Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Heisann... Lurer egentlig bare på hvorfor jeg har 2 røde og 2 blåe sloter til ramen.. Å hvor mye kan jeg egentlig sette inn der før det blir alt for varmt? (har to 256 brikker inne i de røde... har lyst på mer ) Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 For å få dual-channel bør du sette en brikke i rød, og en i blå. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 For å få dual-channel bør du sette en brikke i rød, og en i blå. Ikke nødvendigvis. På Gigabyte K8NSNXP-939 skal man sette begge brikkene i enten den oransje eller den blå for å få dual-channel. Men på de fleste (om ikke alle) Intel HK jeg har sett skal det være slik du beskrev. Lenke til kommentar
nosto Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 For å få dual-channel bør du sette en brikke i rød, og en i blå. Ikke nødvendigvis. På Gigabyte K8NSNXP-939 skal man sette begge brikkene i enten den oransje eller den blå for å få dual-channel. Men på de fleste (om ikke alle) Intel HK jeg har sett skal det være slik du beskrev. er det intel så skal dem stå i 1-3slot dual.2-4dual.1-2 singel.3-4singel Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 For å få dual-channel bør du sette en brikke i rød, og en i blå. Hva vil det egentli si å ha dual-channel? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Du får vel dobbel båndbredde, i teorien gir det vel en del mer ytelse, men i praksis er det ikke mange prosent. Men har man muligheten, så tar man den jo. Bør spørre noen andre for mer utfyllende forklaring. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Bør spørre noen andre for mer utfyllende forklaring. oki.. Er det noen andre her da? jeg aner ikke hvorfor jeg har 2blå 2rød slots ...men jeg vil gjerne vite det Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Bør spørre noen andre for mer utfyllende forklaring. oki.. Er det noen andre her da? jeg aner ikke hvorfor jeg har 2blå 2rød slots ...men jeg vil gjerne vite det Sier du hvilket HK du har så hjelper det godt på. Dual-channel vil si at det er to identiske minnekontrollere med hver sin minnekanal (channel) fra enten CPU'en (AMD64) eller NorthBridge (Intel og Athlon XP/Duron) til minnet. Dette gir en buss som er dobbelt så bred (128bit i forhold til 64 bit med én kontroller) og som i teorien skal øke minneytelsen med 100%. På Intel's i865 og i875 (og i915 og i925 også) brikkesett får man ofte en ytelsesøkning på omtrent 20-30% ved bruk av dual-channel pga at Intel arkitekturen er så båndbreddeavhengig. På både AMD64 og Athlon XP/Duron systemer har dual-channel lite innvirkning, både pga av at AMD's arkitektur er lite avhengig av mer båndbredde, og på Athlon XP/Duron systemer også pga at det der ikke er mer data å hente (FSB'en er på 400MHz, og minnehastigheten er på 400MHz, dvs ikke mer data å hente ved en "minnehastighet" (egentlig feil uttrykkelse) på "800MHz". De to blå slottene er sannsynligvis channel A og de røde er sannsynligvis channel B. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Sier du hvilket HK du har så hjelper det godt på. hk ja.... ga-8isxt-fs Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Sier du hvilket HK du har så hjelper det godt på. hk ja.... ga-8isxt-fs Finner ikke det kortet på GigaByte sine sider. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Mhm.. "Slotsett" nr1 er merket DDR1 og DDR2...består av 1 blå 1 rød "Slotsett" nr2 -------------DDR3-----DDR4-------------------------- umm.... kan legge ved bilde hvis det er til no hjelp.... (tar med mobilen ) Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Vanligvis skal like brikker stå i samme farge for å få dual channel. Enkle fargekoder for å gjøre det enkelt. Dvs at hvis du har 2 brikker skal disse i samme farge. Er sånn på Abit hovedkort, samt alle compaq\hp. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Vanligvis skal like brikker stå i samme farge for å få dual channel. Enkle fargekoder for å gjøre det enkelt. Dvs at hvis du har 2 brikker skal disse i samme farge. Er sånn på Abit hovedkort, samt alle compaq\hp. Da har jeg vel gjort det riktig med en brikke i hver av de to mørkeblå slotene, mens den lyseblå sloten står tom. Dette er med Athlon 1800+ og et Aopen nf2 ultra400. Burde kanskje byttet om på brikkene, så de ikke står i dual channel mode og sett på 3dmark om det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 Vanligvis skal like brikker stå i samme farge for å få dual channel. Enkle fargekoder for å gjøre det enkelt. Dvs at hvis du har 2 brikker skal disse i samme farge. Er sånn på Abit hovedkort, samt alle compaq\hp. Da har jeg vel gjort det riktig med en brikke i hver av de to mørkeblå slotene, mens den lyseblå sloten står tom. Dette er med Athlon 1800+ og et Aopen nf2 ultra400. Burde kanskje byttet om på brikkene, så de ikke står i dual channel mode og sett på 3dmark om det gjør noen forskjell. Jeg tror brikkene dine står i single-channel oppsett. Det skal stå én i DIMM1 eller 2 og én i DIMM3. Jeg vil tro dette er én i mørkeblå og én i lyseblå. En god regel er å sette én i en av dem med minst mellomrom og én i den med mest mellomrom. Du kan også laste ned CPU-Z og se om de står i dual eller single channel der (står forøvrig også i Post-Screen) Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Takk for link. CPU-Z viste i hvert fall at brikkene stod riktig, så de går i dual. Når jeg kikket på timings til ram tenkte jeg også det må være artig å se om det blir noen forskjell på å stille dem ned litt. Har jo 400MHz Kingston HyperX ram som kjøres på 266 for å være synkron med fsb, så da klarer de vel lavere timings? Men prøvde dette en gang og da ble reset av cmos utveien. Nå kjører de på 2,5-3-3-7, 266MHz. Hva burde jeg prøve? Og må jeg stille spenningen? I så fall hvor mye? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Takk for link. CPU-Z viste i hvert fall at brikkene stod riktig, så de går i dual. Når jeg kikket på timings til ram tenkte jeg også det må være artig å se om det blir noen forskjell på å stille dem ned litt. Har jo 400MHz Kingston HyperX ram som kjøres på 266 for å være synkron med fsb, så da klarer de vel lavere timings? Men prøvde dette en gang og da ble reset av cmos utveien. Nå kjører de på 2,5-3-3-7, 266MHz. Hva burde jeg prøve? Og må jeg stille spenningen? I så fall hvor mye? Ha vDimm på 2,6-2,7V og still ned til 2-3-2-11, hvis dette går kan du også prøve å stille ned til 2-2-2-11. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 Skal prøves. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Ok, da var det testet. Ved å senke timings på ram fra 2,5-3-3-7 til 2-2-2-11 steg 3dmark-scoren med ca 100 poeng (8550 -> 8660). Økte også spenningen til 2,65v. Dessverre går ikke hk lenger enn det. Kan jeg likevel senke den siste (RAS) enda mer? Vil det egentlig være noe å tjene på det? Lenke til kommentar
Prikkus Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 For å få dual-channel bør du sette en brikke i rød, og en i blå. Jeg har 3 slots. 2 blåe og en vanlig brun/svart. Jeg har TwinMos PC3200, helt likedan kort. Hvor skal dem være for å få dual? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Ville først prøvd med en i hver av de blå. Så installerer du cpu-z og tester. Der vil det stå om ram står i dual eller single channel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå