Gå til innhold

FX5700Ultra eller FX5900 (XT)


Makky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt riktig, TDK.

 

La oss en gang for alle klare opp i dette med pipelines.

 

fx5700ultra har 4x1 pipelines, altså 4

fx5900 har 4x2 pipelines, altså 8.

9800pro har 8x1 pipelines, altså også 8

6800 har 12x1 pipelines, altså 12

8x1 pipelines skal yte bedre enn 4x2, tror jeg, mens de begge er 4x1 overlegne.

Det er upresist dessverre. Geforce 5900xt sies riktignok ofte å ha 4x2 pipelines. Det har bare 4 pipelines men har 2 TMU'er (Texture memory units) som kan gi 8 textures per klokkesyklus men kun hvis en bruker multitexturing.

 

:Edit.. Mulig dette er dårlig forklart, men jeg fikk ikke beskrevet det bedre. Det er sikkert noen som kan gi en god forklaring på dette.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
mitt Gainward fx5900 2,8 ns hadde 8 pipelines

Jaja.. Jeg skal ikke gå inn i noen dyp diskusjon om dette da jeg rett og slett ikke er på trygg grunn her. Mener bare å huske at jeg leste her på forumet engang at 5900xt bare kunne skrive 4 pixler med farge til skjermbufferet per klokkesyklus.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Det er upresist dessverre. Geforce 5900xt sies riktignok ofte å ha 4x2 pipelines. Det har bare 4 pipelines men har 2 TMU'er (Texture memory units) som kan gi 8 textures per klokkesyklus men kun hvis en bruker multitexturing.

Texture Mapping Unit. Men ja, det er riktig. Med dual texturing er 4x2 like rask som 8x1.

 

Jaja.. Jeg skal ikke gå inn i noen dyp diskusjon om dette da jeg rett og slett ikke er på trygg grunn her. Mener bare å huske at jeg leste her på forumet engang at 5900xt bare kunne skrive 4 pixler med farge til skjermbufferet per klokkesyklus.

Ja det stemmer, men den kan "dual pumpe" 8 non texture operasjoner som Z og stencil operasjoner per clock (også betegnet som 8x0).

Lenke til kommentar
mitt Gainward fx5900 2,8 ns hadde 8 pipelines

The general configuration of NV35 remains very similar to NV30. Where NVIDIA initially tried to advertise NV30 as an 8 pipeline based chip testing indicated that it could only output 4 colour writes per clock, and NVIDIA have since openly stated that NV35 is a 4 pipeline design with two bilinear texture samplers per pipe with an optimised stencil rendering path.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...