Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs nettverksanbefalinger(Router, nettkort)

Anbefalte innlegg

Ønsker å sette opp et nettverk der jeg bor, problemet er at det er mye betong rundt. Har prøvd tidligere med nettverksutstyr vi fikk låne, men funket heller dårlig, det var for ca. et år siden. Routeren skal stå i et rom mens nettverkskortet skal være i et annet. Det er gangvei mellom rommene men ikke fri sikt

-o---------

/////|\\\\

/////|\\\\

--------o--

Dette er gangveien mellom rommene, o, på venstre side av de to | er det et kjøkken, /, og på høyre bad, \. Det er ikke mulig å få trekt ledning mellom rommene og accesspunkt kan vi dessvere ikke sette opp.

Spørsmålet mitt er da egentlig om det er noen med erfaring med trådløst nettkort og WLAN-router med bra sender/mottaker. Skal ikke se bort i fra at med kun standardutstyr er det ikke mulig å få bra nok kontakt i det hele tatt, men vil ikke gi oss før vi har prøvd!

Har sett på noe ala denne som nettkort pga. den har antenne med ledning, fikk også en anbefaling at asus var et bra valg. Og er det sant at kort og router bør være av samme merke?

På forhand takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikke samme merke, så at de bruker samme brikkesett. Ut fra de testene jeg har sett, så er det mindre problemer mellom merker på 802.11g-standarden enn 802.11b.

Det er umulig å anbefale utstyr som man vet fungerer uten å foreta målinger på stedet. Men det du kan gjøre, er å kjøpe utstyr med mulighet for eksterne antenner. Hvis du får dårlige signalforhold, kan du oppgradere utstyret med retningsbestemte antenner.

Lenke til kommentar

Med målinger, så er det profesjonelle som har utstyr som kan måle på stedet hvor mye betongveggene demper signalet. Poenget med retningsbestemte antenner, er at de konsentrerer signalet til et begrenset område, og dermed oppnår man en bedre forsterkning av signalet for det området antennen dekker, enn om man bruker en rundstråleantenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...