Gå til innhold

beste system disk?


Magsf

Anbefalte innlegg

Kommer aldri til å kjøpe Raptor. For tregt.

Ja, hvorfor skulle DU degraderer når du har brukt så my penger på systemet ditt...

*balber om å være lei av SCSI diskusjoner*

Hvis jeg skal kjøpe en ny maskin om noen år, blir det nok SAS på meg. Dessuten har jeg ikke brukt så mye. SCSI-kontrolleren fikk jeg til en sterkt redusert pris, og 15K.3-disken kjøpte jeg som demovare. Kjempekjøp. Jeg kjører ikke bare windows, så S-ATA kan skape en del kompabilitetsproblemer. SCSI er greit å ha da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Funker det godt å ha en SCSI kontroller på PCIbussen altså? Trodde det ble litt liten båndbredde da.

Jo, så hvis du ikke har et server hovedkort med 64bit PCI buss, så er hastigheten bestemt av PCI bussen sin samlede båndbredde på ca 133 MB/sekundet som også er delt med forskjellige komponenter på PC'en.

På nyere hovedkort er S-ATA (150 MB/s pr kanal) kontrolleren integrert på Southbridge (f.eks. ICH5 & ICH6) så her blir båndbredde kapasiteten bestemt av chipsettet. (2 GB/s)

IMHO blir en UltraWide SCSI 320 MB/s kontroller ganske så mye overkill for PCI bussen, men du drar fordellen av SCSI arkitekturen derimot.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til å være en ATA-disk er den et godt valg. Den disken er så å si jevngod med WD Raptor.

 

Edit: bruker den som lagringsdisk, og jeg er ganske fornøyd med den (300GB versjonen)

 

Edit edit: jeg kan ikke si noe om hvordan den er som systemdisk, da jeg bruker en 15K.3 SCSI-disk som systemdisk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Bruker selv en Diamond max 10/16mb disk. Da har jeg en 50gb partisjon til boot og programmer , samt ca 200gb til lagring. Funker bra det.

 

Skal du ha raptor så bør du vel ha en ekstra disk i tillegg til lagring om du laster ned mye osv. Da kan det fort bli en del dyrere.

har ikke planer om raptor nei :p

Lenke til kommentar

Min mening er nå at skal man tenke økonomi, så har den maxtor-disken med 16 MB cache gjort det økonomisk uforsvarlig å gå til anskaffelse av WD Raptor. Ytelsesmessig puster den WD Raptor i nakken, samtidig som den slår knockout på alle andre 7200rpm disker på markdedet, og har mye større kapasitet enn Raptor. Den støyer ikke så mye heller. Skal man tenke ytelse nå, må man nok gå opp på SCSI-disker.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
beste os diskene blir vel raptor serien til WD.. 74 gb versjonen er noe bedre enn 36 gb versjonen...

Feil. Beste OS-disk er Seagate Cheetah 15K.3, ikke WD Raptor.

Men så kan man ikke heeeeeeeeelt sammenligne Raptor og Cheeta da..

Det mener egentlig jeg også. Men det er mange som prøver å gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...