Gå til innhold

Kjøling av rom

sjemmy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har bestemet meg for å forvise det støyende PC-anlegget til boden.

Det støyer rett og slett for mye.

Noen som har noen tips i forhold til å få god nok ventilasjon/kjøling i min relativt lille bod.

Har tenkt på et eget kjøleelement, men vet ikke hvor jeg kan få fatt i dette.

På forhånd takk!

Hilsen Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort er det?

Det eneste jeg vet som kan klare og kjøle ned et "lite rom" er et vanlig kjøleaggregat til ca 4500 hos Byggmakker + ekstra isolasjon

Da har du jo også en plass og ha poteter, brus, øl osv osv. :grin:

Om det er lurt og ha PC-en der inne vet jeg ikke...

Lenke til kommentar

Rommet er ca. 4 kvadratmeter.

Har nå satt inn PC'en, montert noen ekstra chassisvifter, og CPU-temp og MB-temp ligger på 50- og 40 grader henholdvis.

Luften derimot er helt forferdelig og jeg trenger definitivt luftgjennomstrømning/kjøling. Skal sjekke ut ulike kjøleaggregrat, men det er litt dyrt med kr. 4.500,-.

Er det noen som har erfaring med dette? Vil det f. eks. holde med god ventilasjon?

Hilsen Jørgen

Lenke til kommentar

Legg heller 1000 kroner i stille kabinettvifter og prosessorvifter. Har du ibm harddisker skift til seagate barracuda IV (Selg de gamle så blir det ikke så dyrt).

Min maskin støyer ikke over 24 db og det er en xp1700+ med vifte på skjermkort, prosessor (såklart), strømforyning, 3 kabinettvifter. I tillegg har jeg 2 harddisker som surrer og går uten at jeg hører de.

Men om du absolutt vil sette maskinen din på boden så vær så god.

Sjekk zalman sitt vifteutvalg, bytt viften i strømforsyningen, sjekk skjermkortviften som av og til kan bråke no sinnsykt (også den viften som du kanskje har på hovedkortet ditt).

Så lenge du ikke går over 24 db har du en maskin med behagelig støynivå.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Min motivasjon for å plassere PC'en på et annet rom er todelt:

1. Den støyer. Ved å plassere den på et annet rom eliminerer jeg støy i sin helhet og på en mye bedre måte en hvilken som helst stillegående 1000-kroners vifte.

2. Det ser tøft ut. Kun et stk. snobbe LCD-sjerm og trådløst tastatur og mus. Hvor er PC'en ...? Ah!

Nå ser det, imidlertid, ut som om dette blir veldig dyrt, med mindre noen har flere gode tips/forslag.

Takk for alle tips så langt!!

Lenke til kommentar

blir litt kjipt å gå inn i boden hver gang du skal skifte cd rom eller noe da :razz:

ang maskinen kan den jo stå på hele døgnet... då du trenger ikke slå av/på

ligger boden evvivegg med pc'en da? forlengelsesledninger funker dårlig!

hva med å heller sette radiatoren i boden? (skaff deg vannkjøling sef)

Lenke til kommentar

Boden ligger vegg i vegg med kontoret.

Skift av cdrom/floppy er ikke noe problem; USB cdrom/floppy koblet til USB-hub på monitor.

Eneste kabelene jeg trenger å strekke til boden er skjerm- og nettverkskabel + USB-kabel.

Maskinen har følgende oppsett:

*AMD Athlon XP1800+ 1.53 GHz 266 MHz bus Socket A (Palomino) prosessor.

*2 Stk Maxtor IDE ATA-133 80GB 7200RPM.

*Chieftec Dragon Midi Tower Kabinett m/300W DG-01W P4/AMD.

*Asus V8440 GeForce4 Ti4400 128MB DDR AGP, (V8440/DT) DVI, Tv-Out.

*110509 Asus A7V333 Hovedkort for Socket A DDR VIAKT333, ATA/133, ATX, USB2.0.

Har ikke snøring på vannkjøling, og lurer derfor på hva som vil være et kurant opplegg for ovennevnte kombinasjon?

Og funker vannkjøling kun på prosessor eller kan den benyttes til å kjøle ned andre komponenter også?

Problemet mitt er ikke kjøling av CPU, men snarere at pga. luften i boden så blir de andre komponentene (HD/MB m.v.) for varme.

[ Denne Melding var redigert av: sjemmy på 2002-05-11 13:27 ]

Lenke til kommentar

Har du ikke råd til aircond. anlegg til det "tekniske" (bod) rommet ditt, så må du nok ty til en fattigmanns vifte som sørger for luft sirkulasjon..ikke mye annet du kan finne på :grin:

Litt konstrast til sosse-skjermen din eller hva du kaller den ? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Litt konstrast til sosse-skjermen din eller hva du kaller den ? :wink:

Her er det "style before substance" som teller :smile: Spiller ingen rolle om jeg har en fattigmannsvifte på "bakrommet" så lenge "fasaden" ser pen og ren ut.

Lenke til kommentar

Kjøp en baderomsvifte fra Clas Ohlson, smekk en ventilator-slange ut og vips, mye bedre bodklima.

Dersom du ikke har mulighet til å komme deg ut på noe måte, vil ikke kjøleaggregat heller fungere, ettersom den kvitter seg med varmen på utsiden av huset.

Lenke til kommentar

hehe... du burde kanskje forhøre deg med en blikkenslager/vvs-ingeniør?

forøvrig god ide. du kan ikke bygge om boden til kjølerom?

- PoWeR iS nOtHiNg WiThOuT cOnTrOl -

[ Denne Melding var redigert av: d_jay på 2002-05-13 19:45 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-13 14:18, Braqua skrev:

Kjøp en baderomsvifte fra Clas Ohlson, smekk en ventilator-slange ut og vips, mye bedre bodklima.

Dersom du ikke har mulighet til å komme deg ut på noe måte, vil ikke kjøleaggregat heller fungere, ettersom den kvitter seg med varmen på utsiden av huset.

Kjøleaggregat kvitter seg med varmen på den veggen den er montert i. Det skal stå innendørs.

Men en baderomsvifte i ene veggen, og en ventil i andre, gjør selvølgelig susen mye billigere.

Lenke til kommentar

Den 2002-05-13 22:18, Arctic skrev:

Quote:

Kjøleaggregat kvitter seg med varmen på den veggen den er montert i. Det skal stå innendørs.

Men en baderomsvifte i ene veggen, og en ventil i andre, gjør selvølgelig susen mye billigere.

På veggen den er montert i? Jeg regner med du mener på utsiden av veggen den er montert "gjennom", men nå kommer vel det litt an på hvilket kjøleaggregat man bruker. De fleste har en vifte og kontrollmodul inni rommet og en radiator-modul utenfor, som er knyttet sammen med vannslanger, på samme måte som et typisk aircondition-anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...