Gå til innhold

lokale butikker vs nettbutikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hva med hva man hører om da?

 

tenker på rykte...

tror flere holder seg borte fra lokale sjapper på

grunn av et rykte de har i område.

 

hører ofte det, hvor kult det er å prate om

den butikken, hvor det ble kjøpt

og hvor dritt alt var når flere kjenner til stede.

 

dessuten er det ikke like kult å prate om gode erfaringer.

 

"prata med de nede på xxx før eg kjøpte.

de viste hva de pratet om altså. helt avgjørende

for min del, kjøpte med en gang. måtte vente en dag,

men det gjorde ikke no. har hjulpet meg masse etterpå også!"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
nei, seriøst. du sier at om du har et godt forhold til nettbutikken. kan ikke helt se

for meg hvordan en nettbutikk(med de store kundemassene) har mulighet eller

kapasitet til å holde et godt forhold til hver enkelt kunde.

 

er da flere personer her på forumet som har gode forhold til div nettbutikker som gjenspeiles i at når de har hatt feil på et produkt så har nettbutikken sendt en ny vare før de har mottatt produktet med feil.

selvfølgelig så gjelder ikke dette for flertallet, men kjøper man massevis av varer fra samme nettbutikk over lengre tid så åpner dette selvsagt for litt bedre vilkår ved retur.

 

er helt greit at en butikk skaffer de samme varene, men hvordan er det med lageret til butikken?

vil jo ta langt kortere tid å bestille fra en nettbutikk som har varen på lager enn å måtte ta turen til en lokal butikk for så å skal ha dem til å bestille den samme varen fra leverandøren til produsenten, trenger selvsagt ikke være snakk om mye lengre ventetid, men en forskjell på 2-3 dager blir fort i det meste laget når det gjelder hardware man har bruk for, spesielt når man helst skulle ha hatt dette dagen før.

 

selvsagt, lagerbeholdningen som blir oppgitt kan alltids være lagerbeholdningen i danmark, evt oppdiktet.

forøvrig har jeg ikke vært borti et eneste tilfelle hvor nettbutikkene jeg har handlet hos har prøvd å lure forbrukeren med suspekt lagerbeholdning.

angående forskyvning av leveringsdato, blir den forskyvet så er det ikke verre at man sender mail til nettbutikken, da får man stort sett kjapt svar :) , og hvis fav.butikken min ikke har varen på lager så studerer jeg leveringsdatoen de opererer med, er den bekreftet eller ubekreftet, hvis den er bekreftet så er det stort sett garantert at de får den inn den dagen. hvis det er for lenge til så besøker jeg en av de andre nettbutikkene og ser om de har varen på lager.

 

jeg er storfornøyd med nettbutikkene jeg handler hos, derfor ser jeg egentlig ingen grunn til å handle andre steder (så lenge ikke prisen tilsier noe annet), og så lenge ingen av nettbutikkene gir meg grunn til å handle andre steder så kommer jeg nok til å fortsette å handle hos de :)

 

-rimelige priser

-svarer kjapt, setter alltid kunden i fokus

-rask levering

-godt utvalg

Endret av Slettet-80wCWpIM
Lenke til kommentar

"nomore" stiller en del spørsmål hvor svarene og meningene han blir møtt med

ikke nødvendighvis vil være relevante for han og butikken hvor han arbeider.

Forumet her er nok fjernt fra gjennomsnittsbrukeren av datamaskiner.

Har selv handlet endel hos den lokale databutikken , men hverken pris , service , utvalg , leveringstid eller support ved problemer og reklamasjoner kan måle seg med f.eks PS.Data.

I tillegg kommer angrefristen som jeg synes noen av nettbutikkene praktiserer rundhåndet til min fordel som kunde .

Jeg hverken sier eller mener de lokale butikkene gjør noen dårlig jobb.

Det er bare det at spesielt tre av nettbutikkene gjør det enda bedre og det til en lavere pris .

Lenke til kommentar
nei, seriøst. du sier at om du har et godt forhold til nettbutikken. kan ikke helt se for meg hvordan en nettbutikk(med de store kundemassene) har mulighet eller kapasitet til å holde et godt forhold til hver enkelt kunde.

 

i en butikk er dette langt lettere, ettersom man møtes ansikt til ansikt. og kjøper du en del, vil en selger klare å kjenne deg igjen neste gang, for så å kunne opprettholde et godt forhold til kunden.

Eller å eventuellt bruke anledningen til å legge skylden over på deg.

 

Det er ofte direkte ubehagelig å møtes ansikt til ansikt med mennesker.

 

Derfor er det enklere å opprettholde gode kundeforhold via nettet - fordi mesteparten av kontakten skjer skriftlig.

 

Det er umulig å vite om en selger i en butikk kan fagfeltet sitt og en selger bløffer og selger deg det med høyest profitt (slik som de fleste på elkjøp). Finner jo ikke ut om du har blitt lurt føt du kommer hjem.

Lenke til kommentar
"nomore" stiller en del spørsmål hvor svarene og meningene han blir møtt med

ikke nødvendighvis vil være relevante for han og butikken hvor han arbeider.

Forumet her er nok fjernt fra gjennomsnittsbrukeren av datamaskiner.

Har selv handlet endel hos den lokale databutikken , men hverken pris , service , utvalg , leveringstid eller support ved problemer og reklamasjoner kan måle seg med f.eks PS.Data.

I tillegg kommer angrefristen som jeg synes noen av nettbutikkene praktiserer rundhåndet til min fordel som kunde .

Jeg hverken sier eller mener de lokale butikkene gjør noen dårlig jobb.

Det er bare det at spesielt tre av nettbutikkene gjør det enda bedre og det til en lavere pris .

eg er ikke nødvendigvis ute etter informasjon eller tips for å direkte la det

komme til fordel for hvor eg jobber.

 

eg er bare nyskjerrig, og ønsker egentlig å få igang en debatt om dette.

Lenke til kommentar
nei, seriøst. du sier at om du har et godt forhold til nettbutikken. kan ikke helt se

for meg hvordan en nettbutikk(med de store kundemassene) har mulighet eller

kapasitet til å holde et godt forhold til hver enkelt kunde.

 

er da flere personer her på forumet som har gode forhold til div nettbutikker som gjenspeiles i at når de har hatt feil på et produkt så har nettbutikken sendt en ny vare før de har mottatt produktet med feil.

selvfølgelig så gjelder ikke dette for flertallet, men kjøper man massevis av varer fra samme nettbutikk over lengre tid så åpner dette selvsagt for litt bedre vilkår ved retur.

 

er helt greit at en butikk skaffer de samme varene, men hvordan er det med lageret til butikken?

vil jo ta langt kortere tid å bestille fra en nettbutikk som har varen på lager enn å måtte ta turen til en lokal butikk for så å skal ha dem til å bestille den samme varen fra leverandøren til produsenten, trenger selvsagt ikke være snakk om mye lengre ventetid, men en forskjell på 2-3 dager blir fort i det meste laget når det gjelder hardware man har bruk for, spesielt når man helst skulle ha hatt dette dagen før.

 

selvsagt, lagerbeholdningen som blir oppgitt kan alltids være lagerbeholdningen i danmark, evt oppdiktet.

forøvrig har jeg ikke vært borti et eneste tilfelle hvor nettbutikkene jeg har handlet hos har prøvd å lure forbrukeren med suspekt lagerbeholdning.

angående forskyvning av leveringsdato, blir den forskyvet så er det ikke verre at man sender mail til nettbutikken, da får man stort sett kjapt svar :) , og hvis fav.butikken min ikke har varen på lager så studerer jeg leveringsdatoen de opererer med, er den bekreftet eller ubekreftet, hvis den er bekreftet så er det stort sett garantert at de får den inn den dagen. hvis det er for lenge til så besøker jeg en av de andre nettbutikkene og ser om de har varen på lager.

 

jeg er storfornøyd med nettbutikkene jeg handler hos, derfor ser jeg egentlig ingen grunn til å handle andre steder (så lenge ikke prisen tilsier noe annet), og så lenge ingen av nettbutikkene gir meg grunn til å handle andre steder så kommer jeg nok til å fortsette å handle hos de :)

 

-rimelige priser

-svarer kjapt, setter alltid kunden i fokus

-rask levering

-godt utvalg

i praksis har leverandøren våres samme lager(geografisk) som

nettbutikkene, eller leverandøren dems.

 

så teoretisk sett, dersom kunden og butikken tilhører samme postkontor,

vil de som regel ta like lang tid før butikken får det, som at kunden får det

fra nettbutikk. ofte er også nettbutikken et mellomledd, slik at det kan gå kortere

tid til kunden har varen dersom den bestilles fra butikk.

 

dersom en kunde oppgir at det haster er det ofte også mulig å få tilsendt

varen direkte hjem(som en ekstra service). varen går dermed rett fra leverandør,

og hjem til kunde. kunde må da som regel betale frakten ettersom at butikken

ikke kan benytte samme forsending til andre varer.

 

og til daglig har som regel en butikk en stor fordel(dersom den har flere leverandører), dersom en ikke har det inne, har som regel en annen det.

komplett for eksempel, får hele sitt utvalg fra en og samme leverandør. da

selvfølgelig en av de større i markedet, på godt og vondt.

Lenke til kommentar

til trådstarter; å starte en slik diskusjon på et forum som dette vil kun gi deg en over vekt av argument for netthandel, det sier seg selv, storparten av de som er brukere her har stor glede av å innhente informasjon om varen de skal kjøpe for så å finne en egnet butikk å bestille dette fra til billigste pris. Resten av befolkningen som ikke har interesse av å bygge egne maskiner eller oppgradere sine maskiner selv handler i butikker, og det er ikke slik at lokale butikker taper i kampen om kundene, nei det er tvert imot, salgstallene peker i bratt kurve oppover. Websjapper og butikker vil leve side om side i all overskuelig framtid. Det som skiller de er at de har ulike kundegrupper og det er ganske typisk for data nerder å rakke ned på folk som ikke kan like mye, ergo også stedene de "dumme" handler på, butikker får langt mere kjeft enn det som er fortjent, det er ganske mange hundre tusen som kjøper sine maskiner der og er storfornøyd med handelen sin.

Endret av Killer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...