Tho®¿ Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hei har kjøpt en 10" subwoofer, og dens tekniske data er: 100W RMS freq. respone 21-2,1Khz så spørsmålet blir: jeg må jo ha en forsterker til dette, har en 2x30W, tror den blir for liten... og kasse må man jo også ha.. kunne noen evt. lage en forsterker, og sende meg deleliste, evt. elfa liste. skal komme med diameter på subben og slikt senere (I morra..) er vel ikke helt sunt å sette denne subberen bare rett på hovedkortet? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Kjøp en sånn en. Koster 1500 spenn hos hificenterkjeden. Har delefilter og alt. Å bygge en forsterker krever en god del kunnskap, og når du foreslår å sette en 10" på hovedkortet, så anbefaler jeg heller å kjøpe noe ferdig. Et hovedkort har ingen forsterker, bare en forforsterker som kan kobles til en effektforsterker (i prinsippet). Men en kasse bygger du lett i kryssfinér eller MDF (dyrere). Bare å passe på å stive av ordentlig. Men du bør ha litt data på elementet, evt. anbefalt volum. Tror at ljudia har en kalkulator på sine svenske sider www.ljudia.se. For en 10" er ikke en 10" Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Jeg ville heller tatt denne, den er kraftigere og billigere... Den vil dra din bass meget bra.. (du sa ikke hvor mange ohm 10" din er på?) Til kasser burde du velge enten bassrefleks eller tett kasse.. Spørr på ljudia, hva slags kasse de anbefaler Lenke til kommentar
Dante2no Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Bare for å avkrefte noe, mdf er egentlig ikke så mye dyrere enn kryssfiner. Bare marginalt.. Lenke til kommentar
Tho®¿ Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 Kjøp en sånn en. Koster 1500 spenn hos hificenterkjeden. Har delefilter og alt. Å bygge en forsterker krever en god del kunnskap, og når du foreslår å sette en 10" på hovedkortet, så anbefaler jeg heller å kjøpe noe ferdig. Et hovedkort har ingen forsterker, bare en forforsterker som kan kobles til en effektforsterker (i prinsippet). Men en kasse bygger du lett i kryssfinér eller MDF (dyrere). Bare å passe på å stive av ordentlig. Men du bør ha litt data på elementet, evt. anbefalt volum. Tror at ljudia har en kalkulator på sine svenske sider www.ljudia.se. For en 10" er ikke en 10" jeg har EN DEL kunnskaper, så evt. selv bygging er ikke no problem! Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Bare for å avkrefte noe, mdf er egentlig ikke så mye dyrere enn kryssfiner. Bare marginalt.. men MDF er MYE bedre ! Hvis du har litt erfaring, så burde det ikke være noe problem å bygge forsterkeren selv, men jeg tror det blir omtrent like billig å kjøpe en... Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (endret) De specsa du har oppgitt er egnetlig ubrukelige til det meste annet enn å stå på en fancy eske for å selge produktet. Har du ikke såkalte Thiele/Small- parametere? Disse er interessante i forhold til kassebygging osv. Edit: er vel dessuten feilpostet? Endret 20. september 2004 av bfisk Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 jeghar hørt at det finnes forsterker IC brikker... hvor mange watt kan man få disse på med 12/24 V? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Flyttes til audiovisuelt sitt forum sidan denne tråden passer bedre der, enn elektronikk på overklokking Lenke til kommentar
_Mayhem_ Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 Elfa selger jo effekt-forsterkere i byggesett. Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) så spørsmålet blir: jeg må jo ha en forsterker til dette, har en 2x30W, tror den blir for liten... hei, jeg lurte på hvilket merke er den forsterkeren eventuelt? ikke nødvendigvis at mer effekt betyr bedre lyd.. du kunne gjøre noe selv og, hvorfor ikke bygge om strømsforsynigen til forsterkeren? det er jo som regel her det spares og "slittes" mest i en gammel forsterker... mvh Endret 29. september 2004 av pndjo Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Selvbygg av forsterker finner du her. Banker livskiten ut av Hypex, Thommesen og Zachry som er "folkeforsterkerne" til sub. legg på 12% i prisen så får du Norsk pris om du handler med Norsk Audioteknikk. Dessuten MÅ du ha T/S parametrene for å regne ut optimal kassestørrelse. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Men så er Zap Pulse endel dyrere enn de som er nevt i denne tråden også da. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. oktober 2004 Del Skrevet 1. oktober 2004 (endret) Jepp, er nok det, men selv om ZapPulse 2.2SE totalt kommer på 3857,28 er det absolutt verdt pengene siden det er en forsterker med krefter til å drive fremtidige elementer med mye større kraftbehov Skal ha en sjøl til mitt 10" Eton 620 Hex element sammen med en Linkwitz Grainer modul. En viss Bosse i sverige, probygger hos Eton der, var visst overmåte begeistra for denne komboen ifølge Morten på Audioteknikk, hehe Endret 1. oktober 2004 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå