Ni kon Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Etter ønske fra flere hold setter jeg opp en liste over mine valg i LCD verden. Noen skjermer har jeg dog ikke testet, men disse vet jeg av erfaring (av produsent) er så bra som jeg misstenker. Før jeg begynner er det vel ikke noen hemmelighet at jeg er stor tilhenger av Eizo og NEC på LCD fronten. Når det gjelder produsenter rangerer lista mi slik: Delt 1.plass: Eizo og NEC Delt 3.plass: Viewsonic og LaCie (mulig apple kommer inn her) Delt 5.plass: Samsung, Iiyama, LG og Philips Delt 8. plass: Benq, CTX Øvrige som ikke er nevnt havner da selvfølgelig lenger ned på lista Skjermene jeg anbefaler (topp 3) 17" Bilde: 1. Eizo L568 2. Eizo L557k 3. Samsung Syncmaster 173T 4. NEC 1760NX (tar med NEC siden den er TN basert og kriger med de andre her) Spill: 1. NEC 1760NX 1. Iiyama E431S 3. Eizo L550 / Samsung 172x Imformasjon om 17" markedet: I bilde har akkurat Eizo slippet første valget her. Dette er en sikker vinner. Det er også kommet noen skjermer med 8 ms resonstid (dog mistenker jeg at de måler den responstiden fra grått til offwhite) Iiyama slipper en 10 ms skjerm i disse dager også. NEC kommer med en ny serie skjermer snart som heter NEC 1770 NX, denne skal ha en ny teknologi som heter DV. 19" Bilde: 1. Eizo L788 og L795 1. Nec 1980 SXi 2. Eizo L768 Spill: 1. Philips 190S5CS 2. viewSonic VX910 Kan ikke skrive noen jeg anbefaller her , da 19" er generelt lite egnet til raske fps spill. Men dette varierer fra person til person. Om 19" markedet nevnes at det kommer en del skjermer med raskere responstid. For dere som må ha 1600 x 1200 her nevnes at CTX har en skjerm. Hvorvitt det er lønnsomt aner jeg ikke Store ting på 19" markedet: Eizo har akkurat sluppet en ny serie, det samme har NEC. NEC kommer midlertidig med en sinnsyk serie her som har DV om en mnd's tid. 20" og 21" markedet. Bilde: 1. Eizo L885 2. NEC 2080 ux + 3. LaCie photon20visionII Spill 1. NEC 2080 UX+ 2. Viewsonic vp201s eller b 3. Dell 2001FP UltraSharp Drar ut Viewsonic her som er et særdelig bra med tanke på pris vs ytelse. Nevner også at Samsung 213t er et ganske bra valg for deg som ikke er utpreget spiller eller fotoredigerer Helt til slutt ser dere jo at NEC og Eizo går igjen her. Eizo er kanskje bedre på det statiske bilde, mens NEC er bedre på det dynamiske bilde Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Nydelig! Dette kommer til å hjelpe mange!! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 19" Bilde: 1. Eizo L788 og L795 1. Nec 1980 SXi 2. Eizo L768 Jeg antar at L768 og L767 vil ligge likt på 3. plass her, eller? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 appolox: Det er en liten forskjell på de skjermene, men jeg tviler på at du ser forskjell på de to uten å direkte sammenligne disse. Dog påpeker jeg at jeg syns skjermen din er alldeles nydelig, og vil som du sier vil den ligge i dette sjiketet den også Lenke til kommentar
idle_man_1 Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 (endret) Når en skal velge skjermkort til en LCD skjerm, så følger en vel de samme retnings linjene for valg av skjermkort til CRT skjermer vil jeg tro ? Selvsagt vil en jo ha et skjermkort som har 1600x1200 på DVI utgang på skjermkortet om LCD skjermeen har dette som max oppløsning. jeg har bestemt meg for Ati radeon X800, om det blir pro eller XT versjonen har jeg ikke helt klart å bestemme meg for, derfor lurer jeg på om det har noen hensikt å vente på XT når jeg har en eizo L885 LCD skjerm, 20,1" ? edit: Det har vel ikke akkurat vært diskutert så mye om skjermkort til LCD på forum tror jeg? Endret 18. september 2004 av idle_man_1 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 skjermkort er dog ikke min sterkeste side. MEn jeg er utrolig inponert over fargegjengivelsen på mitt POV 6800 ultra. Men her spiller også drivere inn da. Antar at Nivida har et lite forsprang på fargegjengivelse pga ps 3. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Ikke et krav, men jeg hadde blitt veldig glad om du hadde giddet å oppgi ca. pris på skjermene også. (Selvfølgelig fordi jeg ikke gidder å sjekke det selv ) Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Legg til NEC 1960NXi og BenQ FP937 i listen over spillskjermer 19". Fjern kommentaren om at 19" ikke egner seg til spill. Med 12ms responstid er dette i ferd med å endre seg. Ellers er jeg mer eller mindre enig i lista Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Dog påpeker jeg at jeg syns skjermen din er alldeles nydelig, og vil som du sier vil den ligge i dette sjiketet den også hehe, akkurat hva man prøver å hinte frem. Blir aldri lei av å prøve å få bekreftet at skjermen er bra. :!: Jeg skal slutte. Er forresten forskjellen på NEC 1960NXi og 1980SX like stor som prisen skulle tilsi? Det er jo nesten 2 forskjellige klasser prismessig. Lenke til kommentar
DeeTee Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Man ser kraftig forskjell på kvaliteten i bildet ved forskjellige skjermkort. Selv om et GF3 Ti200 kort har DVI output, så er kvaliteten på denne heller dårlig. Et GF4 4600 er hakket bedre, men når de ser et 6800 kort i aksjon - ser man at kvaliteten i bildet ikke slår sprekker. Kan tenke meg Matrox korta også er glitrende siden de har holdt på med 2D bildebehandling endel år. GF3 Ti200 hadde ganske grøtete DVI. Viser kanskje at jo nyere kort man har jo bedre utbytte vil man ha av en god skjerm. Og at dette også kan skille mellom oppfatningene flere sider har om like LCD skjermer. Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Hva med SS 710T? Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Hva med SS 710T? Hva med den? apollox: de to skjermene er laget for to helt ulike markeder, og er vanskelig å sammenligne direkte. Det korte svaret for vanlige hjemmebrukere er dog nei. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Dette var flott, har nettopp bestilt meg en NEC 1760NX, etter at min gamle fikk en feil med kabelen. Kom frem til at dette da var et gyllent tidspunkt for å bytte, siden den gamle skjermen er 7 år gammel Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Jeg stusser litt over at du tydeligvis har ombestemt deg. I "Den store LCD-testen", del 1, i vurderingen av spillytelse, gir du gullmedaljen til Iiyama E431S, sølvmedaljen til Hercules Prophetview 920 DVI, og på bronseplass har vi NEC 1760 NX sammen med Hyundai Q17S. http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=5454&side=22 Nå, derimot, har NEC 1760NX kommet på førsteplass, med Iiyama E431S på andreplass. Hvorfor har du ombestemt deg? (Jeg spør selvfølgelig utelukkende fordi jeg er interessert i å kjøpe en 17" til spill, og blir litt forvirret.) Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 bureaucrator De deler førsteplassen. Dog er Necen bedre fordi den er bedre, da den også er sterk på bilde (noe iiyamaen ikke er) Lenke til kommentar
Dingot0m Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 (endret) Hva med SS 710T? Hva med den? Wops, glemte visst noe der. 710T i forhold til 172X? Tror jeg snakket med en moderator elns om det. Fargegjengivelsen på 710T var bedre eller noe? Begge to har jo 12ms. Endret 18. september 2004 av Dingot0m Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Ah, da skjønte jeg Vel, dette er Øivind sin personlige liste, og han har ikke sett alle skjermer, så da vil listen heller ikke kunne være helt korrekt. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 bureaucrator De deler førsteplassen. Dog er Necen bedre fordi den er bedre, da den også er sterk på bilde (noe iiyamaen ikke er) Da er det oppklart. Enkelt og greit Lenke til kommentar
ketle Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Har du noen formening om hvor mye de nye NEC ene kommer til å koste? Lenke til kommentar
abjerck Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 hvordan har du sammenlignet skjermene ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå