Gå til innhold

1TB HD

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en godt lønnet sommerjobb tenkte jeg å sette sammen et monster av en lagrings-maskin. Grunntanken er å gå forbi den magiske TB-grensen.

Hvordan ville dette la seg gjøre best? Hvilken HD egner seg til dette? Hva med raid? (ikke mirroring) Hvilke krav vil dette stille til CPU og PSU? Er det andre ting jeg bør tenke på?

stop.jpg

[ Denne Melding var redigert av: KidComa på 2002-05-11 07:57 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig noe som heter for mye plass?

Hd'ene får fint plass i et servertower. ang. kjøling, så er dette faktisk ikke så stort problem da en hd ikke utvikler i nærheten så mye varme som cpu'er og skjermkort (10 stk derimot...). Uansett, dette er fremdeles på planleggings-stadiet. Jeg vet om kar som har 900 gig i sin maskin, så det lar seg nok gjennomføre.

Når det gjelder raid...vetta f. Er det noen som kan lage et seriøst innlegg om ulemper og fordeler ved dette og hva som ville være best å bruke? Må jo så absolutt ikke kjøre alle diskene i raid.

Jeg er også en smule forvirret mht hvilken type kontroller som vil være nødvendig. Det er jo plass til minst 3 stk, så jeg ser ikke noen grunn for å gå for det dyreste som er på markedet.

Lenke til kommentar

1. _Ikke_ via-chipsett, jeg ville gått for et av de bunnstabile Intel-chipsetta.

2. Vil du spare noen kroner kan du drive hd-ene med separate psu-er.

3. Du kan kansje vurdere 5400-disker, både av hensyn til strømforbruk og penger.

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Kjøp deg et promise 5 kanals kort og 10 stk 160 gb maxtor disker. Kjør alt sammen i raid 5 og linux så skal du i følge mine beregninger ha 1,44 TB du må selvsagt ha en disk som du har os ol på, men den har du på den primære ide kontrolleren. Pris: 10 maxtor disker ca 27000 Raid kort ca 5000 totalt 33000 for disker og kort. Høres ut som et fint prosjekt!

Kristian

Lenke til kommentar

Kjøp deg et promise 5 kanals kort og 10 stk 160 gb maxtor disker. Kjør alt sammen i raid 5 og linux så skal du i følge mine beregninger ha 1,44 TB du må selvsagt ha en disk som du har os ol på, men den har du på den primære ide kontrolleren. Pris: 10 maxtor disker ca 27000 Raid kort ca 5000 totalt 33000 for disker og kort. Høres ut som et fint prosjekt!

Kristian

Lenke til kommentar

Dersom du fyller alt med mp3 kan du spille i 2,8 år før du får høre samme sangen igjen. Det blir noen annet enn creative jukebox!

Kristian

Lenke til kommentar

Slik det ser ut nå blir det noe som dette:

* 7 x Maxtor 160GB D540X 5400rpm UDMA 133

* Promise Raid SuperTrak100 SX-6000 Kontroller 5-Kanals PCI Retail

* Asus A7V333 RAID Hovedkort Socket A DDR

* Enermax strømforsyning, 431W, ATX12V

og det hele kastes inn i et svart Lian Li Servertower, Aluminium, m/USB

Jeg regner med å hamstre noen av komponentene i Malaysia, men norsk prisantydning for det over kommer på 27000,- Totalt for maskinen (21", DVD+RW) ligger det på 62500,-

Det vil riktig nok være plass til enda 6 (evt. 4 pga. varme) HD'er, men det får da være grenser.

Så får vi se hvor mye overtid dette vil kreve...

[ Denne Melding var redigert av: KidComa på 2002-05-12 19:53 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...