Gå til innhold

Problem med et Abit kt7 RAID

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig annskaffet meg ny skriver (canon s900) og en scanner( canon d1250 u2f)som ble levert med et USB2 kort. Jeg installerte alt og alt fungerte.Jeg kjører Win XP

Så fikk jeg tak i en harddisk til, maken til den jeg har. (IBM 46GB ata 100)

Så flasha jeg biosen med dem nyeste oppdateringa, formaterte diskene, og satt det opp med raid 0. For høyeste ytelse.

Men da er det seg slik at hver gangjeg skal sette inn USB2 kortet så vil maskinen ikke starte. dvs. at jeg kommer så langt at den finner diskene og da er det stopp. av og til står der. LESEFEIL PÅ DISKEN

oprativsystemet vil ikke starte.

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm.. problemet høres litt kjent ut.. har abit kt7a-raid og kjører 2 stk. wd200bb i raid0. hver bidige gang jeg starter maskinen, etter den har stått avslått en stund, finner den ingen av diskene tilkoblet hpt370! den eneste (midlertidlig) løsningen jeg har funnet på problemet er; skru bryteren på powersupplyet AV, trykke start knappen (powersupplyet utlader seg, du hører viftene starter), skru bryteren på powersupplyet på, trykke start knappen (!) Først da finner maskinene diskene tilkoblet hpt370 - Helt sjukt! :sad: Tror jeg kommer til å slite ut knappen bak på powersupplyet!

kaanskje dette heller mystiske problemet har noe å gjøre med *litt* ukompitabel hardware? selv har jeg sblive, 3com 10/100 3c905b, asus v7700 deluxe.. tror ikke jeg har giddet å plukke ut kort for å sjekke..

håper du finner løsningen på problemet!

Lenke til kommentar

Ja jeg formaterte diskene etter jeg satt det opp i raid 0

jeg prøvte også det med å slå av maskinen og så "ladde den ut" med powerknappen.

Hjalp ikke. Etter den hadde lokalisert diskene, og oprativsystemet skal starte så fryser maskina. Og det kommer opp noen kvite streker sporadisk?

jeg har:

oprativsystem: Win XP

Hovedkort: Abit KT7 RAID

ISDN Kort: Teles

Lydkort: S.B.Audigy player

CdRomNavn: PIONEER DVD-ROM DVD-106 (SCSI CdRom)

BrennerNavn: PLEXTOR CD-R PX-W2410A (SCSI CdRom)

skjermkort: ATI Technologies Inc. 3D RAGE II+ PCI

harddisk: 2stk IBM ATA 100 46GB

Powersuply: 300Watt

USB 2 kort: Adaptec AUA 2000/3100 LP "Trøbbelenhet"

CdRom og Brenner står i systeminfoen som SCSI enheter

PS: har prøvt kortet i en annen maskin, og kortet fugerte der.

Ka ska e gjøre for å i det minste starte opp?

vil ikke starte opp i sikker modus en gang!!

Lenke til kommentar

Bertil.e:

Kva PCI spor set du USB2 kortet i?

Har du noko pci kort/i såfall kva har du i PCI spor nr 4/5 ? (sjekk manualen til hovedkortet, eit av desse PCI spora deler nemlig IRQ med HPT370 kontrolleren, og då kan det bli litt styr :smile:

Ellers:

Du installerte Win XP uten USB2 kort, deretter sette du i USB2 kort og det blei feil?

I såfall kan du prøve ein reinstallasjon med USB2 kortet i (om du ikkje har gjort det, og eg har lest leif..)

logotop.jpg

[ Denne Melding var redigert av: DoMind på 2002-05-14 15:28 ]

Lenke til kommentar

noen kanskje enkle råd, men tar dem likevel.

1: pci-slot 5 deler IRQ med HPT 370, så om mulig bør denne ikke benyttes. Og Må ikke benyttes om pci-kortet du setter der ikke støtter delt IRQ.

2: begge diskene bør formateres i samme format Feks: Fat 32 dette for minst problemer siden.

3: du Må benytte en raidkabel (80 pin) og viktigst er å sette den BLÅ kontakten i raid-sloten på HK. IDE 3 og 4. snur du kabelen vil du kunne få problemer.

om du ikke har fulgt ett av disse punktene så kan du jo prøve så kanskje du er heldig og det blir i orden.

Håper det ordner seg.

lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...