int20h Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 ATI introduserer HyperMemory En ny minneteknologi fra ATI gjør at man kan utvide minnet på grafikkort med systemminnet. Man er dermed ikke lenger begrenset av 64-, 128- eller 256 MB grafikkminne. Les artikkelen her Lenke til kommentar
whom Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Interessant... Har det da noe å si hvilken hastighet på ram man har? Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 (endret) Interessant... Har det da noe å si hvilken hastighet på ram man har? *bortevekk* Tenkte feil Endret 20. september 2004 av Typhon Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hva er forskjellen på dette og AGP Aperture? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Men vil ikke dette kreve ganske raskt minne for at det skal blir like bra ytelse som på skjermkort med intigrert minne? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Interessant... Har det da noe å si hvilken hastighet på ram man har? Hvis flaskehalsen mellom gpu og systemminne er borte, så bør det jo det. Men det kan jo fremdeles ikke være bedre enn dedikert minne, det kjører jo tross alt på høyere frekvens enn det vi bruker som system minne. Men denne løsningen er kanskje ikke ment for high- og mid-end kort... Ser egentlig ikke at OEM-leverandører kan tjene på dette heller. De har jo brukt system-minne lenge, og det er jo et pluss de gangene de kan skrive at det er "dedikert grafikkminne". De kan selvfølgelig pynte seg med ord som HyperMemory, men vil de selge noe mer? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hva er forskjellen på dette og AGP Aperture? Hastighet sansynligvis. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Det skjermkortprodusentene skulle gjort er å installere et par DDR2-ram slot'er hvor man kunne sette inn så mye ram man selv ville. Noe a là det som var på Creative sine AWE32(?) kort. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Hva er forskjellen på dette og AGP Aperture? HyperMemory uses intelligent memory allocation algorithms to optimize the use of available local memory and ensure critical components are placed in fast local memory when required. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Er dette nytt da ?? Lenke til kommentar
elatuz Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Dette hørtes bra ut! Me wants Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Da vil det bli bedre mulighet for å spille Doom 3 på "ultrahigh". Og en ny grunn for å ha mer enn 1Gb RAM. Snorreh burde vel ligge godt an der Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 kan være greit som reserveminne, men er spent på resultatene Lenke til kommentar
aschj Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Er dette nytt da ?? Nei, det er langt fra nytt, men det har vært borte noen år. Jeg har sett dette på gamle isa-skjermkort. På den tiden oppgraderte man med mer minne for å få støtte for høyere oppløsninger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Det skjermkortprodusentene skulle gjort er å installere et par DDR2-ram slot'er hvor man kunne sette inn så mye ram man selv ville. Noe a là det som var på Creative sine AWE32(?) kort. Hmm.. men man får jo ikke systemminnet til å bli raskere enn det er. Så det er nok bare snakk om noe tilsvarende AGP Apperture, men tydeligvis inkludert noen forbedringer ang. hvilke data som skal plasseres hvor. Jeg tviler på dette er særlig revulosjunerende på noen måte, men det kan vel sikkert gi noen prosenter bedre ytelse her og der i forhold til AGP apperture. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Because the majority of GPU RAM is wasted holding things that aren't visible, like the top mip level of a texture thats a mile away. By having a slower but still quite fast pool, you can start treating the main GPU RAM as a cache. Even if the cache prediction algorithms go wrong, the worst is slightly lower fill-rate for a frame. Combine with true virtual paging ala 3DLabs and Gamecube Flipper and your graphics visuals will improve Also if you need smaller pools on the actual card you could start fitting really special RAM to highend boards. With things like free MSAA and free alpha blending... Dette høres mye ut som virtuel video memory som skal bli standard med DX10. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 men må systemminnet deles med skjermkortet så går jo fort en gb... Må jo ha mer systemminne da for å få spill til å gå glatt... Lenke til kommentar
notorled Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 men må systemminnet deles med skjermkortet så går jo fort en gb... Må jo ha mer systemminne da for å få spill til å gå glatt... Jo det er sant. Men nå kommer folk til å kjøpe mere ram. Vil prisene trolig gå ned. (dette er spekulasjon. Men det virker logisk) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 men må systemminnet deles med skjermkortet så går jo fort en gb... Må jo ha mer systemminne da for å få spill til å gå glatt... Jo det er sant. Men nå kommer folk til å kjøpe mere ram. Vil prisene trolig gå ned. (dette er spekulasjon. Men det virker logisk) Det virker ikke så logisk for meg.. Mer etterspørsel øker som regel prisene. Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Because the majority of GPU RAM is wasted holding things that aren't visible, like the top mip level of a texture thats a mile away. By having a slower but still quite fast pool, you can start treating the main GPU RAM as a cache. Even if the cache prediction algorithms go wrong, the worst is slightly lower fill-rate for a frame. Combine with true virtual paging ala 3DLabs and Gamecube Flipper and your graphics visuals will improve Also if you need smaller pools on the actual card you could start fitting really special RAM to highend boards. With things like free MSAA and free alpha blending... Dette høres mye ut som virtuel video memory som skal bli standard med DX10. Synes dette virker veldig fornuftig slik Deano Calver beskriver det. Med 4GB/s hver retning mellom grafikk kortet og Northbridge skulle det ikke være noe problem å lagre teksturer en bare kanskje får bruk for i RAM. Det er vel her denne algoritmen til ATI kommer inn. Det kommer imidlertid til å sluke en del minne båndbredde, men det blir neppe noe vesentlig problem på kommende systemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå