Gå til innhold

Lang lukkertid, ta bilder i mørket

Anbefalte innlegg

Jeg har et Olympus Camedia c300 digitalkamera, som jeg er godt fornøyd med når jeg tar bilder i dagslys.

Er det noen som har noen tips, for å unngå å få missfarving i mange piksler når jeg tar bilder i mørket med lang lukkertid 4 sek ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet skyldes såkalte "døde" pixels, dvs pixer som har sluttet å fungere. Et program som heter hotpixels kan brukes til å redusere slik støy, og kan lastes ned fra f.eks tucows, tipper jeg. Dette er dessverre en litt billig løsning på problemet. De dyrere kameraene har noe som heter svartbalanse, som selv oppdager de døde pixlene og erstatter informasjonen fra disse med informasjon med en pixel som ligger ved siden av.

HP

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest mafister

Vil ikke "døde pixels" være et problem i dagslys, og i så fall hvorfor ikke? Er det mulig å fikse dette proiblemet? Mener å huske et innlegg fra tidligere der en hadde sendt et kamera inn og fått dette problemet ordnet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

En helt død piksel vil være et problem uansett belysning. Enkelte kameraer har dog innebygd algoritmer som skjuler problemet.

Såkalte "hotte piksler" vil imidlertid først og fremst være aktuelt ved lange lukkertider, som først og fremst brukes nattestid.

MLW

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...