AKIRAx77 Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Jeg tar et fotokurs i regi av Oslo Kamera Klubb med Terje Skårer. Jeg storkoser meg og lærer mye spennende hvergang! Siste kurskveld pratet han om makro ringer. En ring man setter mellom kamerahuset og linsen. Dette gjør at en eksisterende linse kan få litt bedre makro egenskaper. Man får kjøpt en og en som man setter på, eller man kan kjøpe et kit som har tre forskjellige lengder. Jeg kjøpte den minste. De hadde en som var ca det dobbelte, og en som var 2/3 lengre enn den jeg kjøpte. Alt vil gi enda mer makro. Jeg ble anbefalt i butikken å ikke kjøpe Nikon orginal da denne ikke tillater autofokus. Selv om man strengt tatt ikke bruker det så mye når man tar makro bilder. Så her er to bilder med den på. Linsa er kit linsa 18-70 som fulgte med kamera. For en investering på litt over 600 kr (www.fotovideo.no) så synes jeg den gir meget bra makro. Dette er bare en kjapp test. Dette bilde er UTEN macro ringen. AKIRA Endret 17. september 2004 av AKIRAx24 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 Og et bilde MED makro ring på. AKIRA Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Snakker om solen! Lurte faktisk akkuratt på hvordan en slik funker! Fin mini-test! Er dette det nærmeste du kommer? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Dette kalles gjerne mellomringer og kan gi deg et bra resultat - men ekte "makro" er det vel egentlig ikke før du har 1:1 forstørrelse (dvs at 1mm på pæra dekker 1mm av bildebrikken).. Mellomringer kan funke bra, men de gir ikke like bra resultat som et makroobjektiv (som du får for 3500 kr i nettbutikken, eller 2000 kr fra USA) f.eks. Sigma 105mm eller Tamron 90mm. Et makroobjektiv med mellomringer vil gi enda heftigere resultat... Lenke til kommentar
2roll Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 Bildekvaliteten forringes ikke av mellomringer, men du mister litt lys. Kjøper du et kit med tre ringer, så får du på de fleste linser iallefall 1:1 makro. Mitt kit (Canon) kostet ca 1000,- Mellomringens funksjon er å flytte objektivet lenger ut fra huset. Dette gir bedre nærgrense, men man kan ikke lenger fokusere på uendelig som man kan med skikkelige makro-objektiver. Jo lenger objektivet kommer ut fra huset, jo bedre makro. Men samtidig blir området som er skarpt (dybdeskarpheten) mindre og mindre. Med alle tre ringene på et 50mm objektiv så er dybdeskarpheten bare noen millimeter. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 18. september 2004 Forfatter Del Skrevet 18. september 2004 Kurs holderen fortalte på kurset en historie om at han hadde tatt et paprør av typen man får arkitekt tegninger i (ganske langt mao). Så hadde han taipet fast en mellomring i hver ende, så han fikk festa det til kamera og linsa. Med det hadde han tatt et makro bilde opp snabelen på en flue. Han viste bilde på kurset. pga papprøret ikke er lystett så var ikke bilde den beste kvalitet, men den illustrerte poenge med mellomringer og hvor langt man kan ta det. AKIRA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå