platium Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Hei hei! Jeg er ny innen programmering, derfor lurte jeg på hva som er lurest å lære først? Jeg har veldig lyst å lære meg programmering til å utvikle Mac Applikasjoner. Håper noen kan svare meg Takker for all hjelp! Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Brukes ikke Objective C mye i OS X? Lenke til kommentar
platium Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 Ja, det er godt mulig. Har faktisk hørt noe om det, men kunne tenkt meg et svar fra noen som har skikkelig peiling på det der Takker for ledetråd A N K Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Jeg tror jeg ville undersøkt Apples APIer, mener de heter noe sånt som Cocoa og Carbon. Lenke til kommentar
platium Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Takker, jeg har funnet ut at Cocoa er det som brukes for applikasjoner som skal kun støtte Mac OS X og Carbon støtter både MacOS9 og MacOSX Frank2004: Java. Ja det vet jeg, men går det ann å lage samme applikasjonene som med Cocoa? Samme interfacet liksom. (Utseende) Takk Lenke til kommentar
ketilkn Skrevet 7. oktober 2004 Del Skrevet 7. oktober 2004 (endret) Man kan bruke Cocoa med Java under OS X. Cocoa kan du da ikke bruke med andre operativsystem. Alle Java-applikasjoner bruker standard aqua-utseende så hvis det kun er utseendet du er ute etter kan du også bruke swing eller awt. Objective C og Cocoa er forøvrig en fryd å utvikle med. Når det gjelder Carbon er det en blindvei, styr unna. Gammelt, utdatert, tungvint, og kjedelig. Carbon ble utviklet for at det skulle være enklere å porte eksiterende Mac OS 9 program til OS X. Det viste seg nemlig at ikke alle var interessert i å droppe hele eldre kodebasen sin å omfavne Objective C og Cocoa da Jobs kom slepende med NEXTSTEP. Siden du ikke har noe gammel kodebase å slite med kan du glemme Carbon. Endret 7. oktober 2004 av ketilkn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå