Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Quote:


marSwin skrev (2002-12-16 09:08):


You got that right :razz:


I Ålesund var det ikke noe problem med å få seg lærlingplass, såklart så lenge man gjorde en liten innsats. Jeg ble imidlertid oppsøkt av et firma, og slapp å anstrenge meg :wink:

I og med at IKT-linjen er såpass ny, virker det som om det enkelte plasser kan være vanskelig å få seg lærlingplass, men dette vil bli bedre og bedre når bedrifter får vite mer om denne linjen.


 

Tror Ålesund er bra på lærlingeplasser. Jeg sendte ut 4-5 søknader, og fikk svar fra alle. Det var bare to bedrifter som tok inn lærlinger. Jeg havnet i Kommunen. Har du tenkt å drive med IT, så anbefaler jeg deg å være lærling. Du lærer utrolig mye, ikke bare faglig, men også på det mentale planet. Hvordan det er å jobbe i en bedrift, etc. pluss at du får litt lønn :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-11 09:44, skrev LioKaiser:

For å gå 3 året må man dog være 25 år og bør ha realkompetanse.


 

Dagens gladmelding til deg da: For å gå på moash trenger du ikke å være 25 år og du trenger ikke realkompetanse. Grunnen til dette er at de ikke har det samme begrepet "studiekompetanse" som vi har i norge. De krever du har kunnskapen (som du self. tillegner deg de to første årene) Den skolen jeg begynner på nå har de sendt folk ned der 3'dje året uten og oppfylle hverken, studie, real eller er 25 år

 

MEN om du ikke oppfyller enten studiekompetanse eller er 25 år får du ikke lån i lånekassen til utenlandsstudier - du må da ta opp lån privat...

 

Dette vet jeg - tro meg, jeg har sjekket dette opp GRUNDIG :wink:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

hva er det man egentlig gjør på IKT?

jeg har hørt at det i hovedsak er å legge tp-kabler og å sette opp servere o.s.v. men det er bare noe jeg har hørt da..

 

jeg tenker litt på å gå IKT til neste år, men har ikke så veldig lyst hvis det er det jeg kommer til å drive med resten av livet...

Lenke til kommentar

Hovedfagene på IKT er som følger:

8 timer nettverk

8 timer programvare

4 timer maskinvare

4 timer kommunikasjon

 

 

Nettverk:

Du lærer grunnleggende saker innenfor Windows 2000 Server. Vi hadde to uker med NT 4.0, men tror ikke noen i klassen lærte noe av det. Du lærer også grunnleggende om noder i nettverket, OSI-modellen, kabling osv.

 

Programvare:

Går gjennom MS-Office pakken stort sett (Word, excel, powerpoint, access osv).

 

Maskinvare:

Hva er de forskjellige komponentene i en PC, og hva gjør de / evt hvordan fungerer de? Skrur litt i maskiner og slike ting. På skolen der jeg gikk IKT hadde vi over 200 maskiner på huset, så det ble litt småreparasjoner iblant, men aldri noe store saker vi ikke hadde gjort fra før.

 

Kommunikasjon:

Lære å prate foran en forsamling og veilede personer innen data. Skrive brukermanualer osv.

 

 

Dette er hovedelementene innenfor IKT. Du har i tillegg fag som språk og gym og slikt, men i og med at IKT-fagene tar opp 24 timer av totalt 35 er det ikke mye igjen til valgfag og slikt.

 

Det jeg skrev om hvert av fagene er jo så klart avhengig av hvilken skole du går, og lærerne du har. At lærerne ikke kan noe, er noe du sikkert har hørt om du har lest tidligere innlegg om IKT her på forumet :smile:

Men for eksempel så lærte vi kun MS-program fordi det var det eneste det sto om i lærebøkene til lærerne. Ville vi lære f.ex linux måtte vi gjøre det på egen hånd, noe som olsen gjorde. (vi gikk i samme klasse i fjor)

 

Men vil du lære om data og komme deg raskt ut i arbeidslivet er IKT en helt ok linje å gå. Jeg jobber nå som lærling på første året og trives godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...