Ildflue Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hei! Satt nettop å tenkte på om det var en lett måte å holde orden på CDene mine. Så tenkte jeg at jeg kan ta å lage noe som jeg kan hele tiden se hvor de er. Sete nr på dem og ha dem i hyller etter nr. for så å ha et tekst-dokument hvor jeg kan ha alle nr med følgene informasjon: NR: Nr på CDen Tittel:Tittel på CDen Hylle:HylleNr/Navn eller Utlånt Hvis Hylle=Utlånt så skal det vær en informasjonskapsel til: Utlånt til: Dette skal være 2 deler: 1. Inntastningsdelen, hvor jeg setter inn hvor de er og legger til nye 2. Avlesningsdelen, lese av hvor de er og kunne trykke på EDIT. Håper noen skjønner dette og gidder å hjelpe meg litt jeg er nemlig _helt_ GRØNN når det gjelder PHP men har en god del kunnskap innen ActionScript og Java/Html Håper noen gidder å lege noe som jeg kan bruke eller ihvertfall hjelpe meg et godt stykke på vei? Lenke til kommentar
knutie Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Er vel ganske god del jobbing i php for å få det sånn du vil ha det,.. men kanskje du finner noe på hotscripts.com? Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 som sagt det er et prosjekt Lenke til kommentar
Svendsen Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 DEt er jo ikke så mye jobbing da. Lær deg å lage gejstebok med mysql og en du kan redigere. så har du vel lært nesten nok til å kunne klare dette Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Jeg trenger litt starthjelp og jeg hadde ikke tenkt på en Gjestebok akkurat Lenke til kommentar
LoS Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Tror han mente at du bør lære deg å lage en gjestebok, funker egentlig som det samme, bare det at det ikke er direkte en "cddb". Har du lyst, og tid, så kan du begynne å lære deg det basiske via. en gjestebok tutorial. www.phpfreaks.com har en del fine tutorials. Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Om du kan java fra før så kan du jo programmering, da vil det jo i all hovedsak være syntaks du må lære deg. Sjekk ut funksjoner i manulen på php.net angående den databasen du ønsker og bruke (mysql/postgre/oracle/access). Les litt der så ser du kjapt hva som trengs for å skrive og lese fra database, det er jo stort sett det eneste du trenger, bortsett fra litt echo, og en liten if løkke, kanskje en loop, men echo, if, loop og slikt er veldig likt som i andre språk (du har for/while/do while). Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Jaok, men jeg kan ikke _så_ mye java da. har bare vært borti det. Men ActionScript er jo veldig likt Java da. Men er det noen som gidder å lage noe som jeg kan jobbeutfra når det gjelder scriptet. Det er det første prosjektet mitt i PHP så jeg trenger litt hjelp Lenke til kommentar
Nervetattoo Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Et start tips er vell å søke gjennom forumet etter lignende løsninger. Nyhetsscript, gjestebøker ol er ting som er veldig lignende. Les litt gjennom litt kildekode på slike prosjekter og du får nok kjapt en ide om hvordan det skal gjøres, dvs, om du klarer og lese php kode og få noe ut av det. Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 20. september 2004 Forfatter Del Skrevet 20. september 2004 (endret) Ok har funnet et script jeg skal bruke men jeg får bare opp en tom side av dette scriptet hva må jeg gjøre? <?php //Printer ut table taggen print('<table width="100%" border="0">'); //logger på database $connection = @mysql_connect(localhost, bruker, passord) or die("Umulig å få kontakt med database"); //Velger database mysql_select_db(database); //Sender setningen mot database som skal hente ut infoen $setning = @mysql_query("SELECT id,navn,adresse,postnummer,poststed FROM adresseliste"); //Bruker en loop for aa faa all informasjonen ut while($adresser = @mysql_fetch_array($setning)) { //Naa er informasjonen lagret i arrays print("<tr>"); print("<td>$adresser[id]</td>"); print("<td>$adresser[navn]</td>"); print("<td>$adresser[adresse]</td>"); print("<td>$adresser[postnummer]</td>"); print("<td>$adresser[poststed]</td>"); print("</tr>\n"); } //Slutter av tabellen print('</table>'); ?> Jeg har selfølgelig så har jeg fylt inn pass og brukernavn på databasen, men har ikke endra noe annet. Men jeg får det ikke til å funke. Her er informasjonen som jeg skal hente fra databasen. Her kan vi bare kalle den databasen brukere i testbase brukerid brukernavn passord navn epost 1 thomas $1$KAE79s6o$6ESmd4NMDUe0FK7WAB8bv/ Thomas [email protected] Hjelp meg Endret 20. september 2004 av thomas_c24 Lenke til kommentar
robgar Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Ser du har begynt på et prosjekt selv... Har nå laget et skript til deg, med edit, insert, index osv. Alt du trenger er en database, som du har tilgang til. Første gang du bruker det, vil index.php sende deg til instal.php, hvor du må fylle ut: Host, Bruker og Passord + Database navn. Da vil den gennerere en php fil, med navnet config.php Slik at du slipper å gå inn i skriptet for å forandre username host.. osv. Det du kan gjøre er: * Sette inn nye cder selfølgelig * Se en oversikt over alle cdene dine * Redigere dataene for hver enkelt cd * Slette cd'ene Skriptet er foreløpig bare på engelsk.. Endret 26. september 2004 av robgar Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Hjelp meg Har du definert $localhost, $bruker og $passord? i så fall må du gjøre det. blir noe sånn som dette: $localhost = "localhost"; $bruker = "dittmysqlbrukernavn"; $passord = "dittmysqlpassord"; Du kan f.eks skille ut alle sånne variabler i en config.php og inludere den i skriptet ditt <?php include("config.php"); ?> er ikke helt sikker på om include eller require er best her.. Endret 26. september 2004 av henrikw Lenke til kommentar
robgar Skrevet 26. september 2004 Del Skrevet 26. september 2004 (endret) Du kan f.eks skille ut alle sånne variabler i en config.php og inludere den i skriptet ditt Det er det jeg har gjort, og config.php blir laget i instal.php med gitte verdier (det vil si: host, username, pass, db_name) Deretter blir disse variablene inkludert i alle filene, ved hjelp av "require()" funksjonen. EDIT: leste litt for fort... On topic: Har du definert $localhost, $bruker og $passord?i så fall må du gjøre det. Ser ut som det er gjort ja; //logger på database $connection = @mysql_connect(localhost, bruker, passord) or die("Umulig å få kontakt med database"); //Velger database mysql_select_db(database); Man trenger ikke bruke variabler for å koble til, men da må du skrive: mysql_connect('localhost', 'bruker', 'passord'); Og ikke: mysql_connect(localhost, bruker, passord); [/color] Endret 26. september 2004 av robgar Lenke til kommentar
Ildflue Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Ser du har begynt på et prosjekt selv... Har nå laget et skript til deg, med edit, insert, index osv. Alt du trenger er en database, som du har tilgang til. Første gang du bruker det, vil index.php sende deg til instal.php, hvor du må fylle ut: Host, Bruker og Passord + Database navn. Da vil den gennerere en php fil, med navnet config.php Slik at du slipper å gå inn i skriptet for å forandre username host.. osv. Det du kan gjøre er: * Sette inn nye cder selfølgelig * Se en oversikt over alle cdene dine * Redigere dataene for hver enkelt cd * Slette cd'ene Skriptet er foreløpig bare på engelsk.. Kan du sende meg det scriptet eller no. Har egen hjemmeside med mySql så det er ikke noe problem Lenke til kommentar
robgar Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Her er det (vedlagt zip fil) Beklager for treig levering. Er enda ikke hundre prosent fornøyd (nærmer meg 50), Men selve systemet er oppegående og virker fint. Bare extract alt (untatt kanskje readme) i zip filen til en mappe i din webserver, Ellers så står alt i readme.txt og readme.htm Har foreløpig laget den på Engelsk, til trass for at mine Engelsk kunnskaper ikke er all verdens.. CD_REGISTER.zip Endret 27. september 2004 av robgar Lenke til kommentar
robgar Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) <?php include("config.php"); ?> er ikke helt sikker på om include eller require er best her.. Jeg skjører følgende: if(file_exists("config.php") && !empty($host) && !empty($user) && !empty($pass) && !empty($dbnavn)) { require("config.php") } else { print ("Filen config.php mangler"); } Endret 28. september 2004 av robgar Lenke til kommentar
henrikw Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 ok, det jeg ikke helt fatter er når man skal bruke require eller require_once og når man skal bruke include.. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 forskjellen på dem står greit forklart i manualen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå