Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne på videregående og jeg har lyst til å gå IKT, men for å gå IKT må man velge et grunnkurs først. Og jeg lurer på hvilket grunnkurs er lurest å ta.Hvis jeg eksempel tar allmenn må jeg gå 3 år først da eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett på det selv. Jeg stod mellom IKT og allmenn (og evt. media og komm.). Jeg har søkt på allmenn grunnkurs. Hvis du vil gå IKT må du velge ett av de 15 grunnkursene første året. Deretter går du videre på IKT-driftsfag 1. året på en skole, og de to neste årene jobber du i en bedrift. Du går altså 2 år på skolen, og 2 år i en bedrift.

 

Håper det gav noen svar!

 

MVH

Espen S.

Lenke til kommentar

Kan gå grunnkurs Elektro (TAF) slik at du får spesiell studiekompetanse (garantert plass). Fullt lov å "hoppe av" og velge IKT neste året. Går Elektro TAF nuh, og vil si at IKT virker som en skikkelig useriøs linje (Horten VGS) Folka der gjør jo INGENTING. Slækk? JA..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-11 00:42, mFaFa skrev:

Kan gå grunnkurs Elektro (TAF) slik at du får spesiell studiekompetanse (garantert plass). Fullt lov å "hoppe av" og velge IKT neste året. Går Elektro TAF nuh, og vil si at IKT virker som en skikkelig useriøs linje (Horten VGS) Folka der gjør jo INGENTING. Slækk? JA..


 

Mener du at man får spesiell studiekompetanse dersom man går:

- Grunnkurs elektro

- VK 1 IKT driftsfag

- 2 år i bedreift

 

Da er det vel FAGBREV i IKT man får da, og dersom man tar allmenfaglig påbygning etter lærlingetiden så får man generell studiekompetanse!!

 

Eller bommer jeg helt her?? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-11 12:31, Makky skrev:

Riktig...


Etter at alt er ferdig, så tar du allmen påbygging og da får du studiekompetanse...


Jeg går selv GK Elektro nå, og har søkt på IKt neste år.


 

Og da er det generell studiekompetanse man får ikke spesiell? Er det i hele tatt muligheten for å få spesiell studiekompetanse??

 

 

[ Denne Melding var redigert av: script på 2002-05-11 13:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-11 12:22, script skrev:


Mener du at man får spesiell studiekompetanse dersom man går:

- Grunnkurs elektro

- VK 1 IKT driftsfag

- 2 år i bedreift


 

Ikke helt, men fagbrev + 2 års arbeidserfaring gir realkompetanse for relevanter høyere utdannelser. Da har du krav på særskilt vurdering.

 

dvs fagbrev + 2 års ansettelse som ikt-operatør _kan_ gi grunnlag for opptak på høyskole.

Lenke til kommentar

Kan jo gå forkurs på høyskole da. Omtrent det samme som Allmennpåbyggning, er ikke sikker på om man får generell studiekompetanse, men du kommer inn på høyskole om du står da. Men det er et veldig hard år har jeg hørt, 8 timer fysikk og 7 timer matte, masse timer norsk osv.

 

Angående IKT, så er den linja såpass ny at det ikke finnes særlig med godt utdannede lærere. Og du lærer ikke så mye. I tilleg til at lærerene er mye vekke på kurs, og drifting av skolens nettverk.

 

Du lærer KUN Microsoft produkt. du lærer ikke databehandling men produkt. Det er dårlig synes jeg.

 

men du har masse ledig tid til å lære deg det du selv vil lære da. Har lært masse Linux på skolen selv om vi ikke har hatt om det i en eneste time.

Lenke til kommentar

IKT er ikke å anbefale.

 

 

Jeg går tredje året på Elektronikk (Service-elektronikk Kontor og DATA), og har snakket med folk om tar inn lærlinger..

 

De sier at de må ta inn ca. 5 IKT-lærlinger for å gjøre jobben til en Service-elektroniker.

 

Gå Elektro GK, Elektronikk VK1 og VK2 kontor og data.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-11 19:24, Jimmy Pop skrev:

IKT er ikke å anbefale.



Jeg går tredje året på Elektronikk (Service-elektronikk Kontor og DATA), og har snakket med folk om tar inn lærlinger..


De sier at de må ta inn ca. 5 IKT-lærlinger for å gjøre jobben til en Service-elektroniker.


Gå Elektro GK, Elektronikk VK1 og VK2 kontor og data.



 

- Grunnkurs elektro

- VK 1 ??

- VK 2 Service-elektronikk Kontor og DATA

 

 

Hva er VK 1 kruset da? Valgfritt innenfor elektro??

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-10 22:31, nyk skrev:

Hvis man vil bli sivilingeniør da?


 

Da går du allmen. Sikter du på ingeniørtittel (noe du burde - det er ikke lønnsomt å ta inn folk med 2 års skolegang i MS - produkter), tjener du på allmenne fag. Matte, fysikk og kjemi samt datafag. Da har du en bra start. Evt. kan du gå forkurs slik jeg gjorde etter allmen (hadde ikke matte, fys. og kjemi): jeg hadde 3 fag: matte, fysikk og kjemi. Det var ikke så vanskelig. Med gode forelesere blir det bra. Jeg anbefaler å søke seg inn på HiN (Høgskolen i Narvik). Der kan dere ta forkurs og første året sammen - det kalles 3 - semesteren. Les mer på http://www.forkurs.no/

Lenke til kommentar

Her tror jeg det må ryddes opp... I og med at det er dette som er mitt lønnede arbeid.

 

1) Dersom du ønsker å ende opp med generell studiekompetanse så må du i løpet av utdannelsen sørge for å ta fagene engelsk (5 timer/uke), norsk (14 timer/uke), matematikk (5 timer/uke), samfunnslære (2 timer/uke), nyere historie (4 timer/uke) og naturfag (5 timer/uke). Timetallet viser omfanget av fagene. PS: dette er fagene som du får ved å følge bl.a. allmennfaglig studieretning, du kan altså ikke nødvendigvis erstatte denne matematikken med 5 timer matematikk fra en yrkeslinje.

 

2) I TILLEGG så må du fullføre det som kalles et "treårig løp", dvs. at disse fagene må være tatt som del av, eller i tillegg til, en treårig utdannelse som bygger på hverandre: altså Grunnkurs, VK1 og VK2. Det hjelper ikke om du har åtte grunnkurs.

 

3) Dersom du tar fagbrev/svennebrev så holder det om du viser at du har tatt de seks fagene som er nevnt under punkt 1 - i tillegg til at du viser dokumentasjon for bestått teoretisk/praktisk prøve.

 

4) Dersom du søker på studier som har ekstra krav (f.eks. siv.ing. eller medisin) så må du også oppfylle disse kravene for å være kvalifisert til opptak, MEN dette har ingenting med generell studiekompetanse å gjøre.

 

5) Når det gjelder realkompetanse: dette er en ny ordning for søkere som er OVER 25 år, og ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse på andre måter. De mangler kanskje fag, eller det kan være at de aldri fullførte tre år på videregående. De kan nå få opptak til et universitet eller en høyskole på bakgrunn av annen erfaring og kompetanse som er samlet opp gjennom et "levd liv" - dette kan være lønnet/ulønnet arbeid, praksis, e.l. Dette er altså en skjønnsmessig vurdering som foretas av det enkelte lærestedet - det at man har fått opptak på bakgrunn av realkompetanse ved Universitetet i Oslo betyr ikke nødvendigvis at man får opptak ved Universitetet i Bergen.

 

Håper ting ble litt klarere nå. Grunnregel dersom du tror du skal begynne på et universitet eller en høyskole: sørg for å få med deg så mange av fagene i punkt 1 som du klarer - da står du friere senere.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-05-12 11:31 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-05-12 11:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-12 11:30, swanky skrev:

Her tror jeg det må ryddes opp... I og med at det er dette som er mitt lønnede arbeid.


1) Dersom du ønsker å ende opp med generell studiekompetanse så må du i løpet av utdannelsen sørge for å ta fagene engelsk (5 timer/uke), norsk (14 timer/uke), matematikk (5 timer/uke), samfunnslære (2 timer/uke), nyere historie (4 timer/uke) og naturfag (5 timer/uke). Timetallet viser omfanget av fagene. PS: dette er fagene som du får ved å følge bl.a. allmennfaglig studieretning, du kan altså ikke nødvendigvis erstatte denne matematikken med 5 timer matematikk fra en yrkeslinje.


2) I TILLEGG så må du fullføre det som kalles et "treårig løp", dvs. at disse fagene må være tatt som del av, eller i tillegg til, en treårig utdannelse som bygger på hverandre: altså Grunnkurs, VK1 og VK2. Det hjelper ikke om du har åtte grunnkurs.


3) Dersom du tar fagbrev/svennebrev så holder det om du viser at du har tatt de seks fagene som er nevnt under punkt 1 - i tillegg til at du viser dokumentasjon for bestått teoretisk/praktisk prøve.


4) Dersom du søker på studier som har ekstra krav (f.eks. siv.ing. eller medisin) så må du også oppfylle disse kravene for å være kvalifisert til opptak, MEN dette har ingenting med generell studiekompetanse å gjøre.


5) Når det gjelder realkompetanse: dette er en ny ordning for søkere som er OVER 25 år, og ikke oppfyller kravene til generell studiekompetanse på andre måter. De mangler kanskje fag, eller det kan være at de aldri fullførte tre år på videregående. De kan nå få opptak til et universitet eller en høyskole på bakgrunn av annen erfaring og kompetanse som er samlet opp gjennom et "levd liv" - dette kan være lønnet/ulønnet arbeid, praksis, e.l. Dette er altså en skjønnsmessig vurdering som foretas av det enkelte lærestedet - det at man har fått opptak på bakgrunn av realkompetanse ved Universitetet i Oslo betyr ikke nødvendigvis at man får opptak ved Universitetet i Bergen.


Håper ting ble litt klarere nå. Grunnregel dersom du tror du skal begynne på et universitet eller en høyskole: sørg for å få med deg så mange av fagene i punkt 1 som du klarer - da står du friere senere.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-05-12 11:31 ]</font>


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: swanky på 2002-05-12 11:33 ]</font>


 

Kjempebra forklaring (!!), jobber du som rådgiver på skole?

 

Et spørsmål:

- Grunnkurs Media & Kommunikasjon eller grunnkurs salg og service eller grunnkurs allmen

- VK 1 IKT driftsfag

- Bedrift 2 år

 

Dette gir IKKE generell studiekompetanse?

MEN dersom man etter å ha vært i bedrift 2 år, tar "Allmenfaglig påbygning" så får man generell studiekompetanse ja i tillegg til fagbrevet?

 

Kan man etter VK 1 IKT driftsfag ta "allmenfaglig påbygning" og så få generell studiekompetanse, eller MÅ man få fagbrevet først?

 

Kanskje litt dumme spørsmål, men alt dette er ikke så lett :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...