Gå til innhold

Pcen min døde

Noobie

Anbefalte innlegg

Hei

Igår så skulle jeg teste en demo, midt i demoen så slå maskinen min seg av.

Den begynte å reboote av seg selv, men da den kom til windows logoen skrudde den seg av igjen og gjentok prosedyren over en gang til.

Etter dette så fikk jeg en melding fra hovedkort dama:No CPU.

Skrudde fra hverandre maskina, så at cpu vifta var løsnet på en av disse brakettene som holder den, festet denne igjen og prøvde igjen.

Da jeg skrudde på maskina fikk jeg svart skjerm og denne gangen sa hovedkort dama:Failed to perform cpu test.

Luktet ikke brent i kabinettet, og hovedkort funker, hu dama som snakker på hovedkort funker ihvertfall.

Kan cpun ha gått dukken?Eller kan det være så simpelt at den har løsnet eller noe slikt.

Har en p4 1.8 northwood og asus p4s533 hovedkort.

GF4 ti 4600

1 gb med pc 2700 ram

Os er win xp home

Kjøpt nytt for vel 2-3 år siden.

Hvis cpun har gått dukken har jeg tittet litt på amd kort og cpu, lurer litt på om jeg kan dytte en athlon 64 3000+ i et sokkel 939 hovedkort eller må det være athlon 64 3500+ cpu?Kanskje man skal vente med å oppgradere til pci express gjør sitt inntog, vet ikke jeg, mottar tips med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ikke bruke socket 754 og socket 939 om hverandre, nei.

Var det ikke en aller annen produsent som skulle komme med HK som kunne ta begge deler (dvs. enten eller)?

Men, on topic:

Ja det høres ut som om cpu'en din er rimelig død. Se om du får prøvd den på et annet hovedkort. Du kjenner sikkert noen andre med pc som har intel hovedkort. Prøv cpu'en i deres maskin.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt nytt hk og cpu hvis du først skal oppgradere ja. Men hva er primær oppgavene for pc'en din?

Spill blir best på AMD. Socket 754 hvis du vil ha mest valuta for pengene og socket 939 hvis du vil ha det beste.

Lyd/bilde encoding og decoding blir derimot best på Intel systemer.

Så er spørsmålet om du vil ha/trenger DDR2 og PCIexpress? For det er ikke kommet på AMD systemer enda.

Du kan jo alltids kjøpe en brukt celeleron/p4 cpu og sette i systemet ditt frem til PCIe har kommet til s939. Det skal visst komme i løpet av høsten

Lenke til kommentar

Har sett litt på hva hovedkortet støtter. ifølge http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx (tast inn P4S533 i søkefeltet) så finner man ut at hovedkortet bør støtte CPU'er som leveres idag. Ved å kjøpe en ny CPU istedenfor å bytte ut all innmaten så får man maskinen opp igjen billigere om den fortsatt gjør nytta si + at man har da muligheten for å selge den for f.eks 2-3 tusen kroner, alt ettersom hva som sitter i maskinen av annet vare. :)

Ser ut som om denne CPU'en skal funke i allefall - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118900&cks=PRL (kr 790 per dags dato).

Merk at denne CPU støtten kommer fra BIOS versjon 1010, så har du ikke nyeste så må du nok flashe BIOS først til versjon 1010. Eller nyere BIOS. :)

Men du får velge selv hva du har lyst å gjøre. :) Men skal du ha helt ny AMD 64 maskin så må du nok ha bedre RAM og muligens bedre skjermkort også, dermed så sitter man fort på en sum på 5-6 tusen og mere kanskje.

Lenke til kommentar

Primær oppgave for pcn er spilling, og se en film av og til.

Zimon, den linken du ga meg til en celeron cpu, ville det ikke være bedre å kjøpe en 2.4 nw evt prescott med 512 cache og 533 bus?

Ser at celeron cpun kjører på 400 bus, og kortet mitt støtter vel 533, eller tar jeg helt feil her..?

Noen som vet specs på hl2?Evt om jeg kommer til å kunne kjøre det helt ok?

Vet at pci x kommer til å være future, så jeg ser vel egentlig etter en mellomløsning inntil jeg bytter på alt av hw.

Lenke til kommentar

Vet at den linken er til en Celeron, men på komplett.no så var det ingen Northwood CPU'er i listen, bare Celeron og Prescot. Ifølge ASUS sin CPU oversikt for ditt hovedkort så tror jeg ikke kortet ditt støtter Prescott CPU'er.

MEn finner du en P4 Northwood på en annen webshop eller kanskje på hw.no sitt bruktforum så vil jeg nok anbefale en ren P4 ja. :)

Men sjekk ASUS sin CPU oversikt for ditt hovedkort, så skal du nok da få en CPU som skal funke. Alternativt så må man da prøve en CPU og da blir det en risk om man skal kjøpe det fra en butikk for å teste.

Alternativt send en mail til ASUS med spørsmål om den og den CPU vil funke på kortet eller ikke.

Lenke til kommentar

Ifølge asus.com så støtter hovedkortet CPu av denne typen - Willamette & Northwood. Ikke Prescott sannsynligvis, derfor må du finne en W eller N type prosessor, aller helst en Northwood type. :)

Men gå hit http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx og tast inn P4S533 i søkefeltet, så får du opp hvilke CPU'er som hovedkortet støtter, både hastighet og hvor mye cache de har etc, samt fra hvilken BIOS versjon som den hastigheten støtter.

Lykke til i allefall :)

Lenke til kommentar

Ifølge tilbake meldinger her på forumet er PSdata en av webshopene som er bra ja, så de gjør nok jobben sin. Jeg selv har aldri bestillt derfra før, men skal ikke se bort ifra at de blir leverandør til meg i fremtiden. Men komplett har vært min faste, men netshop er nå en sterk utfordrer. :)

[Edit] PS, husk å sjekke BIOS versjon. :)

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg har flashet biosen med jevne mellomrom, så tror nok den er up to date, men hvis den ikke skulle være det og jeg dytter den nye cpun inn, hva kan da evt skje?

Er det mulig å flashe bios med svart skjerm?Ser jo ikke stort i min nåværende situasjon..

Lenke til kommentar

Jaja, etter å ha plukket pcen fra hverandre noen ganger, viste det seg til slutt at mitt kjære gf ti 4600 gikk dukken, har et fx5200 i maskina nå, får jo ikke kjørt noe som helst med det kortet.

Får vel tråle grafikk kort nå da.

Takker alle som har gitt meg tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...