Gå til innhold

oivind_dahle's topp liste på LCD skjermer

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Legg til NEC 1960NXi og BenQ FP937 i listen over spillskjermer 19".

Fjern kommentaren om at 19" ikke egner seg til spill. Med 12ms responstid er dette i ferd med å endre seg. Ellers er jeg mer eller mindre enig i lista

Virker som om Benq-en kommer godt ut i testen som kommer snart??

Vurderer denne seriøst, opp mot Viewsonic'en med 16ms.

Lenke til kommentar

Er forresten forskjellen på NEC 1960NXi og 1980SX like stor som prisen skulle tilsi?

Det er jo nesten 2 forskjellige klasser prismessig.

apollox: de to skjermene er laget for to helt ulike markeder, og er vanskelig å sammenligne direkte. Det korte svaret for vanlige hjemmebrukere er dog nei.

Det er helt opplagt at dere skjermtesterne har blitt veldig "kresne" (kvalitetsbevisste er vel et bedre ord) og at dere ser ting som (nesten) ingen alle ser... Så det jeg lurer på er; hvilken 19" vil dere anbefale til en vanlig hjemmebruker som "aldri" spiller? Enkelte av favorittskjermene koster jo ikke bare skjorta men hele garderoben, og som du sier vil jeg sikkert ikke merke store forskjellen på en proff skjerm og en god vanlig skjerm.

Spørsmålet er altså: Hvilken 19" anbefaler du til folk som har et "elev-ved-videregående-uten-fast-inntekt-men-med-en-del-penger-på-konto-som-de-helst-ikke-vil-bruke-for.mye-av"-budsjett?

Lenke til kommentar
De fleste skjermene har en lysstyrke på 250cd/m2 som du sa

Kontrasten pleier vel å ligge på rundt 500

Og innsynsvinkelen på 170?

Så tror du har rett på alt bortsett fra litt mindre kontrast

Jo, det pleier å være 500, men det BURDE være mer.. vi har tolket det på forskjellige måter...

Lenke til kommentar

kontrast og innsynsvinkel er avhengig av hvilket panel som skjermen baseres på.

Les LCD guiden (under guider) for forklaring. Alle skjermtestere på hw har sin favoritt etter bruksområde.

Grafikere bør se etter VA baserte skjermer.

Spillere bør se etter TN baserte skjermer.

De som vil ha en mellom ting ser på IPS baserte skjermer.

Min personlige favoritt er IPS baserte skjermer.

Lenke til kommentar
Hva med viewsonic VX910 19""?

Den skal visst være noe av det beste du får i 19""-sjiktet.

Sveinl.

spørs hvilket bruksområde du snakker om.

At noen skjermer er litt dyrere enn ander kommer veldig ofte an(d) på at de bruker litt dyrer komponenter i billedprosessor enn andre.

Samenligne den med Eizo L788 eller NEC 1980 SXi ville vært litt feil.

Men har man ikke spesielle preferanser er det en helt ypperlig skjerm. Missfårstå meg rett, men noen krever det lille ekstra. For min del liker jeg å se løsninger som tilfredstiller mitt behov. Det som jeg legger merke til er at jeg visste ikke om behovet før en skjermprodusent introduserer dette for meg. Eks: DV funksjonen til NEC.

Men det er mange bra skjermer der ute, jeg har dog ikke sett alle.

Lenke til kommentar
En verden uten CRT-skjermer blir en bedre verden.

En verden uten CRT blir en verden med mindre konkurranse og kjempedyre priser ;)

Vi får håpe at dersom CRT forsvinner så tar plasma over som 2.valget :p

Sveinl.

Jeg for min del håper at CRT ennå vil være på markedet, da denne teknologien ennå har sin målgruppe.

Lenke til kommentar
En verden uten CRT-skjermer blir en bedre verden.

En verden uten CRT blir en verden med mindre konkurranse og kjempedyre priser ;)

Vi får håpe at dersom CRT forsvinner så tar plasma over som 2.valget :p

Sveinl.

Jeg for min del håper at CRT ennå vil være på markedet, da denne teknologien ennå har sin målgruppe.

Jeg er helt enig med deg. Om ikke bare for målgruppen, så for konkurransen sin del ;)

Sveinl.

Lenke til kommentar
Hva med viewsonic VX910 19""?

Den skal visst være noe av det beste du får i 19""-sjiktet.

Sveinl.

spørs hvilket bruksområde du snakker om.

At noen skjermer er litt dyrere enn ander kommer veldig ofte an(d) på at de bruker litt dyrer komponenter i billedprosessor enn andre.

Samenligne den med Eizo L788 eller NEC 1980 SXi ville vært litt feil.

Men har man ikke spesielle preferanser er det en helt ypperlig skjerm. Missfårstå meg rett, men noen krever det lille ekstra. For min del liker jeg å se løsninger som tilfredstiller mitt behov. Det som jeg legger merke til er at jeg visste ikke om behovet før en skjermprodusent introduserer dette for meg. Eks: DV funksjonen til NEC.

Men det er mange bra skjermer der ute, jeg har dog ikke sett alle.

Bruksområde: spill og vanlige programmer. Skal ikke være noe etterslep på denne etter hva jeg har hørt (i spill og kjappe bevegelser). Skarpt og klart bilde skal det visstnok også være.

Pluss at de som har den skryter av kvalitetsfølelsen den gir.

Hvis du tar et kjapt søk i produktguiden, ser du hvilke erfaringer folk har med denne. Og den koster 5000 kroner som er veldig bra for en så bra 19"".

Jeg må innrømme at jeg er helt nybegynner og at du er mer ekspert, men tror da at jeg har begrepene ihevd enda :)

Sveinl.

Lenke til kommentar
Hva med SS 710T?

Hva med den?

Wops, glemte visst noe der. 710T i forhold til 172X? Tror jeg snakket med en moderator elns om det. Fargegjengivelsen på 710T var bedre eller noe? Begge to har jo 12ms.

tja, hva skal jeg si?

Samsung lager bra skjermer de. For den store masse er dette meget bra skjermer som folk vil forelske seg i. Samsung er foruten å være den største produsenten av LCD panel også en av de store skjermleverandørene.

Mine tanker er derimot at Samsung prøver å utkonkurere alle andre på pris. Noe som er bra for oss forbrukere, da prisene vil falle.

De skjermene vi her diskuterer har dog ikke jeg mest erfaring med. Men uansett er Samsung en skjermprodusent som lager mye bra modeller.

Vi tar dog i løpet av vinteren en ny stor test av LCD skjermer ala den vi hadde i fjor vinter. Da sammenligner vi skjermer opp mot hverandre. Men de fleste har ikke den muligheten og er derfor meget fornøyd med det valget de tok.

Lenke til kommentar

Kjempebra initativ, Øivind. Dette er info som mange er interessert i. Det viktige er jo ikke hvilken skjerm som er aller aller best, men hvilke skjermer man bør se på når man vurdere hvilken som passer best til sine egne behov. Det synes jeg denne tråden gir god hjelp til.

(Litt snodig rangering, though. Førsteplass, tredjeplass, femteplass og åttendeplass? Hva er i så fall imellom? ;))

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Er det noen vil spå eller vet som ca hva Eizo L788 vil koste i butikk/webshop

Hva med Apple sine nye lcd skjermer som attpå til er i widescreen format

Og er det noen som vet hvilke paneler som brukes i disse Apple skjermene...

1) l788 vil legge seg i prisklassen til l795 (tror jeg)

2) appel tror jeg har bra skjermer

3) IPS baserte. eller underkategorien s-ips basere skjermer (tror jeg)

Lenke til kommentar
Kjempebra initativ, Øivind. Dette er info som mange er interessert i. Det viktige er jo ikke hvilken skjerm som er aller aller best, men hvilke skjermer man bør se på når man vurdere hvilken som passer best til sine egne behov. Det synes jeg denne tråden gir god hjelp til.

(Litt snodig rangering, though. Førsteplass, tredjeplass, femteplass og åttendeplass? Hva er i så fall imellom? ;))

legger til her at dette er mine preferanser.

Ingen fasit svar på dette området Holger. Grattis med ny skjerm foresten :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...