Gå til innhold

Sliter med oppstart.

hauard

Anbefalte innlegg

Sliter litt med min PC. Etter og ha satt den sammen igjen idag etter en sjekk, fyrte jeg opp og ante fred og ingen fare. Men så, etter 5 sekunder's kjøring stoppa den. Gjentatte ganger. Kobla fra ett og ett komponent i maskina, men samme skjer når bare CPU, minne, HK og PSU er tilkoblet. Noen som aner noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du flere ram brikker? i så fall prøv med bare en av dem og så med den andre etterpå.

Har nok bare en RAM brikke, men prøvde netopp og ta ut den. Fikk da også samme problem, shutdown etter 5 sekunder. En kamerat av meg har en DDR SD-RAM brikke jeg muligens kan prøve. Om det funker er en annen sak.. :(

Lenke til kommentar
Kobla fra ett og ett komponent i maskina, men samme skjer når bare CPU, minne, HK og PSU er tilkoblet. Noen som aner noe?

Kan dette kanskje ha noe med PSU og gjøre? Åpna jo den også, for og bytte vifte i den (den bråka så fælt), men det skulle vel ikke ha noe og si? :whistle:

Lenke til kommentar
Det er nok cpuen din som har tatt kvelden.

Da blir det ny CPU da. :thumbup: Men er det noe mulighet for og få sjekka ut den, slik at jeg er sikker? (Uten og ta den med til en kamerat osv?) Og iht. kjøp av ny CPU. Vil mitt HK støtte en Athlon xp2600+ og DDR DIMM PC3200 512 MB? Som skrevet står det i manual at det støtter bare PC1600 og PC2100, men det er jo PC2700 som står i.. :hmm:

Lenke til kommentar

Du kan ikke starte pcen uten å ha installert minne/ram.

Ja det kan ha noe med PSU å gjøre om du har rota rundt inni der. Men den starter da opp, men det er ikke noe som utelukker at det er noe galt der. Dog tviler jeg på at PSU klarer å bli overopphetet på 5 sek. :p

Du sier du ikke har kjølepasta, går da ut ifra at du har boxed kjøler og bruker det som fulgte med der. Før var dette noe som kunne minne om dobbeltsidig tape. Har du demonter kjøleribben (koblet den fra CPU) må/bør du påføre nytt lag med kjølepasta. Dette for å ha effektiv varmeoverføring til kjøleribben for å unngå overoppheting av CPU.

Hvor langt kommer du i opstarten? Får du opp post?

Lenke til kommentar

Da står vi med enten HK, CPU eller RAM.

RAM sier du at du kan sjekke, men har ikke tro på at det er der feilen ligger.

Om du ikke har hatt noen uhell på din tur rundt inne i pc eller inne i PSU når du byttet vifte kan en nok også utelukke HK. CPU derimot kan ha fått seg et varmesjokk, dog vil de fleste HK slå pcen av ved overoppheting. Så det er mulig at feilen ligger der, for dårlig kjøling, event. dårlig/"ingen" kontakt med kjøleribben. Det er et _lite_ håp, men det er jaggu ikke stort :p

Lenke til kommentar
CPU derimot kan ha fått seg et varmesjokk, dog vil de fleste HK slå pcen av ved overoppheting. Så det er mulig at feilen ligger der, for dårlig kjøling, event. dårlig/"ingen" kontakt med kjøleribben.

Vel, nå har det seg slik at jeg skrudde "istykker" pc'en igår (da virka den bra), og skrudde den sammen igjen idag. og da kom "helvette" inn døra. Siden jeg var litt hardhendt når jeg satte på kjøleribben, kan jo CPU'en fått seg et "sjokk" på det viset.. Hadde jo uansett planer om og kjøpe ny CPU uansett..derfor jeg skulle åpne og sjekke div "dritt" innvendig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...