok å ta av toppen og se om pakningen er hel. toppen kan være sprekt også faktisk

 

du trenger igrunn ikke å ha allverdens peiling på bil heller. få tak i dataark der alle tiltrekningsmoment for motoren står oppnevnt i nM. hvis du er nøye med at du får alle delene du skrur av tilbake på riktig plass, og dratt til med riktig moment, så er ikke topp-pakningsbytte noe hokus-pokus.

 

men det kan være en idè å sette den bort for å få justert tenninga di etterpå(eller du kan være flink å merke alle reimhjulene før du tar av toppen)

Lenke til kommentar

Opus Skrevet 20/09/2004 : 19:55

  Heisann!

 

Prøv først å blande radiatortetting i kjølevannet, det kan løse problemet.

 

 

:yes: , enig, (som altid)

 

Men vil bare legge til at det også finnes "radiator-tett" som heter "blokk-tett" eller noe i den duren..

Pleier og være på helt like flasker, og står ved siden av på Mekonomen/ Torshov og større bensinstasjoner.

 

Dette er spesielt laget for å tette små lekasjer i topplokk/blokk, bruk i så fall det.

Og som alle sier her, det er jo å betrakte som en "midlertidig løsning" da, men kan godt vare lenge fordet :yes:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Fixer'n Skrevet 11/10/2004 : 06:47

  Til alle som er glade i radiator tett å motor tett. Dere må huske at det er små kanaler i varmeregisteret også som har en tendens til å gå tett. 

Det er vel først og fremst et argument for å stå over feks kanel og div andre "kjærringråd" for å fikse lekasjer midlertidig.

Bruker man riktig middel, på "riktig" måte bør ikke det være noe problem, det som tetter de små kanalene er stort sett partikler/klumper (som da feks kanel gir) tettemiddel reagerer jo med luft, og skal haes i varm motor og kjøres med, for så å spyles ut.

 

Man kan også la det være i systemet, og det ville ikke jeg anbefalt, det kan muligens gi klumper og problemer ettehvert

 

Ellers vil jeg jo understreke at det er å betrakte som en litt midlertidig løsning.

Har man absolutt null erfaring med mekking er ikke topppakningsbytte på en Saab kanskje den aller enkleste oppgaven :whistle:

Lenke til kommentar

minker det kjølevatn når du køyrer? når toppakningen er gått so mister du masse effekt, MERKBART! lån/kjøp deg ein kompersjonsmåler som feks denne

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=17462

og sjå om du har lik kompresjon på alle sylindre og finn ut korleis normal komp det er på saaben din(verksteder har vel peiling på det) då veit du med sikkerhet om det er toppakningen... å bruke noko tette middel er ein dårleg idé tykkje eg sida du før eller seinere må bytte uansett... du berre fyller motoren med unødvendig drit... å skifte pakning sjølv er som nemnt før ingen hokus pokus viss du eige litt teknisk forståelse datablad og ein momentnøkkel :)

Lenke til kommentar

Dersom topp-pakninga er ødelagt, kan du se det i olja...den blir hvit dersom den er veldig ødelagt.

Har dårlig tro på radiatortett. Det er ment mer for å tette småhull i feks radiatoren.

Å dekke over for en pakning blir nok for mye.

Husk at kanel funker like bra.

Kanel rett i kjølevannet. (Bare hør med NAF dersom du er i tvil :thumbup: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...