DezTruckTor Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hva er ICMP, og hvordan tilater jeg det? Jeg har en Zywall 2 Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hva er ICMP, og hvordan tilater jeg det?Jeg har en Zywall 2 ICMP er Internet Control Message Protocol, hadde du brukt 4 sekunder på google så hadde du funnet ut av det. Lenke til kommentar
eught Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Et litt mer utfyllende svar enn bare hva akronymet står for finner du her. Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 ICMP = Internet Control Message Protocol Vanligvis forbinder man ICMP med Ping ("Hallo er du der") aka. ICMP Echo Request. Denne utgjør også hovedingrediensen i traceroute, hvor det sendes først et ICMP Echo med TTL (Time To Live) = 1, deretter et med TTL=2 osv. og man får ICMP Echo Reply fra routere som ligger på veien til måladressen. Den skumleste varianten av ICMP er Redirect, som setter default gateway og kan utnyttes til å gjøre nettet ubrukelig. Hvordan du enabler/disabler ICMP på en Zywall er jeg ikke sikker på, har du sjekket dokumentasjonen? timtowtdi Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Vanligvis forbinder man ICMP med Ping ("Hallo er du der") aka. ICMP Echo Request. Denne utgjør også hovedingrediensen i traceroute, hvor det sendes først et ICMP Echo med TTL (Time To Live) = 1, deretter et med TTL=2 osv. og man får ICMP Echo Reply fra routere som ligger på veien til måladressen. Det er bare Windows som bruker ICMP til traceroute. Flerbrukersystemer bruker UDP for å ta høyde for at flere brukere kan kjøre traceroute samtidig, og jeg har også sett en traceroute implementasjon som bruker TCP til Linux. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Den skumleste varianten av ICMP er Redirect, som setter default gateway og kan utnyttes til å gjøre nettet ubrukelig. ICMP Redirect setter ikke default gateway, bare redirect for en bestemt adresse (den redirecten ble reply'et for). Lenke til kommentar
The_Real_Ares Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Er du veldig interessert i ICMP finnes utfyllende informasjon her Når det gjelder traceroute har jeg funnet fram TCP/IP Illustrated Volume1 (Dette er fra en *nix implementasjon, nøyaktig hvordan windows gjør det vet jeg ikke): Når man kjører traceroute sender maskinen ut et UDP datagram med høyt portnummer og TTL=1. Den første ruteren sender da en "ICMP time exeeded" melding tilbake fordi TTL er utgått. Et nytt UDP datagram sendes ut med høyt portnummer og TTL=2. Vi vil da få melding tilbake fra ruter nr 2 "ICMP time exeeded". Slik kommer vi oss frem fra ruter til ruter, men vi må jo vite når vi har kommet fram til endestasjonen! Siden UDP pakken har et høyt portnummer vil det mest sannsynlig ikke være et program som kan svare på pakken og endemaskinen vil da sende en "ICMP port unreachable" tilbake. Så traceroute lister opp ip adressen til ruterne den får "ICMP time exeeded" fra helt til den mottar en "ICMP port unreachable" Dette fungerer sikkert også med TCP sumptrollet, men da må det settes opp en forbindelse Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) TCP basert traceroute trenger ikke sette opp connections. Den baserer seg på å sende TCP SYN packets med incrementerende TTL. Ergo er ikke det å sette opp en TCP connection relevant. Forøvrig så er TCP/IP Illustrated Vol 1 noe alle folk som driver med TCP/IP nettverk eller som kommer med ekspert-uttalelser på forum aka hw.no bør har lest (ta dette med en klype salt ) Endret 22. september 2004 av johneinar Lenke til kommentar
Rim Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Jeg antar at du vil at ZW2 skal svare på ping? Det er litt avhenging av hvilken firmware du har. Gammel: Gå til Firewall -> Internet to Local Network. Edit regel, fra Available Services velger du Ping og flytter den over til Selected Services og Apply. Har du nyere, må du velge Packet Direction WAN to WAN/ZyWALL og gjøre det samme der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå