Gå til innhold

Fersking,totalt fersking


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Overskriften sier det meste.

Har kikket litt rundt og lurer fælt på hvilken "distro" jeg skal velge.

Blir litt forvirret av alle omtalene.

 

Er det noen som kan gi meg en anbefaling.

Har lurt på å kjøpe (pga medfølgende manualer?).

en av disse: Mandrake 8.2. Suse 8. Red Hat 7.3.

 

Er det noen andre utgaver som er bedre eller vil dere være snill å anbefale en av disse.

 

Skal også kjøpe "Boken om Linux".

Noe mer jeg trenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt Redhat. Egentlig likner Redhat og Mandrake veldig, men mitt personlige inntrykk er at Mandrake ofte er mer buggy. Til gjengjeld er det flere state-of-the-art funksjoner i Mandrake, men det er kanskje ikke så viktig for en nybegynner, slik som innebygd støtte for flere nye filsystemer.

 

SuSe er sikkert også grei, men ulempen er både at den ikke kan lastes ned gratis som de andre, og at den ihvertfall tidligere hadde en helt annen katalogstruktur (mulig dette er gjort om, lenge siden jeg har brukt den) som kan gjøre det mer kroglete å installere tredjeparts-programvare.

Lenke til kommentar

Velg Windows XP!

Linux er en dårlig plagiat av UNIX. Har kjørt Linux. Problemet er drivere og programvare. Windows XP kan kjøre atl av programvare og det finnes drivere til alt som er i salg av hardware. Skal man over på en anne platform skal du velge UNIX og ikke Linux. Linux er for tapere. Vinnerne kjører Windows XP. Eneste programvare som finnes for Linux er eyes. Bli ved du skute og kjør Windows.

Lenke til kommentar

At man ikke kan installere Slackware over internett tar eg ikke tungt i det hele tatt. Gidder ikke sitte og vente på at pakkene skall først lastest ned, for så og installerest. Brenn en cd, så har man det. Er jo vell kansje bare for dem som ikke har cdrom det kunne vert aktuelt for. Men ey, vi er i år 2002, cdrom er noe alle har.

 

Har oppgradert mange pakker fra -current treet fra ftp.slackware.com, Slackware 8.1 beta 2 har vert ute en stund.

Lenke til kommentar

Har akkurat lagt inn SuSe 8.0, kjørte 7.2 tidligere og må si jeg er strålende fornøyd. Utrolig enkelt i 8.0 i forhold til 7.2, ikke at 7.2 var så ekstremt vanskelig, men alt er gjort litt bedre i åtteren.

Nå har jeg ikke testa de nye Mandrake eller RedHat, har ikke bruktRH siden 6.1, men de er helt sikkert greie de og.

Utrolig deilig å installere fra dvd og dermed slippe å bytte alle de pokkers platene.

 

Håper du blir fornøyd uansett hva du velger. Jeg er rimelig fersk Linux bruker, men SuSe funker bra for meg.

Lenke til kommentar

veit....skal sette Slack på nedlasting nå som jeg har tenkt å gi meg og laptop'en har FTP'e installert RedHat 7.3 og ikke okkuperer linja for mye.

 

Men til han som startet tråden, tror jeg det er best å laste ned RedHat hvis du bare skal hente EN distro.

 

Hent ned 4 til 5 hvis du gidder, det går fort å installere, og hvis du ikke bruker en distro lenge før du prøver en ny, slipper du å ødelegge masse små tweaks som du har gjort for å finstille akkurat den distro'en til din maskin.

 

(ser det begynner å bli litt råttent forklart, men det skyuldes vel at det er litt sent)

 

...glemte å trykke på "Send" før jeg gikk bort i noen minutter....

Uansett er laptop'en min ferdig med install av RH7.3, og maskina har aldri vist så godt bilde i windows som X(-->KDE).

Imponert.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har prøvd Licoris og likte det ikke .

Kjører nå Mandrake 8.2, dette er mere etter min smak, selv om jeg er meget fersk.

 

Kommer sansynligvis til å prøve alle distroene som er nevt over, men tror slacware ligger litt lengre fram i tid. Hvis jeg har forstått det riktig er den helst for litt mere erfarne brukere, altså ikke meg.

Må laste ned hos en venn og tror han begynner å bli lei av at jeg laster ned så mye. (ca 3gb bare i forrige uke)

 

Til han som nevner XP. hadde jeg spurt ett annet spørsmål kunne kanskje svaret hvert bra.

Men det er ikke vits i å sende "off topic" svar som ikke inneholder noe konstruktivt.

Jeg ser tross alt etter ett alternativ til Windows.

Lenke til kommentar

Eg begynte med Slackware, bruker det fortsatt. Slackware ikke for newbies? Hvorfor ikke bare laere seg ting helt fra starten av og ikke sitte og trykke ikoner fra "wizzards" som automatiserer _alt_. Laerer ikke noe av og trykke ikoner. Desuten, taklet eg og starte med slackware, klarer du det ogsaa.

Lenke til kommentar

Sitter her med en Laptop med Lycoris OG WinXP.. er godt fornøyd med Lycoris egentlig, er selv TOTALT ny på dette området..

 

Har ikke prøvd så mange distroer, men syntest lycoris fungerer bra.. med update funksjon alla windows-update og mye annet "stæsj" Ble litt imponert da mp3 filene begynte å spille bare jeg holdt musepekeren over dem.. sånn preview greie :smile:

 

Hadde Mandrake 8.1 på maskinen for en tid siden, men likte ikke denne distroen.. var ganske ustabil på min hardware.. (Fujitsu-Siemens Lifebook E6585)

 

..jeg hadde nok ikke valgt denne distroen dersom jeg var guru på området, men litt lettere å lære linux med en "myk" start :smile:

 

Men jeg kunne ikke klart meg uten WinXP :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...