Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til Nextgentel oppsett

Anbefalte innlegg

Er fullstendig nybegynner .

Men har bestilt Nextgentel abonnement med trådløs ruter.

Fredag var installatøren og ordnet linje for meg. Jeg har koblet opp ruteren og lyset som indikerer at den har linje er aktivert.

Den bærbare pc'en er satt opp med trådløst pcmcia kort og rapporterer at linjen til ruteren er av veldig bra kvalitet.

Men ifølge instruksene fra Nextgentel må jeg først aktivere ruteren. Jeg skriver inn følgende adresse:

http://aktivering.nextgentel.no

Men får etter en stund "page cannot be found".

Hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at nettverkskortet ditt står på DHCP. Hvis ikke det gjør susen så kan du prøve å sette ip'en til 10.0.0.2. Ruteren står på 10.0.0.1 så hvis du er på samme adresse(?) så kan det hjelpe, gjorde i alle fall det for meg. Vanligvis skal det stå på DHCP, men jeg husker jeg hadde det samme problemet når jeg aktiverte min.

Lenke til kommentar

Min erfaring når det gjelder konfigurasjonsendring/aktivering via trådløs forbindelse er at det ofte blir problemer.

Har du mulighet å koble deg til routeren med nettverkskabel til du får konfigurert/aktivert den så er det å foretrekke.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
er det lys på dsl sync ?

ipconfig, hva du får da ?

klarer du å telnete inn til ruter.

er det surf linje ?

:edit. har du hatt internett på denne maskinen før ? Xp ?

sjekk så settingsen i IE. står vel i manualen dette og

Dsl sync lyser.

Hva er ipconfig? Hvordan telneter jeg??

Surf linje???

PC har tidligere vært brukt til internett med analog linje.

Kjører windows Xp og denne er konfigurert iht. beskrivelsen fra NextGentel.

Har sendt forespørsel til NG.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, de to grønne lysene (på mitt modem: strømindikatoren og DSL-synk) skal være tent uansett om du har en maskin koblet til.

ipconfig og telnet gjør du via start/kjør. ipconfig må du ta via cmd (start/kjør/cmd og så ipconfig)

C:\>ipconfig

Windows 2000 IP Configuration

Ethernet adapter inet:

Connection-specific DNS Suffix . :

IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.5

Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.

Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1

Lenke til kommentar

Den trådløse ruteren du har har innebygget 4porters switch. Det vil si at du ikke skal behøve å bruke krysset kabel, fordi du kobler deg til ruteren som om du skulle brukt en vanlig adsl-oppkobling (ikke trådløs).

Du må ikke ha PC'en tilkoblet for at DSL Sync skal lyse:

Power: Lyser grønt når strømmen er på. Et rødt blink ved oppstart er normalt

Ethernet Link: Lyser fast grønt dersom annet utstyr er korrekt tilkoblet lokalnettet

Ehternet Traffic: BLINKER grønt når det går datatrafikk på lokalnettet

DSL Traffic: Blinker grønt når det går datatrafikk på lokalnettet

DSL Sync: Blinker grønt ved oppstart. Lyser fast grønt når forbindelsen til bredbåndsnettet er opprettet

Er du sikker på at du har koblet riktig med splitteren (hvis du har splitter) og kabler og alt?

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Alt i orden nå.

Det var feil i linjen i sentralen. Jeg er nå på nett og alt fungerer greit.

Men har problemer med å krypterere ruteren.

Går på følgende adresse:

http://endring.nextgentel.no

Velger trådløs ruter, skriver brukernavn og passord. Men kommer ikke inn, siden henger og timer til slutt ut. Noen som har opplevd lignende problem?

Et annet spørsmål angående trådløs ruter? Er denne i likhet med trådløse telefoner spesielt sårbar for tordenvær? Bør man skru av og trekke ut kontakter når det lyner og tordner som verst?

Noen med dårlige erfaringer?

Lenke til kommentar

Eg har nettopp fått NGT, og sjølvsagt problemer frå dag 1.

Måtte ha montør pga. at eg ikkje har telefon-abb, han kom og alt bra så langt. Eg henta ruteren på posten og kobla opp, men den j**** DSL Sync lampen lyste ikkje.

Ryngde kundeservice og eg skulle få ein frå Bravida over, om 3 dager :cry: (dette er dag 2)

Men eg merka noko merkeleg. Mange timer etter at eg kobla opp, så begynte lampen DSL Sync å lyse, eg slo på maskina og håpte at NGT hadde fiksa noko. MSN prøvde å logge seg på med ein gang, og ZoneAlarm viste aktivitet både inn og ut, men det var også alt. Eg kom ikkje til nokon internettsider, ikkje msn, og ikkje http:\\aktivering.nextgentel.no

Eg resatte ruteren, og da kom ikkje DSL Sync tilbake...før etter fleire timer begynte den å lyse igjen, men framleis ingen kontakt.

Noken som har peiling på kva som forårsaker dette? Er det ein feil hos NGT eller utstyret mitt?

Nettverkslampen lyser som den skal, og den andre blinker, så kabler og maskina er som det skal, har hatt breidband på den i fleire år.

Skal ryngje NGT i dag, men tenkte eg kunne poste her dersom noken hadde opplevd liknande.

Har forresten Netopia 3351 modem

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...