WeeR Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Hei! Har ett 9700 kort som begynner å bli veldig varmt.. Har hatt kortet litt over 1 1/2 år nå uten problemer, men nå blir kortet MEGET varmt, og spill osv klikker. Andre vifter i maskina har også begynt å skru opp turtallet, så maskina bråker mye mer enn før.. Kortet er værtfall så varmt at man ikke kan holde fingeret på det i mere enn 1/2 sekund før man brenner seg.. Bruker passiv kjøper fra Zalman, men som sagt så har jo ikke dette vært noe problem før.. Kan kortet være på vei til å ta kvelden, og at det derfor utvikler mye mer varme enn normalt? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Prøv å ta av kjøleren og bytt kjølepasta... Skrap av den gamle og legg på ny. Lenke til kommentar
snowbaard Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Du har ikke endret noe annet med oppsettet på maskinen Dvs. lagt til andre komponenter som gjør maskinen varmere, fjernet andre vifter, flyttet maskinen til et nytt varmere rom (med varmekabler el. l), eller gjort andre endringer som medfører at den generelle temperaturen inne i kassen er høyere? Endret 19. september 2004 av snowbaard Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Har ikke flyttet maskinen eller puttet noe nytt inn i den.. Tviler sterkt på at å bytte kjølepasta har noen betydning, men kan selvfølgelig teste dette. Jeg har ikke hatt noen kabinettvifter i maskinen den tiden jeg har hatt dette kortet, og det har jo fungert bra til nå. Maskinen lager værtfall enormt med varme, og CPU kjøleren er ikke spesiellt varmt, men skjemkortet er så man brenner seg. Hvis jeg prøver å spille kan det fungere i alt fra 30sek til 30 min, så klikker det. (Virker rett og slett som om skjermkortet "kobles" fra, siden lyd osv fortsetter.) Er selvfølgelig mulig at det hadde fungert å putte i noen kabinettvifter, men synes dette blir litt teit å putte i, hvis kortet holder på å ta kvelden Takk for svar! Lenke til kommentar
meeg Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Uten ekstra kabinettvifter er det vel PSU som trekker varme ut av kabinettet? Hvordan er det med luftgjennomstrømning I PSU. Er denne full av støv, blir det fort rimelig hett. Kanskje på tide med storrengjøring? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Mye som tyder på at du har lodotter i maskina. Det har ganske så mye å si på kjøleefekten på de forskjellige komponentene hvor mye støv som er i kjøleribber rundt om kring, og har du bare PSU som trekker luft ut av kabinettet så samler maskina støv fort. Jeg bruker et gammelt kabinett med vifter som kun suger ut bak og åpninger i front. Det funker greit til kjøling men det må rengjøres ofte, jeg rengjør maskina mi nesten 1 gang i månen. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Bytta hovedkort for 1 uke siden, og da var det så og si null støv inne i maskina. Sjekka selvfølgelig ikke PSU, men det kan jeg gjøre imorgen Takk for tipset. Men uansett, med 9700 kortet og den store Zalman kjøleren med blokker på hver side, er det ikke litt rart at man brenner seg når man tar på den? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Det hjelper lite med store kjøleribber dersom omgivelsestemperaturen er høy. Har du ikke kjølevifter i kabinettet til gjennomstrømning blir det som et varmeskap inni dær. Har du et gammelt kabinett uten plass til vifter kan et par slike gjøre susen. Har selv 2 slike og er kjempefornøyd med dem. Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Har ett NoiseControll Maxitower, så er bra med vifteplasser, værtfall 2x80mm vifteplasser både forran og bak, så kan jo seff prøve dette først Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 26. september 2004 Forfatter Del Skrevet 26. september 2004 Har nå puttet i 4X 80mm vifter, og maskina er 100% stabil igjen:) Var forresten ikke noe støv noe sted, ikke i PSU heller. Derfor jeg synes det er veldig rart at maskinen har vært stabil i over 1 år, for så å plutselig bli for varm. Holder fremdeles en knapp på at det har skjedd noe med 9700 kortet mitt, som gjør at det utvikler mer varme. Takk for svar uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå