Gå til innhold

husker noen Elite?

murgh

Anbefalte innlegg

på 80tallet elsket jeg et mystisk og uendelig romspill på C64, Elite, som jeg har funnet igjen, til stor glede. nå heter det

Oolite

et energisk geni har OSXtolket trofast, bortsett fra adskillig bedre grafikk, inkorporert iTunes (eller OoTunes) for selvstyrt romsoundtrack, og opensource for store custom muligheter.

og fyren forbedrer det stadig.

jeg er imponert og hekta igjen.

om man ikke kjenner til det klassiske spillet , den dataspill-historiske konteksten , eller det fete konseptet..

Endret av murgh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker selvfølgelig det nesten sagnomsuste Elite. (David Braben var det?). Opprinnelig var det vel skrevet for BBC microcomputers men ble portet til alt fra C-64 til IBM-kloninger. Kom vel dessuten et par tre oppfølgere for en 10-12 år siden om jeg ikke husker feil.

Personlig fikk jeg aldri helt tak i det spillet selv om jeg dypt ønsket å like det. Kanskje dette er muligheten til å gjøre et nytt forsøk?

Eller har jeg moret meg en god del med oppdateringen av en annen klassiker. Nemlig "Head over Heels".

moon5.gif

Downloaden finner dere her. :)

Lenke til kommentar

så dere veit.. Oolite blir jevnlig fetere. Aegidian slipper en ny upgrade hver fredag nå..

noen andre OSXaps i Kosmos verdt å nevne:

Celestia en liten perle, blottet for blod eller highscore, men et fint og rikt rom-reise/oppslagsverk.

Space Combat spartansk romskip-sim, angivelig meget realistisk, og følgelig dritvanskelig.

Argonaut ikke pseudorealistisk 1.PersPOV 3D osv, men en lekker Mactolkning av klassiske Asteroids.

Deimos Rising demo, også en upvamped klassiker. intens Space Invaders.

Homeworld 2 demo, inviklet rom-armada strategi sim. med en GUI detaljert og avansert som en Avid.

Rescue lekreste og mest atmosfæriske deltager i årets iDevGames, og kult space-konsept. også fortsatt i vekst.

Endret av murgh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

med novembers v1.35, har Oolite blitt mye mer enn en polert, trofast hyllest til Elite, og tatt til seg noen av de saftigste elementene fra ArcElite, med mange nye brukerskip, mer sofistikert marked mm.

det fortsetter å vokse (noe man kan følge i Giles' programmererdagbok) men jeg som er solgt, synes det allerede er det feteste spillet på Mac.

Endret av murgh
Lenke til kommentar

nei, ikke Oolite.

det har vært en del snakk om Linux og PC porting, men ingen har kommet langt. det er en lang, vond historie om flere forsøk på å lage Elite-kloner og Elitealikes til PC og palm, med trusler om juridisk smekk fra Frontier og Mr.Braben..

mens Elite/FrontierPCfansen venter (år etter år) på Elite IV, sytes det en god del, og mange misunner Macs Oolite.

for å spille en Elite på PC, tror jeg en skal bruke en DOSbox eller Archimedes emulator og laste ned Elite+ eller ArcElite fra Ian Bells sider.

Endret av murgh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...