Gå til innhold

Litt fysikkmoro fra tegnefilm

nr.4

Anbefalte innlegg

For litt siden så jeg et morsomt framkomstmiddel i en tegnefilm.

Figuren sto på rulleskøyter, og trakk på et lite badekar på hjul. På ryggen hadde han festet en påhengsmotor som han kjørte i vannet som var oppi badekaret.

Den umiddelbare reaksjonen til oss som så på var at dette ikke ville funke. Tre sekunder etter fikk vi tenkt oss om, og vi fant at jo, det hadde det.

Nå, hva sier dere? Det hadde funka ikke sant?

Noen som har prøvd? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat som den gamle fortellingen om duden som rir på sin hest ned i et gjørmehull, og redder seg selv og hesten opp ved å dra seg selv i håret.

Cluet er at det finnes ingen krefter som virker på systemet utenfra, og da kan systemet heller ikke ha noen akselerasjon (annen enn tyngden, da).

Lenke til kommentar

Newtons tredje lov:

Kraft er lik motkraft

Det betyr at når en kraft fra en gjenstand (propellen) virker på en annen gjenstand (badekar og person) så virker det en like stor motkraft fra badekaret og personen mot propellen.

Altså opphever kreftene hverandre, og ingenting aksellererer.

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar
Ja, men når noe forsvinner, aksellerer systemet i motsatt retning. Kraften virker på vannet (som da forsvinner bakover og ut av badekaret), mens motkraften dytter systemet fremover.

Jeg antok at propellen ikke klarte å sprute vann ut av badekaret.

Men det er jo selvfølgelig mulig.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Sorry for at jeg trekker opp en så gammel tråd, men akkurat dette er noe jeg har undret meg over i flere dager nå, og jeg klarer bare ikke dy meg: det endrebjorsvik sa med tilpasset bremsekraft på både rulleskøyter og badekar burde da være mulig, eller?

Jeg husker en gang når jeg var liten og når vi var på ferie, så var det en sånn koffert-tralle på flyplassen. Der er det sånn at hjulene kan snurre rundt når man trykker ned håndtaket. Da klarte jeg å komme meg frem ved å stå oppå en slik tralle, og slenge kroppen fremover mens hjulene stod ulåste, så trallen bevegde seg littegrann. Når jeg skulle ta nytt "ladegrep" og reiste meg opp til vanlig posisjon, låste jeg hjulene ved å slippe håndtaket sånn at hjulene låste seg, og jeg kunne reise meg opp uten at trallen bevegde seg bakover til utgangsposisjonen. Dette kan man jo i teorien gjøre så lenge man vil, uten noe krefter utenfra.

Skulle det ikke da også funke med badekaret og rulleskøytene dersom man har skikkelig bremsesystem som er lett å kontrollere?

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
Sorry for at jeg trekker opp en så gammel tråd, men akkurat dette er noe jeg har undret meg over i flere dager nå, og jeg klarer bare ikke dy meg: det endrebjorsvik sa med tilpasset bremsekraft på både rulleskøyter og badekar burde da være mulig, eller?

Jeg husker en gang når jeg var liten og når vi var på ferie, så var det en sånn koffert-tralle på flyplassen. Der er det sånn at hjulene kan snurre rundt når man trykker ned håndtaket. Da klarte jeg å komme meg frem ved å stå oppå en slik tralle, og slenge kroppen fremover mens hjulene stod ulåste, så trallen bevegde seg littegrann. Når jeg skulle ta nytt "ladegrep" og reiste meg opp til vanlig posisjon, låste jeg hjulene ved å slippe håndtaket sånn at hjulene låste seg, og jeg kunne reise meg opp uten at trallen bevegde seg bakover til utgangsposisjonen. Dette kan man jo i teorien gjøre så lenge man vil, uten noe krefter utenfra.

Skulle det ikke da også funke med badekaret og rulleskøytene dersom man har skikkelig bremsesystem som er lett å kontrollere?

5995148[/snapback]

Selvfølgelig er dette mulig - helt i tråd med bevaring av bevegelsesmengde etc.

Når du låser hjulene og trekker deg framover, står fremdeles massesenteret i ro/bevegelsesmengden er bevart - du kopler deg til jorda, og når du kaster deg framover, kaster du jorda ørlitte granne bakover. Når du da så kaster deg bakover, står massesenteret (til vogna og deg) fremdeles i ro, men vogna beveger seg bakover og du framover. Så du lar dette skje inntil du kommer så langt bak (i forhold til vogna) at du riskikerer å dette av, trykker på bremsen, trekker deg framover, og gjentar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...