Kamp Fisk Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 hvordan kan jeg teste om mellomtone/diskant er sprengt? lurer på om den er sprengt eller om det er enkelte sanger som er av dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 er det ingen som vet noe da ? Lenke til kommentar
Mez Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Ta ut elementene og mål motstand (omh) mellom polene. Kan indikere om noe er galt (vanlig motstand er 4-8ohm) Erik Endret 19. september 2004 av Mez Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Vel, det er sjelden to elementer sprenges samtidig, ta lyden fra høyre til venstre og sjekk om det er noen forskjell... Selv om elementene har spilt det samme, er det sjelden de sprenges samtidig av diverse grunner. Skakke være nødvendig å åpne kassa for å sjekke det...kan du slite med å få det lukket igjen skikkelig og da ender du opp med enda dårligere lyd... Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 er det ingen syntetiske lyder som kan avsløre dette ? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Spill en CD eller waw-fil og sett på middels høyt volum. Hvis noe skurrer eller vrenger er sannsynligvis ett eller flere elementer sprengt. Hvis du ikke klarer å høre noe galt, er alt vel. Eksperimenter somm innebærer å skru ut elementer og måle med diverse apparater egner seg best for døve, og de trenger ikke høyttalere likevel... :-p Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 ville det ikke være rart om 7 høyttalere ble sprengt, på likt ?? eller Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Ja, nettopp det som er poenget mitt. Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 21. september 2004 Forfatter Del Skrevet 21. september 2004 som jeg spurte tidligere, er det noen syntetiske test toner som jeg kan konstantere om de er sprengt eller ikke??? Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 21. september 2004 Del Skrevet 21. september 2004 En sprengt diskant vil ofte ikke lage lyd i det hele tatt. Jeg har ikke fått med meg at det finnes noen bestemte test-cd'er for å sjekke om bestemte element er gått. Men du kan jo få tak i en cd med testlyder, altså en cd hvor det er spilt inn en hævv med frekvenser en etter en. Så må du bare høre hvordan elementet spiller når det kommer en frekvens som presumtivt kun gjengis av det aktuelle høyttalerelementet. Med det mener jeg at frekvenser som er for nær opp til høy- og lavpassfilteret vil bli gjengitt av flere elementer på en gang og muligens kamuflere at et annet element er sprengt. Prøv å spill de samme lydene en gang på høyre og en på venstre høyttaler for å høre evt forskjeller. Det skal ikke være så vanskelig å oppdage at et element er sprengt, men det er hvertfall et forslag til å sjekke vha syntetiske lyder. Knut Lenke til kommentar
Lickmastr Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 mez: Ta ut elementene og mål motstand (omh) mellom polene. Kan indikere om noe er galt (vanlig motstand er 4-8ohm) 2 ting! Trenger vel ikke ta ut elementene får å måle impedansen? Mål dær du kopler til ledningene. Impedansen står "nesten garanter" bak på høytaleren Lenke til kommentar
xoop Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 (endret) Det går ikke an å måle impedans med et Ohmmeter, men en kan måle om det i det heletatt er gjennomgang i elementet. Diskanter som er sprengt fungerer som tidligere nevnt stort sett ikke i det heletatt. Hva slags høyttalere er det snakk om. Hvis det er vanlige HiFi høyttalere er den enkleste måten å stå foran høyttaleren, og plassere en flat hånd foran elementet. Hvis diskanten blir mer hørbar når en gjør dette er nok diskanten i orden. Endret 22. september 2004 av xoop Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 det er ikke hi-fi men et creative gigaworks s-750 det er snakk om Lenke til kommentar
monodonk Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Hei xoop Du kan måle Ohm på høytaleren med ett Ohmmeter, men du må gange verdien du får fra Ohmmeteret med 1,25 eller eller noe sånn(husker verdien ikke i farta) - så får du svaret. Uansett så stemmer sjelden Ohm verdien verken på utgang eller forsterker helt nøyaktig med det som produsenten oppgir. Endret 24. september 2004 av monodonk Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 24. september 2004 Del Skrevet 24. september 2004 (endret) Nå har ikke jeg prøvd å måle motstand over høyttalerterminaler før, men jeg skulle tro at motstanden du får er avhengig av frekvensen på testsignalet?? Ettersom høyttaleren er en impedans. I såfall er man avhengig av å bruke en testfrekvens innenfor frekvensområdet til det høyttalerelementet du ønsker å teste. Hvis testfrekvensen er for lav blir den jo bare styrt til f.eks basselementet takket være delefilterne, og det lurte man jo ikke på om fungerte Men... Ettersom dette er et PC-høyttalersett så går det vel en haug med tynne kabler med jackplugger mellom komponentene? Dette er kabler som er lette å skade, enten fordi de ryker i lodding, eller fordi vi har kjørt over dem med kontorstol e.l. Prøv å fikle litt med kablene og hør om det støyer mer/mindre. Eller prøv med andre komponenter hvis du har liggende eller får låne... Du har jo fått endel tips her etterhvert, kom gjerne med tilbakemelding på om du har prøvd disse og om det var noe forandringer/forbedringer. Knut Endret 24. september 2004 av enemigo Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 24. september 2004 Forfatter Del Skrevet 24. september 2004 WOOO HOO!!! installert driverne til lydkortet mitt på nytt og lyden er klinkende klar ( i allefall så klar som anlegget kan spille) takk for hjelpen allesammen!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå