jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Hei jeg holder på og lage et enkelt lite program som laster inn et bilde og legger noen streker oppå det. Dette bruker jeg til å se om bilder jeg har tatt er i det gyldne snitt. Dette fungerer veldig bra ved små bilder. Men jeg har støtt på et lite problem.. dersom bildene er for store for skjermen går alt helt over styr. Derfor lurer jeg på om noen har en kode for å forminske bilder som er i pictureboxer (UTEN at bildene mister ratioen sin altså at de ikke blir strukket og forvrengt i lengre og bredde, da mister hele programmet meningen.) Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Se på denne koden: Option Explicit Private Declare Function GetPixel Lib "gdi32" (ByVal hdc As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long) As Long Private Declare Function SetPixel Lib "gdi32" (ByVal hdc As Long, ByVal x As Long, ByVal y As Long, ByVal crColor As Long) As Long Private Sub Command1_Click() Dim x, y, color, forskjell Picture1.Cls forskjell = VScroll1.Value / 10 For x = 0 To (Source.ScaleWidth * forskjell) - 1 For y = 0 To (Source.ScaleHeight * forskjell) - 1 color = GetPixel(Source.hdc, Val(x / forskjell), Val(y / forskjell)) SetPixel Picture1.hdc, x, y, color Next y Next x End Sub Private Sub Form_Load() VScroll1.Min = 1 VScroll1.Max = 10 VScroll1.Value = 5 End Sub Hvis den ikke gjør noe særlig mening kan jeg laste opp prosjektet Lenke til kommentar
Vain Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 image1.Stretch = true image1.width= 400 'eller no image1.height = 400 Ville ikke denne også funke? Lenke til kommentar
jjjjjjjjjjeeeeeeeeeeee Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 Hvis den ikke gjør noe særlig mening kan jeg laste opp prosjektet forstår hvordan den fungerer men får den ikke helt til å virke så det hadde vert veldig fint om du hadde giddet å laste opp prosjoktet ja Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 .. Forminsk_bilde.zip Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Det er mye bedre å bruke API-kallet CopyImage til dette formålet. På den måten får man mye bedre kvalitet ved omgjørelsen, samt høyere ytelse. Jeg har vedlagt et eksempel på dette. Men som 86Fredrik nevner er det også mulig å bruke Image-kontrollen, dog med dårligere kvalitet. Change_Size.zip Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå