Gå til innhold

Ny PC starter ikke opp igjen. Hjelp!!

Jc-g

Anbefalte innlegg

Hei

Håper noen kan hjelpe meg med dette litt fort.

Maskinen består av AMD XP 1800, MSI K7T 266 pro2, ASUS TI4600, Audigy Player, og en 40 gig harddisk.

Jeg skulle sette på en ny EKL vifte til prosessoren, da den gamle bråkte så mye. Dette gikk greit. Jeg koblet den til og startet maskinen. Alt gikk fint. Jeg bestemte meg så for å oppdatere Biosen. Jeg lastet ned den siste versjonen og flashet. Da meskinen restartet begynte hovedkortet å pipe. På skjermen fikk jeg beskjed om at CPU viften ikke gikk. Det var ikke riktig. Jeg åpnet opp og sjekket. den gikk rundt. Jeg gikk inn i Biosen og skrudde av "CPU fan detection". Startet på nytt, og alt fungerte utmerket. Jeg oppdaget så at klokkehastigheten på prosessoren var blitt skrudd ned til 1100 MHz. Jeg startet på nytt og gikk inn i Bios. Der forandret jeg FSB til 133 og CPU ratioen til 11,5. Dette skulle gi den riktige klokkefrekvensen. Da jeg startet maskinene på nytt, skjedde det svært lite. Skjermen skrudde seg ikke på. Viftene i maskinen begynte å gå, men det var også alt. Da jeg skulle skru av maskinen fungerte ikke "av-knappen" heller.

Kan noen være så snill å hjelpe meg med dette. Pc'en virker helt død.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være strømforsyningen som er kaputt. Min sto på en natt og når jeg våknet sto den fortsatt og gikk men når jeg skrudde på skjermen var det svart. Hverken reset eller power knapp funket. "Hjelp" ,tenkte jeg, "hva i helvete har skjedd nå". Jeg tok ut kontakten og hele greia ble stille, putta den i igjen og ikke en dritt skjedde når jeg skulle slå på. Bytta ut power supplyet med ett gammelt ett og da putra maskinen videre glad og fornøyd:-)

Kan jo håpe det er derfor din maskin er død siden det ikke koster så jævlig mye å fikse.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-10 23:43, snart XP 1900+ skrev:

Det kan være strømforsyningen som er kaputt. Min sto på en natt og når jeg våknet sto den fortsatt og gikk men når jeg skrudde på skjermen var det svart. Hverken reset eller power knapp funket. "Hjelp" ,tenkte jeg, "hva i helvete har skjedd nå". Jeg tok ut kontakten og hele greia ble stille, putta den i igjen og ikke en dritt skjedde når jeg skulle slå på. Bytta ut power supplyet med ett gammelt ett og da putra maskinen videre glad og fornøyd:-)

Kan jo håpe det er derfor din maskin er død siden det ikke koster så jævlig mye å fikse.

Nei tror ikke d er psu som er kaputt.Han har oppgradert bios da skal du clear cmos,Og nå eg har gjort d på win xp må eg innstalere os på nytt.

Kjetil

Lenke til kommentar

takk, nå fikk jeg startet den opp igjen. Men hvordan skal jeg få tilbake den gamle biosversjonen som hadde de riktige innstillingene for klokkefrekvens? Problemet var jo i utgangspunktet at den skrudde ned hastigheten med 400 MHz, samtidig som den gav beskjed om at CPUviften ikke fungerte. Må takke for den utrolig raske responsen her! Dere er virkelig noen helter når nøden er som størst!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-11 00:17, Jc-g skrev:

takk, nå fikk jeg startet den opp igjen. Men hvordan skal jeg få tilbake den gamle biosversjonen som hadde de riktige innstillingene for klokkefrekvens? Problemet var jo i utgangspunktet at den skrudde ned hastigheten med 400 MHz, samtidig som den gav beskjed om at CPUviften ikke fungerte. Må takke for den utrolig raske responsen her! Dere er virkelig noen helter når nøden er som størst!

Jc-g ta manualen til hovedkortet.Bruk d som står der til å stille inn bios,side for side i manualen,d pleier å funke d.

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...