Gå til innhold

Kjøpe Emu 0404, 1212m hvor?


Anbefalte innlegg

Er det tilfeldigvis noen som vet om et godt sted å kjøpe Emu 0404 eller 1212m? Jeg vet at Procom har de, men prisen er for drøy. Jeg er villig til å bestille fra utlandet.

 

Jeg vurderer også M-Audio Revolution 5.1, men disse er tilsynelatende ikke å få tak i ennå.

 

Forresten, er det noen som vet hvilke kabler/overganger jeg trenger for å koble hodetelefoner til Emu-kortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser det sånn har ALT halve prisen i USA. Synther også. Men man bestiller ikke synth fra USA for det. Kommer så horrible fraktkostnader og porto (+MVA) på sånt, at det ikke vil lønne seg likevel. Prisene er halvert i USA fordi de har annet lønnssystem enn vi har. De tjener mindre, og dermed er varene billigere.

Man kan ikke ukritisk sammenligne prisene direkte. Øl i USA koster nesten ingenting. En burger på McDonalds koster 10-12 norske kroner. Sånn er det bare.

 

Men det er jo mulig du sparer noen hundrelapper på noe så lite som et lydkort.

Procom sin pris er slettes ikke høy, de er blant de billigste musikkwebshopene i Norge. En annen billig butikk er Marios Musikk, http://www.sound1.no

Veit ikke om de har lydkort sånn i farta men. Hvis det hadde vært halvparten så billig å bestille alt av elektronikk fra USA, ville det ikke vært noen vits å ha norske webshops i det hele tatt, ville det vel? Da kunne vi kjøpt alt i USA.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Tja, de er nesten halve prisen i USA (1212m $199 ~= kr1375). Selv etter moms og toll blir det mye billigere, hvis jeg ikke har feilberegnet grovt.

 

Og ja, jeg mente 5.1. Litt usikker på hvor bra det er i forhold.

Samme kortet bare du har 7.1 på den nye.

Det nye er 5.1 versjonen.

Ta det med en klype salt, men jeg mener jeg har lest at det har forbedringer i forhold til 7.1

 

Har forresten 7.1 versjonen selv og har ingenting å utsette på det, men jeg bruker det kun til å høre på musikk og har derfor ingen erfaring selv med ytelsene i spill.

 

 

Forresten enig med Bitex når det gjelder ukritisk prissammenlikning tatt ut av sin sammenheng. Hvis du finner ut at du kan spare noen kroner er det jo det såklart flott og fint, men jeg har inntrykk av at endel av prissammenlikning på dette forumet forutsetter ulovlig unndragelse av avgifter ved f.eks. å trikse ting inn som gaver. Og forresten, hvis USA er så mye billigere, hvordan er da mulighetene for å bestille fra Asia, der det kanskje er enda billigere?

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at vi har både høyere lønns- og prisnivå i Norge. Men når det selv etter høye tollmurer er billigere å bestille fra utlandet, er det noe galt. Vanligvis regner jeg 1 dollar ~= 10 kr, dvs. ca. 50% høyere norske priser, og det stemmer vanligvis ganske bra for elektronikk. I dette tilfellet mener jeg Emu-kortene er overpriset. Men jeg vet ikke om det er Procom selv eller et annet ledd som tar for mye betalt.

 

I enkelte tilfeller er prisen omtrent lik i Norge og USA. F.eks. selger Microplex Sennheiser hodetelefoner til priser som gjør det mye billigere å bestille derfra.

 

Hadde det vært til profesjonelt bruk, og jeg hadde et tilsvarende budsjett, ville jeg nok bestilt fra Procom. Men jeg er student og er primært interessert i kortet for å høre på musikk.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar
Hvis man bestiller varer fra norke nettbutikker så står man bedre rustet i tilfellet man får ett ødelagt produkt, man har samme rettigheter som om man handler over disk.

Det er et godt poeng, derfor er jeg også villig til å betale ekstra når jeg bestiller fra norsk butikk. Men med disse prisene har jeg vanskelig for å rettferdiggjøre kjøpet, og jeg vet ikke om noen gode alternativer.

Lenke til kommentar

Du skal bruke et musiker-lydkort til å bare høre musikk på? Hvorfor det?

E-Mu/M-audio sine kort er laget for musiker-markedet, det har mye høyere samplerate på inngangene (ofte analoge inn/utganger), og har null latency mellom musikkutstyr og PC. Soundblaster-kort funker dårlig til opptak, siden de er designet for å gi bra lyd ut, og har driti i inngangene, så det blir flere millisekunders "lagg" mellom synthen og PC'n f.eks. Høyere samplerate betyr bedre lydkvalitet når man tar opp musikk fra instrumenter inn til PC'n via lydkortet.

 

Da må du isåfall lage MP3-filer der WAV-filene er rippa i høyere kvalitet enn 44,1Khz (som er det vanlige), for å få noe ut av det. Du vil ikke høre et fnugg forskjell på vanlige MP3'r..men men :) Kanskje du skal koble en synth eller gitar til PC'n og spille inn ting..du bare sa du skulle bare bruke det til å høre musikk..da blir det litt bortkasta syns jeg, og et SB Audigy 7.1 kort vil tjene deg mye bedre, prismessig også.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg har allerede et Audigy, men lydkvaliteten er heller laber. Emu-kortene er kjent for å ha mye høyere kvalitet, og spesielt ved 44,1 kHz, fordi de ikke resampler til 48 kHz som Audigy.

 

Jeg bruker forøvrig FLAC (tapsfritt format), ikke MP3 for musikk rippet fra mine egne CDer.

 

Det er godt mulig at Revolution 5.1 er noe å satse på, jeg vet ikke ennå.

Lenke til kommentar
Står på Creative-shoppen at prisene er uten mva og toll.

Mente nå å tro at datautstyr er tollfritt :ermm:

 

I såfall vil bare momsen påbeløpe:

 

€85,56 x ~8 = 648,48 som igjen = mva-grunnlag.

Pris inkl. mva = ~850NOK

 

For å gjøre det enklest mulig for deg er alle priser i Creative's nettbutikk inkludert gratis levering
Lenke til kommentar
Du skal bruke et musiker-lydkort til å bare høre musikk på? Hvorfor det?

Gode (og dyrere) lydkort har som oftest bedre DA- (og selvfølgelig AD-) konvertere enn spill og hjemme-utstyr har. Man får det man betaler for. Men ellers er jeg enig. Med f.eks. 1212 får man skikkelig gode konvertere, men man må også betale for en DSP som man ikke kommer til å bruke for å lytte til musikk.

 

Men kanskje trådstarter skulle vurdert et M-Audio Audiphile 2496? De er skikkelig billige på procom.no fortiden så det finnes ingen gode unnskyldninger for å ikke vurdere det.... ;)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...