nr.4 Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 For litt siden så jeg et morsomt framkomstmiddel i en tegnefilm. Figuren sto på rulleskøyter, og trakk på et lite badekar på hjul. På ryggen hadde han festet en påhengsmotor som han kjørte i vannet som var oppi badekaret. Den umiddelbare reaksjonen til oss som så på var at dette ikke ville funke. Tre sekunder etter fikk vi tenkt oss om, og vi fant at jo, det hadde det. Nå, hva sier dere? Det hadde funka ikke sant? Noen som har prøvd? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 Noe aka det vedlagte bildet?? Tror ikke det funker med mindre du har bremsemulighet på både badekaret og rulleskøytene, samt god slakk på tauet for å gjøre det effektivt. Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 17. september 2004 Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Motoren som dytter deg fremover dytter badekaret like mye bakover, og dermed oppnår du ikke store fremdriften. Edit: (Pga. tauet mellom deg og badekaret.) Endret 17. september 2004 av C! Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 17. september 2004 Forfatter Del Skrevet 17. september 2004 (endret) Omtrent akkurat sånn ja. Det ser mildt sagt... unaturlig ut... Edit: Heh, ja. Du har selvfølgelig rett C!. Det virker bra dumt etter at man har skjønt det. Endret 17. september 2004 av nr.4 Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Akkurat som den gamle fortellingen om duden som rir på sin hest ned i et gjørmehull, og redder seg selv og hesten opp ved å dra seg selv i håret. Cluet er at det finnes ingen krefter som virker på systemet utenfra, og da kan systemet heller ikke ha noen akselerasjon (annen enn tyngden, da). Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Rett etter start ville det sprutet vann ut bak, og det hele ville virket som en rakettmotor! * løpe til patentkontoret * Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 19. september 2004 Forfatter Del Skrevet 19. september 2004 Gjør det du, så sitter vi andre inne i varmen. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 (endret) Newtons tredje lov: Kraft er lik motkraft Det betyr at når en kraft fra en gjenstand (propellen) virker på en annen gjenstand (badekar og person) så virker det en like stor motkraft fra badekaret og personen mot propellen. Altså opphever kreftene hverandre, og ingenting aksellererer. Endret 19. september 2004 av HolgerLudvigsen Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Newtons tredje lov: Kraft er lik motkraft Ja, men når noe forsvinner, aksellerer systemet i motsatt retning. Kraften virker på vannet (som da forsvinner bakover og ut av badekaret), mens motkraften dytter systemet fremover. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Ja, men når noe forsvinner, aksellerer systemet i motsatt retning. Kraften virker på vannet (som da forsvinner bakover og ut av badekaret), mens motkraften dytter systemet fremover. Jeg antok at propellen ikke klarte å sprute vann ut av badekaret. Men det er jo selvfølgelig mulig. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 19. september 2004 Del Skrevet 19. september 2004 Newtons tredje lov: Kraft er lik motkraft Newtons fjerde lov (som min fysikklærer nevnte for å teste oss når vi var for sløve) "Kraft = Vinkel" Heldigvis var det noen av oss som reagerte Lenke til kommentar
Josten Skrevet 20. september 2004 Del Skrevet 20. september 2004 Blir vel omtrent som å kjøre seilbåt ved å sitte i båten og blåse på seilet. Lenke til kommentar
sull Skrevet 22. september 2004 Del Skrevet 22. september 2004 Blir vel omtrent som å kjøre seilbåt ved å sitte i båten og blåse på seilet. du får framdrift hvis du blåser hardt nok Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 22. september 2004 Forfatter Del Skrevet 22. september 2004 Blir vel omtrent som å kjøre seilbåt ved å sitte i båten og blåse på seilet. du får framdrift hvis du blåser hardt nok Nope, du presser båten bakover ved å blåse... Lenke til kommentar
Isildur Skrevet 23. september 2004 Del Skrevet 23. september 2004 Du kan jo prøve å hoppe samtidig som du blåser da... Lenke til kommentar
Wobokel Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Den umiddelbare reaksjonen til oss som så på var at dette ikke ville funke. Tre sekunder etter fikk vi tenkt oss om, og vi fant at jo, det hadde det. Tror du trenger mer en tre sekunder på å tenke deg om Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Ja, det er helt fælt. Endret 29. september 2004 av nr.4 Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 (endret) Sorry for at jeg trekker opp en så gammel tråd, men akkurat dette er noe jeg har undret meg over i flere dager nå, og jeg klarer bare ikke dy meg: det endrebjorsvik sa med tilpasset bremsekraft på både rulleskøyter og badekar burde da være mulig, eller? Jeg husker en gang når jeg var liten og når vi var på ferie, så var det en sånn koffert-tralle på flyplassen. Der er det sånn at hjulene kan snurre rundt når man trykker ned håndtaket. Da klarte jeg å komme meg frem ved å stå oppå en slik tralle, og slenge kroppen fremover mens hjulene stod ulåste, så trallen bevegde seg littegrann. Når jeg skulle ta nytt "ladegrep" og reiste meg opp til vanlig posisjon, låste jeg hjulene ved å slippe håndtaket sånn at hjulene låste seg, og jeg kunne reise meg opp uten at trallen bevegde seg bakover til utgangsposisjonen. Dette kan man jo i teorien gjøre så lenge man vil, uten noe krefter utenfra. Skulle det ikke da også funke med badekaret og rulleskøytene dersom man har skikkelig bremsesystem som er lett å kontrollere? Endret 26. april 2006 av orjanbeats Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 joda. hvordan ville du gjøre det? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Sorry for at jeg trekker opp en så gammel tråd, men akkurat dette er noe jeg har undret meg over i flere dager nå, og jeg klarer bare ikke dy meg: det endrebjorsvik sa med tilpasset bremsekraft på både rulleskøyter og badekar burde da være mulig, eller? Jeg husker en gang når jeg var liten og når vi var på ferie, så var det en sånn koffert-tralle på flyplassen. Der er det sånn at hjulene kan snurre rundt når man trykker ned håndtaket. Da klarte jeg å komme meg frem ved å stå oppå en slik tralle, og slenge kroppen fremover mens hjulene stod ulåste, så trallen bevegde seg littegrann. Når jeg skulle ta nytt "ladegrep" og reiste meg opp til vanlig posisjon, låste jeg hjulene ved å slippe håndtaket sånn at hjulene låste seg, og jeg kunne reise meg opp uten at trallen bevegde seg bakover til utgangsposisjonen. Dette kan man jo i teorien gjøre så lenge man vil, uten noe krefter utenfra. Skulle det ikke da også funke med badekaret og rulleskøytene dersom man har skikkelig bremsesystem som er lett å kontrollere? 5995148[/snapback] Selvfølgelig er dette mulig - helt i tråd med bevaring av bevegelsesmengde etc. Når du låser hjulene og trekker deg framover, står fremdeles massesenteret i ro/bevegelsesmengden er bevart - du kopler deg til jorda, og når du kaster deg framover, kaster du jorda ørlitte granne bakover. Når du da så kaster deg bakover, står massesenteret (til vogna og deg) fremdeles i ro, men vogna beveger seg bakover og du framover. Så du lar dette skje inntil du kommer så langt bak (i forhold til vogna) at du riskikerer å dette av, trykker på bremsen, trekker deg framover, og gjentar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå