Gå til innhold

hei, trenger råd fra noen, skjermkort kjøp

rbuljo

Anbefalte innlegg

Egentlig så er det smak å behag!

Jeg liker Nvidia kortene pga stabilitet, brukervenlighet og oppsett.

Har hatt flere radeon kort og syns drivere og driversoftware er rotete og ustabile.

Har aldri hatt problemer med Nvidia.

Du velger det du har mest lyst på! Ati og Nvidia... kommer på det samme, de yter nesten likt og det finnes kjølesystemer til begge som er stille.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du klokker og flasher ett X800 Pro er det vel neppe ett X800 Pro lengre? Det du egentlig sier er at ett X800 XT PE kort er bedre enn ett 6800 Ultra kort og det høres ut som den evige diskusjonen om ati vs nvidia og det trenger vi egentlig ikke mer av. 

Nå betalte jeg X800Pro pris for kortet da, så da må det vel kalles et X800Pro kort.. Når du får praktisk talt lik ytelse for tusenlappen mindre, da begynner prisen å spille en liten rolle.. ;)

anders81, da tror jeg du bør klokke litt til, og gjerne enda mere.. les hva gjenget her på forumett har klart og gjøre med de 6800 GT korta..

Nevnte jeg at jeg har en gammeldags XP-M 2400+ ? ;)

Lenke til kommentar

anders: nei det gjorde du ikke..

jeg har hatt både radeon og nvidia brikker, favoriserer ingen enda.

men begynner å bli en stund siden jeg fulgte med på utviklingen innen skjermkort.. går ganske fort i svingene der..

men (rett meg hvis jeg tar feil) når jeg ser på ytelsen til ett 6800 GT GS kort, som kan klokkes med garanti til og matche ett 6800 Ultra kort. ganske bra ikke sant? og attpåtil beholde garantien.. og som nevnt tidligere den evige diskusjonen mellom nviddia og ati, hva er best?

men man kan vel trygt si at X800XT og 6800 Ultra er de som kriger i toppen?! så hvorfor kjøpe ett X800Pro Vivo kort til samme pris som ett 6800 Ultra edit: 6800 GT, skrev feil. , flashe det til og bli ett X800XT kort for og få frigjort de siste 4 pipelines, som da gjør at du mister garantien.. + risikoen med flashing.

slik jeg har forstått det etter og ha gått gjennom forumet her, værsåsnill og rett meg hvis jeg tar feil.

Endret av RmB
Lenke til kommentar

byttet fra x800pro til 6800gt gs gainward 2400 selv, er stor fornøyd med bytte. Det eneste negativet er vifte bråk. Jeg kjører nå på ultra speed med makks 65 grader etter fler timer med doom3 etc.

Du kan bare glemme at x800pro er et like godt kjøp selv ved soft modding osv ikke bare ryker garantien men du risikerer et ustabilt kort (i noen tillfeller).

Om x800pro haddet vært billgire med sine 12 pipes standard uten shader 3 kunne jo det rettferdigjøre det, men til samme pris, glemm det (ikke at det er viktig, men jeg gikk fra 9000 til 12000 i 3dmark 2003)

Som sagt stor fornøyd med kortett, til den prisen er det et av de beste kjøpene du kan gøre!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
byttet fra x800pro til 6800gt gs gainward 2400 selv, er stor fornøyd med bytte. Det eneste negativet er vifte bråk. Jeg kjører nå på ultra speed med makks 65 grader etter fler timer med doom3 etc.

Du kan bare glemme at x800pro er et like godt kjøp selv ved soft modding osv ikke bare ryker garantien men du risikerer et ustabilt kort (i noen tillfeller).

Om x800pro haddet vært billgire med sine 12 pipes standard uten shader 3 kunne jo det rettferdigjøre det, men til samme pris, glemm det (ikke at det er viktig, men jeg gikk fra 9000 til 12000 i 3dmark 2003)

X800Pro er i gjengjeld for færre pipelines klokket en del høyere og er faktisk raskere i en del tilfeller samt det har fordeler GF6800 ikke har. Så for enkelte kan det være et bedre kjøp.

Forskjellen i 3DMark03 hadde ikke vært like stor om du hadde testet i 1280x1200 og enda mindre igjen i 1600x1200.

Risikoen med å modde en X800Pro VIVO er ganske liten så det er etter min mening stort sett et bedre kjøp enn GF6800GT.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Tror ikke noen har nevnt det i denne tråden enda, men kjører man på et hovedkort med nForce3 vil et GeForce kort stille med enda litt bedre ytelse mot ATI kortene. Skulle ønske jeg hadde linken til den testen jeg leste dette i. Jeg skal lete etter den.

Lenke til kommentar

Det er mest nok dårlig logikk fra en spekulants side enn fakta xInt..

Å dra frem Doom er jo bare tull, vi vet alle at Doom er laget praktisk talt for Nvidia, blir nok andre boller når HL 2 dukker opp i hyllene.

men (rett meg hvis jeg tar feil) når jeg ser på ytelsen til ett 6800 GT GS kort, som kan klokkes med garanti til og matche ett 6800 Ultra kort. ganske bra ikke sant?

Dette har jeg aldri hørt om, link meg til en pressemelding eller en offisiell Nvidia kilde som bekrefter at man kan klokke et GT kort til et Ultra kort med full garanti.. :ermm:

så hvorfor kjøpe ett X800Pro Vivo kort til samme pris som ett 6800 Ultra

Hvor i all verden har du dette tøvet fra?

Produktguiden på X800Pro VIVO Både Komplett og MPX selger X800Pro Vivo'er for under 3700kr.

Den aller billigste 6800U'en ligger på rett under 4500kr, og da kjøper du fra en produsent jeg iallefall aldri har hørt om..

som da gjør at du mister garantien.. + risikoen med flashing

Risikoen er praktisk talt ikke eksiterende, har enda ikke sett noen på noe hardware forum i verden som har skadet kortet sitt ved flashing..

Lenke til kommentar

Risikoen er praktisk talt ikke eksiterende, har enda ikke sett noen på noe hardware forum i verden som har skadet kortet sitt ved flashing..

Eh.. da bør du lese bedre. Til og med her på forumet kan du lese om folk som har skadet kortet sitt på denne måten.

:Edit Her f.eks: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=300169

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Tror ikke det døyt på at det er flashing som er problemet der. Saken er at i alle tilfeller av såkalt flashing-skade, er det uforsiktighet som overvolting, overklokking uten hensyn på varme etc. som er den egentlige årsaken.

At flash problemer oppstår uker etter flashingen har jeg vondt for å tro, da er det nok mer slitasjone skade som følge av enten et fra før av dårlig kort, eller varmeskader.

Lenke til kommentar
Det er mest nok dårlig logikk fra en spekulants side enn fakta xInt..

Å dra frem Doom er jo bare tull, vi vet alle at Doom er laget praktisk talt for Nvidia, blir nok andre boller når HL 2 dukker opp i hyllene.

men (rett meg hvis jeg tar feil) når jeg ser på ytelsen til ett 6800 GT GS kort, som kan klokkes med garanti til og matche ett 6800 Ultra kort. ganske bra ikke sant?

Dette har jeg aldri hørt om, link meg til en pressemelding eller en offisiell Nvidia kilde som bekrefter at man kan klokke et GT kort til et Ultra kort med full garanti.. :ermm:

så hvorfor kjøpe ett X800Pro Vivo kort til samme pris som ett 6800 Ultra

Hvor i all verden har du dette tøvet fra?

Produktguiden på X800Pro VIVO Både Komplett og MPX selger X800Pro Vivo'er for under 3700kr.

Den aller billigste 6800U'en ligger på rett under 4500kr, og da kjøper du fra en produsent jeg iallefall aldri har hørt om..

Of course, since this is a Gainward Golden Sample card, many will intend to overclock this card, and Gainward does not disappoint on this front. Gainward's CardExpert software allows for factory-warrantied overclock levels of 400 MHz GPU, 1.1 GHz DDR, which are the exact same clock speeds as a GeForce 6800 Ultra. dette finner du på denne siden.. + mange andre.. tro det om du vil eller ikke.. men anders, jeg spurte om råd hvilket kort jeg skulle kjøpe, ikke starte en evig diskusjon hva som er best.. du går tydelgvis i døden for og bevise at ati rules.. jeg gir meg f.. egentlig hva er best.. ps, jeg skrev feil over.. beklager. jeg mente samme pris som 688 GT GS.. ikke ultra. men allikavel, til dags dato mellom de to kortene så vil jeg si at 6800GT kortet er ett bedre kjøp.. og at flashing av bios ikke er farlig eller risikofylt.. det vvet t.o.m jeg at det er.. det er alltids en risiko med dette.. les forumet så ser du folk som plages pga dette..

Lenke til kommentar

Som skrevet, virker ikke som alle fikk det med seg

Har bytter fra x800pro til gainward 6800gt gs 2400 til 3990kr som er ukens tilbud nå!. Det er absolutt ingen grunn til å velge et x800pro kort.

flashing med garant i behold-standard 16 pipes- shader 3.0-bra ddr3 minne.

Synes Ati "fanboy" tendensen er litt høy, er lett å se at gt er et bedre valg. NÅr det gjelder xt mot ultra er det riktig at kortene er ganske identiske.

Lenke til kommentar

Jeg har samme gainward kortet som silmarilion og er veldig fornøyd!

Klokker lett til Ultra uten garantitap....

Jeg valgte et 6800GT framfor X800pro, det ville jeg gjort igjen, og vil andbefale alle og gjøre det.

Denne posten hørtes kansje litt nVidiafisert, men det er mitt standpunkt etter og ha kjøpt mitt første nVidia kort. (har bare hatt ATI før)

Lenke til kommentar

Edit: har hatt ati siden 9700pro før det 4200 ti, kjøp det som er best.

He he mitt gt 6800 ultra gs kort klokker skjorta av det x800pro kortet jeg haddet

3dmark 2003 x800pro 9000 (overide) - 6800gt gs 12000 (ultra mode)

+ at alle spill flyter merkbart bedre

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Beklager, jeg gjorde det kanskje ikke klart nok, min feil, men, jeg mener en offisiell side, altså direkte fra Nvidia eller Gainward. Ikke det at jeg benekter at det er sant, sannsynligvis er det det, men hvorfor ikke bare komme med en offisiell side og legge diskusjonen død?

Synes Ati "fanboy" tendensen er litt høy, er lett å se at gt er et bedre valg

Ja ikke sant? Å si "Det er lett å se at [insert card here] er et bedre valg" er jo forferdelig objektivt :roll:

Det er slettes ikke lett å se, å flashe er enkelt og risken er liten, da har du et X800XT PE kort, og skal du spille HL2, Vampires etc. er dette overlegent Nivdia sitt tilbud.

Foretrekker du Doom 3 er Nvidia overlegent ATI.

Dette er forresten det første ATI kortet jeg har kjøpt, grunnen til at jeg forsvarer det så kraftig har nok litt med å gjøre at jeg kan kjøre det på 570/610 stabilt med 16 piper. Vil ikke akkurat kalle det noen dårlig deal.. ;)

men anders, jeg spurte om råd hvilket kort jeg skulle kjøpe, ikke starte en evig diskusjon hva som er best

Det virker jo som om du har bestemt deg da, ikke noe poeng å fortsette ;)

Dessuten spurte du jo praktisk talt om hva som var best av X800Pro og 6800GT..

Lenke til kommentar
Beklager, jeg gjorde det kanskje ikke klart nok, min feil, men, jeg mener en offisiell side, altså direkte fra Nvidia eller Gainward. Ikke det at jeg benekter at det er sant, sannsynligvis er det det, men hvorfor ikke bare komme med en offisiell side og legge diskusjonen død?

Synes Ati "fanboy" tendensen er litt høy, er lett å se at gt er et bedre valg

Ja ikke sant? Å si "Det er lett å se at [insert card here] er et bedre valg" er jo forferdelig objektivt :roll:

Det er slettes ikke lett å se, å flashe er enkelt og risken er liten, da har du et X800XT PE kort, og skal du spille HL2, Vampires etc. er dette overlegent Nivdia sitt tilbud.

Foretrekker du Doom 3 er Nvidia overlegent ATI.

Dette er forresten det første ATI kortet jeg har kjøpt, grunnen til at jeg forsvarer det så kraftig har nok litt med å gjøre at jeg kan kjøre det på 570/610 stabilt med 16 piper. Vil ikke akkurat kalle det noen dårlig deal.. ;)

men anders, jeg spurte om råd hvilket kort jeg skulle kjøpe, ikke starte en evig diskusjon hva som er best

Det virker jo som om du har bestemt deg da, ikke noe poeng å fortsette ;)

Dessuten spurte du jo praktisk talt om hva som var best av X800Pro og 6800GT..

Jeg har et Gainward 6800GT GS.

GS betyr golden sample, som igjen betyr at jeg kan klokke til et visst punkt uten noen risiko for garantitap. Dette punktet er 400/1100 = ultra hastighet.

Ergo er dette er 6800ultra kort til 3995.-

Selv om du flasher (mister all garanti) X800pro til XT PE ligger det fortsatt på linje med 6800ultra (X800XT PE og 6800Ultra er omtrent like gode...).

Dermed ser jeg på 6800GT GS hos komplett til 3995.- som et veldig bra kjøp.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over dette anders, men når jeg satt med mitt x800pro kort var jeg får feig til å overklokke\flashe\hard modde til 16 pipes og risikere å mist garantien, du har helt sikker rett i at det ikke er noe stor risiko osv-men det er nokk mange inkl meg som ikke ønsker å ta en liten sjangse en gang når det er snakk om så mye penger. Nå snakker jeg for meg selv, er klar over det.

Edit: ER det noe offisielt ute nå om at ATi yter bedre en Nvidia i HL2? har bare hørt rykter så langt.

Det er dette kortet meg å TDK skriver om

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300440&cks=WOF :thumbup:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

jeg gir opp med deg anders. :!: alle er uenig med deg, du må lese postene bedre før du svarer.. :roll: men det kortet som dere har simalarion og tdk (leste om deg i en 3dmark tråd tdk, du hadde ganske bra scores husker jeg.), har også bestillt samme greia. ukens tilbud.. :yes: gleder meg som en unge..

Lenke til kommentar
Tror ikke det døyt på at det er flashing som er problemet der. Saken er at i alle tilfeller av såkalt flashing-skade, er det uforsiktighet som overvolting, overklokking uten hensyn på varme etc. som er den egentlige årsaken.

At flash problemer oppstår uker etter flashingen har jeg vondt for å tro, da er det nok mer slitasjone skade som følge av enten et fra før av dårlig kort, eller varmeskader.

Tror ingen kan overbevise deg om noe som helst Anders og jeg orker ikke forsøke engang. Du er ikke interessert i å diskutere, men har allerede din urokkelige mening.

Det er ingen tvil om at X800 Pro VIVO er ett kjempekort, og ett utrolig godt kjøp om du kan modde til XT PE. Det er heller ikke noe tvil om at GT kortet er ett utrolig sterkt kort. Det har også vist seg svært overklokkingsvennlig såvidt jeg kan forstå.

Men, men.. det er jo kjempefint at du er fornøyd med kortet ditt. :)

Lenke til kommentar
Har bytter fra x800pro til gainward 6800gt gs 2400 til 3990kr som er ukens tilbud nå!. Det er absolutt ingen grunn til å velge et x800pro kort.

Å jeg kan tenke meg noen grunner.

- 3Dc som gir bedre ytelse og/eller i enkelte tilfeller gi penere grafikk som i bl.a Half-life 2.

- Half-Life 2

- Temporal AA som gir merkbart bedre AA kvalitet. (for meg i det minste)

- Mulighet for å tvinge tripple buffering i driveren.

- Mulighet for å åpne 4 pipelines på VIVO utgavene.

- Og som nevnt før er det situasjoner der X800Pro er raskere.

+ at alle spill flyter merkbart bedre

Bortsett fra Doom3 er disse kortene veldig kraftige for dagens spill. Hvis du merker at du flyter merkbart bedre med 6800GT var det noe seriøst galt med oppsettet ditt.

6800GT har jevnt over et overtak, men bare så vidt.

Synes Ati "fanboy" tendensen er litt høy, er lett å se at gt er et bedre valg.

Jeg mener også at 6800GT overall er et bedre kort for folk flest, men hvis du ikke kan se noe grunn for å velge X800Pro så setter jeg store spørsmålstegn ved din objektivitet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...